Boschin uusi ohjelmistoalusta mahdollistaa autoihin monia räätälöityjä palveluita

Autosta pyörillä kulkeva assistentti

• Boschin johtoryhmän jäsen Dirk Hoheisel: "Palveluista tulee yhä merkittävämpi erottuvuustekijä autoteollisuudessa."
  • Tutkimus ennustaa, että vuoteen 2020 mennessä teillä tulee liikkumaan 250 miljoonaa verkottunutta autoa

15.03.2017 | Suomi | Yhtiötason uutiset

Olemme verkottuneiden autojen ajan kynnyksellä. Maaliskuusta 2018 lähtien automaattinen hätäviestijärjestelmä eCall tulee pakolliseksi EU-jäsenmaissa. Se tarkoittaa samalla sitä, että kaikki uudet autot ovat jatkossa verkottuneita. Markkinatutkimusyhtiö Gartner ennustaa, että vuoteen 2020 mennessä maailman teillä tulee liikkumaan 250 miljoonaa verkottunutta autoa. Samalla autoista on kehittymässä entistäkin vahvemmin pyörillä kulkevia mobiililaitteita, ja kiinnostuneet ostajat keskittyvät yhä enemmän tarjolla oleviin digitaalisiin palveluihin, kuten toimintoihin, jotka tarkkailevat auton kuntoa tai varoittavat väärään suuntaan ajavista kanssaliikkujista.

German Consumer and Media Analysis Group (VuMA 2017) -tutkimuslaitoksen tekemän tutkimuksen mukaan yli neljäsosa Saksan väestöstä pitää jo nyt integroitua internet-yhteyttä keskeisenä kriteerinä autoa ostaessaan. "Verkottuneisiin autoihin tarkoitetuista palveluista tulee yhä merkittävämpi erottuvuustekijä autoteollisuudessa”, sanoi Boschin johtoryhmän jäsen Dirk Hoheisel puhuessaan Bosch ConnectedWorld 2017 -konferenssissa Berliinissä. Bosch esitteli Berliinissä autoihin kehittämänsä uuden ohjelmistoalustan. Automotive Cloud Suite tarjoaa autonvalmistajille ja muille palveluntarjoajille kattavan ohjelmistoalustan ja työkalupakin uusien palveluiden kehittämiseen ja niiden nopeaan markkinoille tuomiseen. "Kuljettajille Automotive Cloud Suite avaa entistä laajemman, mutta samalla personoidumman valikoiman palveluita”, Hoheisel sanoi.

Autoihin, pilvipalveluihin ja isoon dataan liittyvä asiantuntemus vahvuutena

Bosch IoT Suiteen pohjautuva Bosch Automotive Cloud Suite toimii teknologisena alustana kaikille verkottuneisiin autoihin liittyville palveluille ja tarjoaa kaikki tarvittavat toiminnot laitteiden, käyttäjien, yritysten ja verkkotunnusten verkottamiseen. Bosch tarjoaa alustalle yksittäisiä ohjelmistomoduuleita, kuten digitaalisen lokikirjan tai ratkaisun ohjelmistopäivitysten tekemiseen. Palveluntarjoajat voivat hyödyntää niitä kuljettajien verkottuneiden palveluiden kehittämiseen. "Vahvuutenamme on, että pystymme nivomaan yhteen autoihin ja IT-alaan liittyvän asiantuntemuksen yhteen”, Hoheisel sanoo. "Tarjoamme asiakkaillemme kokonaisvaltaisia ratkaisuja aina ideasta käyttöönottoon." Ohjelmistoalusta hyödyntää monia Boschin osaamisalueita, kuten yhtiön asiantuntemusta autoteollisuuden järjestelmätoimittajana ja salaustekniikoiden toimittajana. Yhtiöllä on laaja kokemus myös pilvipalveluiden tarjoamisesta sekä ison datan käsittelystä.

"Sen lisäksi, että tarjoamme Automotive Cloud Suiten asiakkaidemme palveluiden alustaksi, käytämme sitä myös omissa ratkaisuissamme”; Hoheisel sanoo. Bosch ConnectedWorld 2017 -tapahtumassa Bosch esittelee joukon kehittämiään palveluita Jaguar F-Pace -malliin perustuvassa näyttelyautossa.

Tulevaisuudessa seuraavat palvelut tulevat olemaan vakiona jokaisessa ajoneuvossa:

1) Hälytys väärään suuntaan ajavista kuljettajista

Pelkästään Saksassa tienkäyttäjiä varoitetaan väärään suuntaan ajavista kuljettajista noin 2 000 kertaa vuosittain. Radion kautta kuultava varoitus tulee usein liian myöhään, koska kuljettaja saattaa ehtiä ajaa väärään suuntaan jopa noin 500 metrin matkan – pahimmassa tapauksessa kohtalokkain seurauksin. Boschin pilvipohjainen ratkaisu varoittaa sekä kuljettajaa itseään että läheisyydessä liikkuvia ajoneuvoja kymmenen sekunnin kuluessa tapahtuneesta.

2) Ennakoiva diagnostiikka

Mikään ei ole yhtä ikävää kuin se, jos auto hajoaa lomalla. Yhtäkkiset, väärään ajankohtaan sijoittuvat korjaamokäynnit voidaan välttää ennakoivan diagnostiikan avulla. Kun järjestelmä analysoi auton toimintaa ja tekee ennusteita tärkeimpien komponenttien kunnosta, kuljettaja saa tiedon kuluneesta osasta ennen kuin hän jää tien päälle.

3) Yhteisöpohjainen pysäköinti

Pysäköimisestäkin tulee jatkossa yhteisöllistä toimintaa. Tulevaisuudessa autot tunnistavat ja mittaavat tien reunaan pysäköityjen autojen välejä ohi ajaessaan, ja tieto välittyy digitaaliselle pysäköintikartalle. Näin syntynyt digitaalinen pysäköintikartta on alueen läheisyydessä liikkuvien autojen käytettävissä, ja kuljettajat voivat ajaa suoraan vapaalle paikalle.

4) Henkilökohtainen avustaja

Unelma omasta henkilökohtaisesta avustajasta muuttuu aivan kohta todeksi. Boschin palvelun avulla kuljettajat voivat äänikomentojen avulla hallita kätevästi kalenteriaan, etsiä erilaisia tietoja tai säätää älykodin laitteita ajaessaan. Assistentti oppii käyttäjän tavat ja mieltymykset, ja pystyy siten tarjoamaan ajan kuluessa entistäkin parempaa tukea arjen hallintaan.

5) Ohjelmistopäivitykset

Jo nykyään älypuhelinten päivitykset hoidetaan pilvipalvelun avulla. Nyt Bosch tekee saman autoille. Uudet ominaisuudet voidaan lisätä autoon sen seisoessa parkissa – salattuna ja suojassa hakkereilta.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Vuonna 2016 konsernin liikevaihto oli alustavien lukujen mukaan 73,1 miljardia euroa, ja sen palveluksessa oli 31.12.2016 noin 390 000 työntekijää. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, älykaupunkeihin, verkottuneeseen liikkumiseen ja verkottuneelle teollisuudelle. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 450 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Boschilla työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä 59 000 henkilöä noin 120 toimipisteessä eri puolilla maailmaa.