Bosch suunnittelee yli 20 000 henkilön rekrytointia

• Tietotekniikka- ja ohjelmisto-osaamisesta erityisen suuri kysyntä

• Suurimmat henkilöstötarpeet Saksassa, Intiassa ja Kiinassa

• HR-johtaja Christoph Kübel: ”Verkottuminen luo uusia työpaikkoja”

27.04.2017 | Suomi | Yhtiötason uutiset

Digitaalinen muutos avaa lukuisia uramahdollisuuksia

Bosch aikoo tänä vuonna rekrytoida noin 20 000 asiantuntijaa ja johtajaa tuotekehitykseensä ja kaupalliseen toimintaansa. Lähes puolet kaikista työpaikoista liittyy tavalla tai toisella ohjelmistoihin. Henkilöstön tarve on suurin Saksassa (3 400 työpaikkaa), Intiassa (3 100 työpaikkaa) ja Kiinassa (2 500 työpaikkaa). Uusia rekrytointeja on lisäksi suunnitteilla myös tuotantolaitoksiin.

Verkottumisen myötä ohjelmistoilla on keskeinen rooli yhä useammassa tuotteessa ja palvelussa. Kehittäessään esineiden internetin ratkaisuja – kuten verkottuneita tuotantolinjoja tai verkottuneita maatalouden ratkaisuja – Bosch pyrkii myös yhdistämään laitteisto- ja ohjelmisto-osaamisensa. ”Verkottuneet ratkaisut luovat uusia työpaikkoja. Esimerkiksi työkokemusta ja ohjelmisto-osaamista omaavat koneinsinöörit ja ohjelmistokehittäjät ovat erittäin haluttuja”, sanoo työmarkkinasuhteista vastaava Boschin johtokunnan jäsen Christoph Kübel.

Koulutusta ja vallitsevan asiantilan kyseenalaistamista

Bosch investoi työntekijöidensä koulutukseen vuosittain noin 250 miljoonaa euroa. Henkilöstö voi kehittää itseään myös vaihtamalla yksikköä tai tehtäviä: he voivat esimerkiksi tavoitella etenemistä johtaja- tai asiantuntijatehtäviin tai hakea paikkaa kiinnostavasta hankkeesta tai emoyhtiön alaisuudessa toimivasta start-up-yrityksestä.

Bosch osallistaa työntekijöitään myös niin sanottuihin kyseenalaistamistiimeihin. Eri maanosista, erilaisilta markkinoilta ja eri hierarkiatasoilta kootun tiimin jäsenet vapautetaan normaaleista tehtävistään kahdeksan viikon ajaksi. Tuona aikana heidän ainoa tavoitteensa on ideoida liiketoimintamalleja, jotka osoittaisivat Boschin nykyiset liiketoimintamallit vanhentuneiksi.