Seitsemän faktaa tekoälystä

15.03.2017 | Suomi | Yhtiötason uutiset

Tekoälyn synty

”Tekoäly”-termi keksittiin New Hamshiren Dartmouth Collegessa vuonna 1956 työpajassa, joka järjestettiin osana suurempaa tutkimushanketta.

Suuri tuntematon

Iso data on vielä monelle käsitteenä vieras. TNS Infratest -tutkimuslaitoksen mukaan vain 9 % saksalaisista pystyy selittämään, mitä termillä tarkoitetaan, ja jopa 74 % ei ole koskaan kuullutkaan siitä. Iso data – valtavan datamäärän kerääminen, analysointi ja prosessointi – toimii tekoälyn perustana.

Miljoonista kuvista oppiminen

Syväoppiminen on koneoppimisen tapa, jossa tietokoneen virtuaalinen neuroverkko mallintaa todellista aivotoimintaa. Silti, vaikka pienen lapsen tarvitsee kohdata vain muutama kissa tunnistaakseen lajin muutkin edustajat kissoiksi, tietokoneen tarvitsee nähdä miljoonia kissan kuvia ennen kuin se pystyy samaan.

Älykkäät avustajat

Markkinatutkimusorganisaatio Gartner ennustaa, että vuoteen 2024 mennessä noin 10 prosenttia ihmisille potentiaalisesti vaarallisista toiminnoista hoituu älykkäiden järjestelmien toimesta. Niiden avulla myös tulevaisuuden ajoneuvot kommunikoivat tehokkaammin, havainnoivat ympäristöään tarkemmin ja käsittelevät tietoa nopeammin – ja lopulta ajavat aivan itsenäisesti.

Tekoäly saavuttaa ihmisälyn

Asiantuntijat uskovat, että ennen tämän vuosisadan loppua voidaan luoda tekoäly, joka on yhtä älykäs kuin ihminen.

Bosch Center for Artificial Intelligence

Bosch investoi vuoteen 2021 mennessä noin 300 miljoonaa euroa Bosch Center for Artificial Intelligence -keskukseen. Keskuksen kolmessa toimipaikassa – Bangaloressa, Palo Altossa ja Renningenissä – tekoälyä tutkii noin sata asiantuntijaa.

Tulevaisuuden Bosch-tuotteet ovat älykkäitä

Kymmenen vuoden kuluttua tuskin mitään Boschin tuotteita voidaan toteuttaa ilman tekoälyä. Vain viiden vuoden kuluessa tekoälyä sisältävien tuotteiden osuuden uskotaan muodostavan 10 % Boschin myynnistä.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Vuonna 2016 konsernin liikevaihto oli alustavien lukujen mukaan 73,1 miljardia euroa, ja sen palveluksessa oli 31.12.2016 noin 390 000 työntekijää. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, älykaupunkeihin, verkottuneeseen liikkumiseen ja verkottuneelle teollisuudelle. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 450 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Boschilla työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä 59 000 henkilöä noin 120 toimipisteessä eri puolilla maailmaa.