Boschilta ensimmäisenä maailmassa tutkasignaalia hyödyntävä kartta automatisoituun ajamiseen

08.06.2017 | Suomi | Yhtiötason uutiset

Bosch ja hollantilainen navigointi- ja karttaratkaisuiden toimittaja TomTom ovat saavuttaneet läpimurron automatisoituun ajamiseen tarvittavien korkearesoluutioisten karttojen kehittämisessä. Boschin ratkaisu paikantaa ajoneuvon sijainnin ensimmäisenä maailmassa tutkasignaalin avulla, kun aiemmin tarkoitukseen on käytetty videodataa. Ratkaisu perustuu miljardeihin heijastuksiin, jotka syntyvät tutkan osuessa esimerkiksi suojakaiteeseen tai tienviittoihin. Tiedon avulla automaattiset automatisoidut ajoneuvot voivat määrittää tarkan sijaintinsa kaistalla muutaman sentin tarkkuudella.

”Kehittämämme ratkaisu on virstanpylväs kehityksessä kohti automatisoitua ajamista. Sen ansiosta automatisoidut ajoneuvot voivat määrittää sijaintinsa luotettavasti milloin tahansa", sanoo Boschin johtokunnan jäsen Dirk Hoheisel. Ratkaisun etuna on sen luotettavuus: se toimii luotettavasti myös yöllä ja huonoissa sääolosuhteissa toisin kuin pelkkään videotietoon perustuvat kartat. Lisäksi ratkaisu välittää pilvipalveluun vain viisi kilotavua informaatiota kutakin ajettua kilometriä kohti – puolet vähemmän kuin videoon perustuvaa karttaa käytettäessä. Ensimmäisten autojen odotetaan tuottavan dataa ”radar road signature” -järjestelmään Euroopassa ja Yhdysvalloissa viimeistään vuonna 2020.

Yhteistyötä vuodesta 2015 lähtien

Boschin ja TomTomin yhteistyö käynnistyi heinäkuussa 2015, mistä lähtien yritykset ovat työskennelleet tiiviisti sekä ratkaisun kehittämiseksi että sen integroimiseksi TomTomin korkearesoluutioisiin karttoihin. "Olemme iloisia siitä, että yhdessä kehittämämme ratkaisu parantaa automatisoitujen ajoneuvojen paikannusta merkittävästi joka suhteessa”, sanoo TomTomin toimitusjohtaja Harold Goddijn.

Bosch on tutka-antureiden maailmanlaajuinen markkinajohtaja. Yhtiön antureita hyödynnetään muun muassa automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän sekä mukautuvan vakionopeussäätimen (ACC) kaltaisissa kuljettajan apujärjestelmissä, jolloin niiden tulee havaita liikkuvat kohteet. Nyt kehitetyssä paikannusratkaisussa käytetään uuden sukupolven Bosch-tutka-antureita, jotka pystyvät havaitsemaan myös staattiset esineet.

Miljoona ajoneuvoa pitää korkearesoluutioisen kartan ajan tasalla

Korkearesoluutioiset kartat ovat automatisoidun ajamisen edellytys, ja ne tarjoavat tietoa, joka ulottuu myös auton omien anturien kantaman ulkopuolelle. Toisin kuin nykyisten navigointilaitteiden kartat, korkearesoluutioiset kartat koostuvat useista päällekkäisistä tasoista:

Paikannustaso: Automatisoitu ajoneuvo voi hyödyntää paikannustason tietoja määrittääkseen sijaintinsa kaistalla.

Suunnittelutaso: Suunnittelutasoa käytetään yksittäisten ajomanööverien suunnitteluun automatisoidun ajamisen aikana. Lisäksi se tarjoaa tietoa tiestä, liikennemerkeistä ja nopeusrajoituksista. Automatisoitu ajoneuvo voi käyttää suunnittelukerrosta esimerkiksi päättäessään, milloin sen tulisi vaihtaa kaistaa.

Dynaaminen taso: Tiedot nopeasti muuttuvista liikennetilanteista, kuten liikenneruuhista, rakennustöistä ja vaaroista sekä käytettävissä olevista pysäköintipaikoista löytyvät kartan dynaamiselta tasosta.

Jokaisen korkearesoluutioisen kartan tason tulee päivittyä säännöllisesti – dynaamisen kerroksen jopa reaaliajassa. Tarvittava tieto saadaan teillä kulkevien autojen antureiden keräämistä havainnoista, jotka välitetään valmistajien pilviin ja edelleen Boschin IoT Cloudiin. "Arviomme mukaan tarvitsemme noin miljoona valtaväyliltä tietoa keräävää ajoneuvoa kullekin mantereelle, jotta kartta pysyy ajan tasalla", Hoheisel sanoo.