Ville Rämö

Ville Rämö on muurauksen maailmanmestari. Kuva: Skills Finland/Timo Virolainen

Lue lisää Taitaja2013-kilpailusta

Phone: 010 480 8225

Vuoden 2009 muurauksen maailmanmestari Ville Rämö:

”Kilpailijoiden kannattaisi verkostoitua nykyistä enemmän”

Ville Rämö on tehnyt vaikuttavan kilpailu-uran niin kansallisissa kuin kansainvälisissäkin taitajakilpailuissa. Suomen Taitaja-kilpailuihin Rämö osallistui vuosina 2005 ja 2006, ja vuonna 2009 oli WorldSkills-maailmanmestaruuskilpailujen vuoro. MM-koitokseen tähtääminen kannatti: saaliina oli kultaa, runsaasti arvokasta kokemusta ja liuta hyviä muistoja.

”Olihan se hieno fiilis. Kilpailuja varten oli harjoiteltu monta vuotta, joten jo tehtävän valmiiksi saaminen tuntui hyvältä. Mukaan kannatti ehdottomasti lähteä, monestakin syystä. Voitosta on ollut tietysti paljon hyötyä työasioissa, mutta kilpailuista jää paljon käteen joka tapauksessa.”

Sittemmin Rämö on käynyt myös tuomaroimassa Taitaja-kilpailuja. ”Olen halunnut jatkaa kilpailujen parissa muun muassa siksi, että oma kisaura oli niin mukavaa aikaa. On myös positiivista, että alalle tulee hyviä nuoria kavereita ja ala kehittyy.”

Harjoittelu ja verkostoituminen tärkeää

Kisakunnon tulee olla kohdallaan myös taitajakilpailuissa, ja Rämö korostaakin tavoitteellisen harjoittelun merkitystä:

”Systemaattinen harjoittelu on tärkeää, sillä kilpailuissa tehdään usein haastavampia ja monimutkaisempia tehtäviä kuin mitä arjessa tulee eteen. Keskeistä on myös harjoitella työn aikataulutusta ja kelloa vastaan työskentelemistä. Aikaisempien vuosien kisatehtävistä oppii paljon. Lisäksi kannattaa valmistautua henkisesti kohtaamaan kaikenlaisia tilanteita häkeltymättä”, Rämö sanoo.

”Kilpailuihin valmistautuessa on tärkeää hankkia myös työkokemusta ja rutiinia lajista, missä on menossa kilpailemaan. Esimerkiksi MM-tasolla kilpailijan täytyy olla jo täysiverinen ammattilainen, muuten siellä ei pärjää. Rakennusalan ammatit kuten muurari ja timpuri perustuvat kädentaitoihin, ja ne oppii vain tekemällä. Oikotietä onneen ei ole.”

Lopuksi Rämö korostaa verkostoitumisen ja neuvojen kysymisen tärkeyttä:

”Kilpailijoiden kannattaisi ehdottomasti hyödyntää aikaisempien kilpailijoiden mielipiteitä ja tarinoita nykyistä enemmän. Niin oppiminen olisi nopeampaa ja lyhyemmässä ajassa voisi saavuttaa parempia harjoitustuloksia.”