Taitaja2017-kilpailussa ratkotaan muun muassa Suomen parhaat rakennusalan ammattilaiset ja autonasentajat

12.05.2017 | Suomi | Yhtiötason uutiset

Kun pihagrilli rakentuu tunneissa, koristelaatoitukset ovat kuin taideteoksia ja parhaat tekijät ratkeavat parhaassa tapauksessa millimetrien kymmenysten perusteella, tiedetään, että ammattilaiset ovat asialla.

Messukeskuksessa 15.–18.5. järjestettävä Taitaja2017-kilpailu kokoaa yli 500 ammattiopiskelijaa kilpailemaan edustamiensa alojen Suomen mestaruuksista. Bosch toimii tapahtumassa autonasennuksen, huonekalupuusepän, kirvestyön sekä muurauksen ja laatoituksen pääyhteistyökumppanina.

Autonasennus: monipuolista osaamista

Boschin tekniikkaa on jokaisessa tiellä liikkuvassa ajoneuvossa. Näin ollen on varsin luontevaa, että yhtiö on mukana myös autonasennuksen Suomen mestaruuskilpailuissa. Kolmipäiväinen koitos koostuu kahdeksasta erillisestä tehtävästä, joista kunkin suorittamiseen on aikaa 1,5 tuntia. Lisäksi tuomarit arvioivat muun muassa kilpailijoiden asiakaspalveluhenkisyyttä sekä työturvallisuutta.

Tänä vuonna kilpailuun osallistuvat automekaanikot käyttävät Bosch-konsernin tuotteita muun muassa pyörien suuntauksen ja rengastyön tehtävissä. Yhtiön edustajat osallistuvat myös kilpailutehtävien suunnitteluun ja tuomarointiin.

Talonrakennuksen kilpailut: taitoa sekä taistelua aikaa vastaan

Ammattilaisten sähkötyökalujen ja tarvikkeiden kansainvälisenä markkinajohtajana Bosch on mukana etsimässä myös Suomen parhaita kirvesmiehiä, muurareita ja laatoittajia. Kilpailutehtävät ovat jo etukäteen kilpailijoiden tiedossa, mutta niitä muutetaan kilpailutilanteessa 30 %. Monipuolisia kädentaitoja, eri työtekniikoiden hallitsemista ja suunnittelutaitoja vaativissa lajeissa kilpailijoiden käytössä on valikoima Boschin ammattilaisten työkaluja.

Muurauksen ja laatoituksen kilpailu koostuu kahdesta laatoituksen tehtävästä sekä muurauksen tehtävästä, jossa rakennetaan pihagrilli. ”Odotettavissa on tiukka kisa, sillä kilpailijat ovat kovan luokan ammattilaisia”, kertoo muurauksen ja laatoituksen kilpailun lajivastaava Mika Ruohonen Stadin ammattiopistosta. ”Paineensietokyky on kilpailussa avainasemassa. Toinen haaste on löytää tasapaino tarkan tekemisen ja kelloa vastaan taistelemisen välille”.

Kirvestyön kilpailussa kilpailijoiden tulee rakentaa piharakennus, jonka ulkoverhoiluna on vaakapanelointi. ”Kyllä siinä hommia joutuu tekemään, että tehtävän saa valmiiksi annetussa ajassa. Finalistit ovat toki taitavia ja sähäköitä ammattilaisia, mutta haaste tulee silti olemaan aikamoinen”, kertoo lajivastaava Saku Ohrankämmen Stadin ammattiopistosta. ”Yleisön kannalta koitos on siinä mielessä kiitollinen, että kun rakennus rakennetaan tänä vuonna elementtien sijasta suoraan pystyyn, katsojat pääsevät seuraamaan kilpailutilanteessa perinteisempää rakentamista.”

Roni Back raportoi Boschin isännöimistä kisoista

Suosittu tubettaja Roni Back seuraa Boschin isännöimiä kilpailuja ja tekee niistä sisältöä omiin kanaviinsa. Lisäksi Boschin osaston yhteydessä hallissa 6 järjestetään Roni Backin Meet & greet -tapaaminen keskiviikkona 17.5. klo 14.30.

Monipuolista oppilaitosyhteistyötä

Ammattitaidon Suomen mestaruuskilpailut ovat yksi Robert Bosch Oy:n oppilaitosyhteistyön vuosittaisista kohokohdista. Yhteistyön muita muotoja ovat muun muassa oppilaille ja opettajille järjestettävät luennot ja koulutukset, opettajaseminaarit ja korjaamoillat. Erityisen tiivistä yhteistyö on Boschin kymmenen kummikoulun kanssa. Oppilaitokset voivat myös lunastaa käyttöönsä Bosch-konsernin työkaluja ja ohjelmistoja erikoishintaan.

”Haluamme tukea tulevaisuuden tekijöiden koulutusta ja tarjoamme siksi esimerkiksi ohjelmistot oppilaitosten käyttöön lähes veloituksetta. Se on todella merkittävä säästö oppilaitoksille vuositasolla”, kertoo Robert Bosch Oy:n Vesa Turunen.

Taitaja2017-kilpailuja seuraamaan odotetaan yli 80 000 katsojaa

Taitaja2017-kilpailussa ratkotaan yli 50 lajin Suomen mestaruudet. Skills Finland ry:n vuosittain järjestämissä kilpailuissa työelämän, koulujen ja opiskelijoiden edustajat kohtaavat ainutlaatuisella tavalla, sillä alle 21-vuotiaille ammatillisessa koulutuksessa oleville nuorille suunnattu koitos on kasvanut vuosien varrella valtavaksi tapahtumaksi.

Taitaja2017-kilpailun finaalissa kilpailee yli 500 oman alansa osaajaa, ja kilpailupaikalle odotetaan yli 80 000 katsojaa. Tänä vuonna tapahtuman teemana on Kaupunki kaupungissa.