Bosch ja Daimler pilotoivat automatisoitua parkkeeraamista Mercedes-Benz-museon pysäköintihallissa

• Bosch ja Daimler pilotoivat ilman kuljettajaa tapahtuvaa automatisoitua parkkeerausta Stuttgartissa

• Bosch toimittaa pysäköintihallin anturi- ja tietojärjestelmän, autotekniikasta vastaa Daimler

• Ratkaisu säästää aikaa ja vähentää kuljettajien stressiä

10.08.2017 | Suomi | Yhtiötason uutiset

Bosch ja Daimler ovat rakentaneet Mercedes-Benz-museon pysäköintihalliin maailman ensimmäisen täysin automatisoidun, todellisissa olosuhteissa toimivan pysäköintipalvelun.

Kuljettajat voivat ratkaisun avulla pysäköidä auton pelkän älypuhelinratkaisun avulla – valvomatta sen liikkeitä ja istumatta sen sisällä. Automatisoitu pysäköinti on tärkeä virstanpylväs tiellä kohti automatisoitua ajamista. Kävijät pääsevät kokeilemaan palvelua itse museon pysäköintihallissa alkuvuodesta 2018 lähtien.

"Automatisoitu ajaminen on todellisuutta nopeammin kuin monet ymmärtävät. Museon automatisoidun pysäköinnin pilotti demonstroi näyttävästi, kuinka kehittynyttä tekniikka on jo nyt", sanoo Mercedes-Benz Carsilla automatisoidusta ajamisesta ja aktiivisten turvallisuusratkaisujen kehittämisestä vastaava johtaja Michael Hafner.

"Olemme pystyneet hyödyntämään älypysäköintihallien infrastruktuuria ja verkottuneisuutta. Sen avulla olemme voineet tehdä ilman kuljettajaa tapahtuvasta pysäköinnistä totta odotettua aikaisemmin", sanoo Bosch Chassis Systems Control -divisioonan johtaja Gerhard Steiger.

Kuin taikaiskusta: ajo parkkipaikalle ja takaisin kuin automatisoidusti

Alkuvuodesta 2018 lähtien yleisö pääsee kokeilemaan automatisoitua pysäköimistä siihen varatuilla testiautoilla älypuhelinsovelluksen avulla. Matka alkaa ajoneuvon ajaessa itsenäisesti noutoalueelle. Auton palauttaminen on yhtä helppoa: asiakas jättää sen pysäköintihallin noutoalueelle ja palauttaa sen paikalleen älypuhelinsovelluksen avulla. Kun autohallin järjestelmä tunnistaa ajoneuvon, se käynnistyy ja ajaa sille osoitetulle paikalle.

Parkkihallin ajoradan anturit valvovat ympäristöään ja ohjaavat auton paikalleen. Autoteknologia muuntaa autohallin infrastruktuurista tulevat komennot ajomanöövereiksi ja pysäyttävät ajoneuvon tarvittaessa. Bosch toimittaa pysäköintihallin sensorit sekä viestintäteknologian. Daimler tarjoaa käyttöön yksityisen museonsa tilat sekä pilottiajoneuvot. Lisäksi yhtiö määrittelee yhdessä Boschin kanssa ajoneuvon ja pysäköintihallin infrastruktuurin rajapinnat ja tekee tarvittavat muutokset ajoneuvojen anturiteknologiaan ja ohjelmistoihin.

Maailman ensimmäinen tyyppihyväksytty automatisoidun pysäköinnin ratkaisu

Pilottia seuraa intensiivinen testaamis- ja käynnistysvaihe. Paikalliset viranomaiset ovat valvoneet hanketta alusta asti. Viranomaisten tulee antaa ratkaisulle lopullinen hyväksyntä ennen kuin sitä voidaan tarjota asiakkaille. Yleisö voi käyttää automatisoitua pysäköintipalvelua Mercedes-Benz -museon pysäköintihallissa siihen varatuilla testiautoilla ensimmäistä kertaa alkuvuodesta 2018. Samalla Bosch ja Mercedes Benz voivat havainnoida sitä, miten käyttäjät reagoivat automatisoituun pysäköintipalveluun.

Vaadittava infrastruktuuri voidaan asentaa jatkossa olemassa oleviin parkkihalleihin jälkiasennuksena. Ratkaisu tuo hyötyjä myös tehokkaamman tilankäytön muodossa: sen avulla tilaan mahtuu 20 prosenttia enemmän ajoneuvoja.