Verkkosivun kaikkien toimintojen käyttämiseksi vaaditaan evästeitä. Aktivoi evästeet ja päivitä selaimesi. Päivityksen jälkeen näkyviin tulee evästeiden hallinnan valintaikkuna.

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä toiminnallisuus- ja mukavuussyistä sekä tilastollisiin tarkoituksiin. Voit muuttaa asetusta koska tahansa napsauttamalla kohtaa ”Muuta asetuksia”. Jos hyväksyt evästeiden käytön, napsauta kohtaa ”Kyllä, hyväksyn”. Tietosuojapolitiikkamme

Hyvä alku vuodelle: Boschin myynti kasvoi kaikilla liiketoiminta-alueilla

Uusia liikkuvuuskonsepteja ja uusia teknologioita

• Ensimmäisen vuosineljänneksen myynti vuonna 2017 kasvoi 12 %

• Vuonna 2017 tavoitteena 3–5 %:n kasvu

• Myynti vuonna 2016: 73,1 miljardia euroa

• Operatiivinen liikevoitto vuonna 2016: 4,3 miljardia euroa

• Tutkimus- ja kehittämismenot: 7,0 miljardia euroa

• Boschin toimitusjohtaja Volkmar Denner: "Bosch muovaa huomisen maailmaa.”

 
 
 

Yhteystiedot


Communications Manager
Niina Haasola
Robert Bosch Oy
Viestintä
Äyritie 8 E
01510 Vantaa
Puhelin 010 480 8225

 

04.05.2017 | Suomi | Yhtiötason uutiset

Bosch-konsernin vuosi on käynnistynyt hyvin. Konsernin myynti kasvoi noin 12 prosenttia ensimmäisellä vuosineljänneksellä (11 % valuuttakurssivaikutusten huomioimisen jälkeen). Kaikki liiketoiminta-alueet ja maantieteelliset alueet paransivat vauhtiaan vuoden 2017 ensimmäisen kvartaalin aikana, jotkut huomattavastikin. Heikot talousnäkymät ja geopoliittisen epävarmuuden huomioon ottaen Bosch pyrkii kasvattamaan myyntiään tänä vuonna 3–5 prosentilla. Tuloksen odotetaan kasvavan raskaista yhtiön tulevaisuuden turvaamiseksi tehdyistä investoinneista huolimatta.

Liikkuvuus ja verkottuminen ovat kehitystyön keskiössä. "Tämän päivän menestys avaa meille mahdollisuuden muokata huomispäivän maailmaa", sanoo Boschin johtokunnan puheenjohtaja Volkmar Denner. "Strategianamme on kehittää liiketoimintaamme edelleen, tehdä uusia avauksia ja varmistaa teknologiajohtajan asema. Innovaatiojohtajana me muovaamme tulevaisuutta ja viemme muutosta eteenpäin."

Toimintavuosi 2016: investoinnit tulevaisuuteen ennätystasolla

Vuonna 2016 Bosch-konsernin myynti kasvoi 3,6 prosentilla 73,1 miljardiin euroon. Valuuttakurssivaikutusten huomioimisen jälkeen myynnin kasvu oli 5,5 %. Vuonna 2016 valuuttakurssien negatiiviset vaikutukset olivat noin 1,3 miljardia euroa. Liikevoitto ennen korkoja ja veroja (EBIT) oli 4,3 miljardia euroa ja liikevoittoprosentti 5,8 %.

Vuonna 2016 Bosch investoi merkittävästi tulevaisuuden turvaamiseen ja kasvatti tutkimus- ja kehitysbudjettiaan hieman alle 10 prosentilla 7 miljardiin euroon. "Edessämme on muutosprosessi, jota varten meidän on tehtävä merkittäviä investointeja. Samalla turvaamme korkean kannattavuutemme pitkällä aikavälillä", sanoo Boschin talousjohtaja ja johtokunnan varapuheenjohtaja Stefan Asenkerschbaumer. Liikevoittoon kohdistuneet negatiiviset kertaluontoiset erät nousivat 3,3 miljardiin euroon vuonna 2016.

