Ei enää kadoksissa olevia autonavaimia – Boschin Perfectly Keyless muuntaa älypuhelimen autonavaimeksi

• Perfectly Keyless -sovellus avaa ja käynnistää auton sekä lukitsee sen uudelleen ilman erillistä avainta

• Auto voidaan luovuttaa myös muiden käyttöön digitaalisen avaimen avulla

• Henkilökohtaiset asetukset kullekin kuljettajalle

• Digitaalinen avainten hallinta helpottaa myös kuljetuskaluston hallintaa ja autojen jakamista usean käyttäjän kesken

Boschin innovaatiot esillä

IAA 2017 -messuilla

Tervetuloa Boschin IAA 2017 -messuosastolle Frankfurtiin: Bosch uskoo, että tulevaisuudessa paikasta toiseen voidaan liikkua ilman onnettomuuksia, päästöjä ja stressiä. Bosch pyrkii tähän tavoitteeseen automaation, sähköistyksen ja liitettävyyden avulla. IAA 2017 -tapahtumassa Bosch esittelee kaikilta kolmelta osa-alueelta uusimmat ratkaisunsa, jotka tekevät paikasta toiseen liikkumisesta turvallisempaa ja tehokkaampaa, ja muuntavat autot samalla kolmanneksi elintilaksi.

BOSCHIN LEHDISTÖTILAISUUS IAA 2017 -tapahtumassa järjestetään tiistaina 12.9.2017 hallissa 8 sijaitsevalla Boschin messuosastolla A03 klo 13.15–13.40 paikallista aikaa. Tilaisuudessa puhuvat Boschin pääjohtaja Volkmar Denner ja Mobility Solutions -liiketoiminta-alueen johtaja Rolf Bulander.

Lisätietoa Boschista IAA 2017 -tapahtumassa osoitteessa www.bosch-iaa.de ja Twitterissä: #BoschIAA

31.08.2017 | Suomi | Yhtiötason uutiset

Liian moni tietää, miltä tuntuu, kun osa muutenkin kiireisestä aamusta menee auton avainten etsimiseen. Yhtä lailla jokainen, jolla on ollut kädet täynnä kantamuksia, on toivonut, että auto avautuisi kuin taikaiskusta. Bosch laittaa pisteen avainten metsästykselle muuntamalla älypuhelimen auton avaimeksi.

”Perfectly Keyless -toiminto on erinomainen esimerkki siitä, miten verkottuminen vähentää stressiä liikenteessä", sanoo Bosch Automotive Electronics -toimialan johtaja Harald Kröger. "Järjestelmän avulla auton anturit tunnistavat käyttäjän älypuhelimen, ja ajoneuvo avautuu ilman fyysistä avainta kuljettajan lähestyessä ajoneuvoaan. Avainta ei tarvita myöskään auton käynnistämiseen tai automatkan päättyessä", Kröger kertoo. Ajoneuvojen omistajat voivat käyttää sovellusta myös luovuttaakseen ajoneuvonsa muiden kuljettajien käyttöön. Virtuaalinen avain voidaan lähettää pilvipalvelun kautta muihin älypuhelimiin turvallisella, väärinkäytöiltä suojatulla tavalla. Näin myös autojen yhteiskäyttöpalvelujen tarjoajat ja ajoneuvokalustojen hallinnoijat voivat hallinnoida käyttöoikeuksia ja avaimia joustavasti.

Matka ilman stressiä ja ilman avaimia

Perfectly Keyless on digitaalinen auton avain. Järjestelmä otetaan käyttöön lataamalla sovellus älypuhelimeen ja liittämällä auto siihen. Kun auto on liitetty järjestelmään, sovellus luo kertaluonteisen, kuljettajan digitaaliseen lukitukseen sopivan turva-avaimen. Perfectly Keyless tunnistaa auton antureiden avulla, kuinka kaukana suojausavaimen sisältävä älypuhelin on. Kun kuljettajan ja ajoneuvon välinen etäisyys on alle kaksi metriä, auton lukitus aukeaa. Heti kun ajoneuvo avautuu, kaikki ennalta määrätyt yksilölliset asetukset, kuten taustapeilin tai istuimen asento, aktivoituvat. Edelleen jos Perfectly Keyless havaitsee, että älypuhelin on ajoneuvossa, moottori käynnistyy vain start-stop-painiketta painamalla. Kun kuljettaja nousee autosta ja siirtyy siitä yli kahden metrin etäisyydelle, auto lukittuu automaattisesti ja järjestelmä lähettää siitä kuittauksen kuljettajan älypuhelimeen.

Avaimet hallintaan

Autojen omistajat voivat luovuttaa autonsa esimerkiksi perheenjäsenten ja ystävien käyttöön Perfectly Keyless -järjestelmän avulla. Järjestelmä luo tällöin uuden henkilökohtaisen digitaalisen avaimen ja lähettää sen pilvipalvelun kautta vastaanottajan älypuhelimeen. Jokainen avain on ainutlaatuinen, ja kunkin käyttäjän asetukset voidaan mukauttaa. Perfectly Keyless -järjestelmän avulla myös suuremman ajoneuvokaluston hallinta on helppoa. Käyttäjien käyttöoikeuksia voidaan lisätä ja poistaa digitaalisesti, ja niille voi asettaa myös maantieteellisiä ja aikaan liittyviä rajoituksia.

Kysymyksiä ja vastauksia

Haluan käyttää Perfectly Keyless -sovellusta. Mitä laitteistoja autoni tarvitsee?

Autonvalmistajien on asennettava autoihin läheisyysanturit ja ohjausyksikkö. Anturit mittaavat, kuinka kaukana kuljettajan älypuhelin on autosta ja rekisteröivät samalla sen, mistä suunnasta kuljettaja lähestyy. Ohjausyksikkö hallinnoi digitaalista turva-avainta ja varmistaa, että älypuhelin, pilvi ja ajoneuvojärjestelmät kommunikoivat sujuvasti.

Entä jos käyttäjä hukkaa älypuhelimensa?

Jos älypuhelin, johon sovellus on asennettu, katoaa, digitaalinen avain voidaan poistaa käytöstä verkossa. Tämä estää sekä valtuutettujen henkilöiden että kolmansien osapuolten pääsyn ajoneuvoon. Uusi älypuhelin voidaan yhdistää ajoneuvoon ainutlaatuisen turvakoodin avulla koska tahansa. Sillä välin perinteinen ajoneuvoavain toimii tavalliseen tapaan.

Miten Perfectly Keyless eroaa jo markkinoilla olevista avaimettoman pääsyn mahdollistavista järjestelmistä?

Nykypäivän avaimettomat järjestelmät perustuvat edelleen fyysiseen avaimeen, jonka tulee olla kuljettajan taskussa tai käsilaukussa, jotta siru toimisi. Lisäksi autonjakopalvelut hyödyntävät nyt ensimmäisiä sovelluspohjaisia digitaalisia käyttöjärjestelmiä avainten hallinnan helpottamiseksi. Näissä sovelluksissa kuljettajien tulee pyytää pääsyä ajoneuvoon älypuhelimellaan. Perfectly Keyless -järjestelmässä erillistä avainta, sirukorttia tai älypuhelimen käyttöä ei tarvita – riittää, että älypuhelin on taskussa. Ajoneuvon käyttöjärjestelmä avaa auton automaattisesti heti, kun kuljettaja ja älypuhelin tulevat sen lähelle.

Minkä käyttöjärjestelmien kanssa Perfectly Keyless toimii?

Järjestelmä tukee kaikkia yleisiä käyttöjärjestelmiä käyttäviä laitteita.