Bosch päivittää ajoneuvot langattomasti ja turvallisesti älypuhelimen tapaan

• Langattomista päivityksistä pian autojen vakiotoiminto

• Langattomat ohjelmistopäivitykset vähentävät korjaamokäyntejä ja säästävät aikaa

• Auton päivitys uusilla ja edelleen kehitetyillä toiminnoilla on helppoa

• Uudet salaustekniikat tekevät päivityksistä turvallisia

Boschin innovaatiot esillä IAA 2017 -messuilla

Tervetuloa Boschin IAA 2017 -messuosastolle Frankfurtiin: Bosch uskoo, että tulevaisuudessa paikasta toiseen voidaan liikkua ilman onnettomuuksia, päästöjä ja stressiä. Bosch pyrkii tähän tavoitteeseen automaation, sähköistyksen ja liitettävyyden avulla. IAA 2017 -tapahtumassa Bosch esittelee kaikilta kolmelta osa-alueelta uusimmat ratkaisunsa, jotka tekevät paikasta toiseen liikkumisesta turvallisempaa ja tehokkaampaa, ja muuntavat autot samalla kolmanneksi elintilaksi.

BOSCHIN LEHDISTÖTILAISUUS IAA 2017 -tapahtumassa järjestetään tiistaina 12.9.2017 hallissa 8 sijaitsevalla Boscin messuosastolla A03 klo 13.15–13.40 paikallista aikaa. Tilaisuudessa puhuvat Boschin pääjohtaja Volkmar Denner ja Mobility Solutions -liiketoiminta-alueen johtaja Rolf Bulander.

Lisätietoa Boschista IAA 2017 -tapahtumassa osoitteessa www.bosch-iaa.de ja Twitterissä: #BoschIAA

11.09.2017 | Suomi | Yhtiötason uutiset

Auton omistajat voivat tulevaisuudessa parantaa autonsa turvallisuutta, älyä ja suorituskykyä kotisohvalta käsin. Auton ohjelmiston päivittäminen on siten yhtä yksinkertaista kuin älypuhelimen sovellusten päivittäminen. Ajoneuvo-ohjelmiston hakeminen automaattisesti tai uusien toimintojen lataaminen suoraan pilvestä voi olla mahdollista pelkän älypuhelimen pyyhkäisyn avulla – ilman korjaamokäynnin tarvetta.

"Muutaman vuoden kuluttua automaattiset ohjelmistopäivitykset ovat mahdollisia kaikille uusille autoille", sanoo Boschin johtokunnan jäsen Markus Heyn. "Langattomat päivitykset ovat erittäin käteviä kuljettajille. Bosch tekee päivityksistä myös turvallisia ja nopeita.”

Bosch on kehittänyt kaikki langattomiin päivityksiin tarvittavat ominaisuudet. Ne ulottuvat aina ohjausyksiköistä auton sisäiseen viestintä-infrastruktuuriin, nykyaikaisiin salaustekniikoihin ja Boschin IoT-pilviin.

Uusi standardi on yksinkertainen ja turvallinen

Kun ajoneuvoihin tulee yhä enemmän elektroniikkaa, toimintoja ja ohjelmistoja, autot ovat muuttumassa pyörillä liikkuviksi älypuhelimiksi. Niiden ohjelmistojen päivittäminen on siten yhä tärkeämpää. Autoa voi myös päivittää lisäominaisuuksilla auton oston jälkeenkin. Langattomista ohjelmistopäivityksistä tulee siksi pian auton vakiotoiminto.

Tämän päivän ajoneuvoissa on jopa 100 ohjausyksikköä, ja pienikokoisilla autoillakin niitä on 30–50. Ohjelmistot hallinnoivat lähes kaikkia ajoneuvon toimintoja. Lisäksi yhä useampi ajoneuvo on nykyään verkottunut internetin, muiden autojen ja liikenteen infrastruktuurin kanssa. Tämä tuo myös riskejä ajoneuvojen ohjelmistoihin ja manipulointiin liittyen. Pilvipalvelun kautta tapahtuvat ohjelmistopäivitykset pitävät ajoneuvot jatkuvasti ajan tasalla ja siten myös turvassa. "Autot ovat käytössä 15 vuotta tai enemmänkin. Ohjelmistopäivitykset ovat Boschin panos ajoneuvojen ohjelmistojen pitämiseen ajan tasalla ilman, että tarvitsee käydä korjaamossa”, Heyn sanoo.

Pilvipäivitykset merkitsevät samalla sitä, että ajoneuvoon voidaan lisätä toimintoja matkan varrella. Uutta ohjelmistotoimintoa voidaan kokeilla ja myöhemmin ladata, jos ohjelmiston tarvitsema laitteisto on jo olemassa. Tällä tavoin voidaan esimerkiksi lisätä kaistallapysymisavustajan tai pysäköintiavustajan kaltaisia toimintoja. Kuljettajien lisäksi ohjelmistopäivityksistä hyötyvät muutkin: vuonna 2015 Yhdysvalloissa 15 prosenttia autoteollisuuden takaisinvedoista liittyi ohjelmistovirheisiin. Neljä vuotta aiemmin luku oli vain 5 prosenttia. "Autovalmistajille ja heidän asiakkailleen ylimääräiset korjaamokäynnit aiheuttavat merkittävää rahan- ja ajanhukkaa. Online-päivitykset voivat merkittävästi helpottaa tilannetta", Heyn sanoo.

Päivitykset suoraan pilvestä

Ohjelmistopäivitykset ovat turvallisia, nopeita ja yksinkertaisia. Sovellusten ja verkkoturvapäivitysten lataaminen tapahtuu kuljettajan älypuhelimen tai auton infotainment-järjestelmän avulla. Tiedot lähetetään pilveen, joka toimii eräänlaisena sovelluskauppana, pitää päivitykset valmiina ja käynnistää ohjelmiston lataamisen ajoneuvoon. Data voidaan ladata joko taustalla auton liikkuessa, tai yöllä sen ollessa pysäköitynä. Heti kun ajoneuvo on turvallisessa tilanteessa, esimerkiksi pysäköitynä, ohjelmistopäivitykset asennetaan tarvittaviin ohjausyksiköihin ja aktivoidaan välittömästi.

Turvallisuutta kaikilla tasoilla

Turvallisuus samoin kuin autoteollisuuden, pilvipalvelun ja ohjelmiston sujuva vuorovaikutus ovat ratkaisevassa asemassa langattomien päivitysten kannalta. Tietoturvan takaa Boschin tytäryhtiön Escryptin kehittämä salaustekniikka. Monitahoinen, end-to-end-salaukseen perustuva tietoturva-arkkitehtuuri suojaa tiedonsiirtoa. Auton ja pilven välisessä rajapinnassa suojatut protokollat ja suodattimet toimivat palomuurina estääkseen hakkerointiyrityksiä.

Jotta ilmaiset ohjelmistopäivitykset eivät ole pelkästään turvallisia vaan myös nopeita ja luotettavia, Bosch käyttää päivitystekniikoita, jotka nopeuttavat päivitysprosessia ja pienentävät kustannuksia. Yksi turvallisuutta lisäävä toimenpide on lähettää päivitykset osissa. Jos ongelmia ilmenee, päivitysprosessi voidaan pysäyttää ja oikaista. Langattomien päivitysten ytimessä on Bosch Automotive Cloud Suite. Sen ohjelmistoelementit mahdollistavat kaikki langattomaan päivittämiseen tarvittavat toiminnot.