Liikkuvuuden uudet konseptit: ei päästöjä, ei tapaturmia, ei stressiä

Paikasta toiseen liikkumisen konseptit ovat muuttumassa. "Bosch mahdollistaa uudenlaisen liikkuvuuden, ilman päästöjä, ilman stressiä ja ilman onnettomuuksia. Kysymys ei ole enää vain parempien autojen kehittämisestä. Meidän on keksittävä liikkuminen uudestaan", Denner linjasi.

Denner muistutti myös, että 70 % maailman väestöstä elää vuoteen 2050 mennessä kaupungeissa, ja totesi, että ilmanlaadun parantaminen on teollisuuden, poliitikkojen ja yhteiskunnan yhteinen haaste. Samalla hän korosti teknologianeutraaliuden tärkeyttä tavoitteita ja käytäntöjä asetettaessa, viitaten muun muassa viimeaikaiseen keskusteluun dieselajoneuvojen ajokielloista. "Insinöörien luovuutta ei saa rajoittaa politiikan avulla tiettyyn teknologiaan", Denner sanoi.

Denner uskoo, että polttomoottorin lisäparannukset avaavat valtavia mahdollisuuksia. Syksyllä 2017 käyttöön otettava RDE-mittausmenetelmä auttaa edelleen vähentämään ajoneuvojen typen oksidipäästöjä. Boschilla on parhaillaan meneillään noin 300 RDE-kehityshanketta. Bensiinikäyttöisten ajoneuvojen osalta yhtiö on pitkään puolustanut hiukkassuodattimien laajaa käyttöä. Myös liikenteen verkottaminen voi auttaa parantamaan ilmanlaatua.

Bosch on kehittänyt avustajan multimodaaliseen liikkumiseen Stuttgartin alueella Saksassa. Boschin kehittämä yhteisöpohjainen pysäköintipalvelu otetaan käyttöön tuotantoautoissa vuodesta 2018 lähtien.

Liikkuvuuden sähköistäminen: sähkön ja polttoaineen yhdistelmä

Bosch panostaa vahvasti myös autojen sähköistämiseen. Yhtiön uusi yksikkö kokoaa yhteen kaikki toiminnot sillä saralla. Polttomoottoreiden parantamiseen investoitujen miljardien lisäksi yhtiö investoi vuosittain noin 400 miljoonaa euroa sähköautoilun edelleen kehittämiseen. Suurin osa siitä menee akkuteknologian kehittämiseen, missä Bosch tutkii sekä olemassa olevia että uusia paristokennoteknologioita. Yhtiö on jo saanut yli 30 sähköiseen liikkuvuuteen liittyvää tilausta. Vuonna 2016 tilauksia tuli 11 kappaletta pelkästään Kiinasta, maailman suurimmalta sähköisen liikkumisen markkinalta.

"Käytettiinpä voimanlähteenä sitten polttoainetta tai sähköä, Bosch on voimansiirron kärjessä myös tulevaisuudessa. Haluamme olla asiakkaidemme keskeinen teknologiakumppani", Denner sanoi.

Liikkuvuuden automatisointi: liiketoiminnallinen menestys

Myös automaattisen ajamisen kehittäminen on ollut Boschille teknologinen ja liiketoiminnallinen menestys. Kuljettajaa avustavat järjestelmät ylsivät vuonna 2016 ensi kertaa yli miljardin euron myyntiin, ja yhtiö sai niihin liittyviä tilauksia 3,5 miljardin euron arvosta. Kuljettajaa avustavien järjestelmien markkinan uskotaan kasvavan 30 %, ja Bosch aikoo kasvaa sillä saralla markkinoiden kasvua nopeammin vuonna 2017.

Automatisoidun ajamisen parissa työskentelee tällä hetkellä noin 3 000 insinööriä, mikä on 500 henkilöä enemmän kuin edellisvuonna. Bosch pyrkii yhdessä Daimlerin kanssa kehittämään täysin automatisoituja ja ilman kuljettajaa liikkuvia ajoneuvoja kaupunkiliikenteeseen. Tavoitteena on, että 2020-luvun alussa ajoneuvot ajavat kaupunkiliikenteessä täysin itsenäisesti. Kehitystyön keskiössä ovat auton keinoälyä hyödyntävät ”aivot”.

Bosch kehittää myös erittäin tarkkaa, tutkasignaaleihin perustuvaa digitaalista karttaa, jonka on määrä olla valmiina ennen vuosikymmenen loppua. Tällainen kartta on keskeinen edellytys automaattiselle ajamiselle.

Bosch kehittää myös verkottuneen liikenteen infrastruktuuria yhdessä Vodafonen, Telekomin, Huawein ja Nokian kanssa, ja tekee muun muassa testejä ajoneuvojen välisen langattoman viestinnän luotettavuuden takaamiseksi.

Yhdistetty liikkuvuus: Bosch Automotive Cloud Suite

Tänä vuonna lanseerattava Bosch Automotive Cloud Suite on uusi ohjelmistoalusta erilaisille liikkuvuuteen liittyville palveluille. Näitä ovat muun muassa hälytys väärään suuntaan ajavista kuljettajista, ennakoiva diagnostiikka, verkottunut pysäköinti ja henkilökohtaiset avustajat.

"Bosch Automotive Cloud Suitella on keskeinen rooli auton verkottuneiden palveluiden tarjoamisessa. Käytämme sitä verkottamaan kuljettajat, autot, autovalmistajat ja muiden liikkuvuuspalvelujen tarjoajat", Denner sanoo. Bosch Automotive Cloud Suite yhdistää yhtiön osaamisen sekä autoteollisuuden että tietotekniikan saralta.

PwC odottaa verkottuneen liikkuvuuden maailmanmarkkinan kasvavan lähes 25 prosenttia vuosittain vuoteen 2022 mennessä, kun taas Gartner arvioi, että maailman teillä liikkuu 250 miljoonaa verkottunutta ajoneuvoa vuoteen 2020 mennessä.

Älykästä ja emotionaalista teknologiaa

Bosch arvioi, että IoT-markkinan maailmanlaajuinen volyymi kasvaa vuosittain 35 prosentilla, saavuttaen 250 miljardin dollarin tason vuoteen 2020 mennessä. Vuonna 2016 yhtiö myi jo 27 miljoonaa internetiin liitettävää tuotetta. Vuoteen 2020 mennessä kaikki uudet elektroniset tuotteet sisältävät verkottumisulottuvuuden ja jokaisen tuotteen mukana tarjotaan myös palveluita.

Tekoäly on uusissa ratkaisuissa avainasemassa. Kymmenen vuoden kuluttua lähes jokaisessa Bosch-tuotteessa on tekoälyä itsessään, tai se kehitetään tai valmistetaan tekoälyä hyödyntäen. Seuraavien viiden vuoden aikana Bosch investoi 300 miljoonaa euroa omaan tekoälyä kehittävään keskukseensa. Yhtiö on myös mukana kehittämässä tekoälyn kehittämiseen keskittyvää ”Cyber Valleytä” Saksan Baden-Württembergiin. Yhdessä Amsterdamin yliopiston kanssa Bosch pyörittää syväoppimisen tutkimuslaboratoriota Delta Labia. "Tekoäly tekee verkottuneiden palveluiden käyttämisestä henkilökohtaista, jotain, mikä voidaan kokea emotionaalisella tasolla. Yhä älykkäämmät digitaaliset avustajat helpottavat käyttäjiensä päivittäisiä askareita”, Volkmar Denner sanoo. Tractica ennustaa, että digitaaliavustajien käyttäjien määrä kolminkertaistuu ja yltää yli 1,5 miljardiin 2020-luvun alkuun mennessä.

Vuosi 2016 alueittain

Euroopassa Bosch-konsernin liikevaihto oli 38,6 miljardia euroa vuonna 2016. Vuoden aikana liikevaihto kasvoi 3,4 % (4,8 % kurssivaihteluiden huomioimisen jälkeen). Vuonna 2016 valuuttakurssivaikutukset olivat epätavallisen korkeita, mikä johtui erityisesti punnan heikkenemisestä.

Erittäin vahvan edellisvuoden jälkeen konsernin myynti Pohjois-Amerikassa laski viime vuonna 2,2 prosentilla 12,3 miljardiin euroon (valuuttakurssivaikutusten huomioimisen jälkeen lasku oli 1,8 %).

Etelä-Amerikassa valuuttakurssiin mukautetut luvut paljastivat 2,4 %:n kasvun vuosia jatkuneen laskun jälkeen. Nimellisarvoisesti myynti laski 5,0 prosenttia 1,4 miljardiin euroon.

Aasian ja Tyynenmeren alueella Bosch kasvoi voimakkaasti yltäen 8,3 % kasvuun ja 20,8 miljardin euron myyntiin (12 % valuuttakurssivaihtelut huomioon ottaen). Bosch tuottaa nyt lähes 30 prosenttia myynnistään Aasian ja Tyynenmeren alueella.

Vuosi 2016 liiketoiminta-alueittain

Liiketoiminta-alueista Mobility Solutions kasvoi voimakkaimmin vuoden 2016 aikana. Sen liikevaihto kasvoi 5,5 % (6,9 % kurssivaihteluista johtuen) 43,9 miljardiin euroon. Liiketoiminta-alueen liikevoittomarginaali nousi 6,0 prosenttiin.

Industrial Technology -liiketoiminta-alue ja erityisesti Drive and Control Technology -toimiala jatkoivat vaikeassa markkinatilanteessa vuonna 2016. Liikevaihto laski 5,2 % (4,2 % kurssivaihtelut huomioon ottaen) 6,3 miljardiin euroon. Suuren vaihteistoyksikön myynnistä aiheutuneet vakauttamisvaikutukset huomioituna myynti laski vain 1,5 prosenttia. Rohkaisevaa oli, että liiketoiminta-alue nousi jälleen kannattavaksi.

Negatiiviset valuuttakurssivaikutukset näkyivät erityisesti Consumer Goods -liiketoiminta-alueen myynnissä. Valuuttakurssivaikutukset huomioiden sen myynti kasvoi 5,7 %, muuten 2,6 prosenttia, 17,6 miljardiin euroon. Liiketoiminta-alueen liikevoittomarginaali nousi yhden prosenttiyksikön, 8,2 prosenttiin.

Energy and Building Technology -liiketoiminta-alue ylsi 5,2 miljardin euron myyntiin vuonna 2016. Kasvu oli 1,7 prosenttia (4,5 % valuuttakurssivaikutukset huomioon otettuna). Liiketoiminta-alueen liikevoittomarginaali nousi 4,3 prosenttiin vuonna 2016.

Henkilöstö: huomattava tarve tietotekniikka- ja ohjelmistoalan henkilöstölle

Bosch-konsernin palveluksessa oli 31.12.2016 noin 390 000 henkilöä. Henkilöstön määrä kasvoi viime vuonna 14 500 työntekijällä. Henkilöstön määrä kasvoi eniten Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Yhtiöllä on edelleen huomattavaa tarvetta ohjelmisto- ja IT-osaajille. Tällä hetkellä Boschilla työskentelee yli 20 000 ohjelmistosuunnittelijaa, joista 4 000 pelkästään esineiden internetin parissa.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2016 lopussa noin 390 000 työntekijää. Vuonna 2016 konsernin liikevaihto oli 73,1 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, älykaupunkeihin, verkottuneeseen liikkumiseen ja verkottuneelle teollisuudelle. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Boschilla työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä noin 59 000 henkilöä 120 toimipisteessä eri puolilla maailmaa.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. 92 prosenttia Robert Bosch GmbH:n pääomasta omistaa yleishyödyllinen säätiö, Robert Bosch Stiftung. Omistajuuteen liittyvistä toiminnoista huolehtii Robert Bosch Industrietreuhand KG, jolla on myös äänienemmistö. Muut osakkeet ovat Boschin perheen ja Robert Bosch GmbH:n omistuksessa.

Lisätietoja:

www.bosch.com

www.iot.bosch.com

www.bosch-press.com

twitter.com/BoschPresse