IAA 2017: Liikkumisen uudet konseptit

Boschin liiketoiminta hyötyy liikkumisen muutoksesta – automatisoituun ajamiseen liittyvä myynti kasvaa kahteen miljardiin

• Boschin Mobility Solutions -liiketoiminta-alueen liikevaihdon odotetaan kasvavan 7 % vuonna 2017

• Boschin pääjohtaja Volkmar Denner: "Kysymys ei ole ainoastaan parempien autojen rakentamisesta vaan myös liikkumisen uudelleenkonseptoinnista”

• Sähköistetyn liikkumisen markkina jatkaa nopeaa kasvuaan

Boschin innovaatiot esillä IAA 2017 -messuilla

Tervetuloa Boschin IAA 2017 -messuosastolle Frankfurtiin: Bosch uskoo, että tulevaisuudessa paikasta toiseen voidaan liikkua ilman onnettomuuksia, päästöjä ja stressiä. Bosch pyrkii tähän tavoitteeseen automaation, sähköistyksen ja liitettävyyden avulla. IAA 2017 -tapahtumassa Bosch esittelee kaikilta kolmelta osa-alueelta uusimmat ratkaisunsa, jotka tekevät paikasta toiseen liikkumisesta turvallisempaa ja tehokkaampaa, ja muuntavat autot samalla kolmanneksi elintilaksi.

Lisätietoa Boschista IAA 2017 -tapahtumassa osoitteessa www.bosch-iaa.de ja Twitterissä: #BoschIAA

12.09.2017 | Suomi | Yhtiötason uutiset

Bosch toimii liikkeellepanevana voimana liikkumisen muutoksessa. Kehittämiensä tulevaisuuden liikenneratkaisujen myötä Bosch kasvaa jo kaksi kertaa markkinaa nopeammin. Mobility Solutions -liiketoiminta-alueen liikevaihdon odotetaan kasvavan 7 % eli noin 47 miljardiin euroon vuonna 2017. Samalla maailmanlaajuinen ajoneuvotuotanto kasvaa vain 2,8 %. "Autoteollisuuteen liittyvä liiketoimintamme kasvaa jatkuvasti", sanoo Boschin pääjohtaja Volkmar Denner.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat tärkeitä innovaatioita matkalla kohti automatisoitua ajamista, ja ne kasvattavat voimakkaasti suosiotaan. Markkina kasvaa 25 % vauhdilla, ja Boschin osalta luku on jopa korkeampi. Bosch tulee saavuttamaan kahden miljardin euron myynnin kuljettajaa avustavilla järjestelmillä jo vuonna 2019.

Boschin Mobility Solutions -liiketoiminta-alan tutkimuksen ja tuotekehityksen parissa työskentelevien työntekijöiden määrä kasvaa vuoden 2017 loppuun mennessä lähes 10 prosentilla 48 000 henkilöön. Automaatio, sähköistäminen ja verkottuminen ovat avainasemassa pyrittäessä vähentämään onnettomuuksia, stressiä ja liikenteen päästöjä. ”Kysymys ei ole vain parempien autojen rakentamista vaan myös liikkumisen uudelleenkonseptoinnista”, Denner sanoo.

Boschin kehittää ratkaisuja liikenteeseen ilman onnettomuuksia, stressiä ja päästöjä

Boschilla on tieliikenteen nykyisiin ja tuleviin haasteisiin vastaavia ratkaisuja ja palveluja, olipa kyse sitten liikenneruuhkista, onnettomuuksien estämisestä, ilmansaasteista tai ilmastonmuutoksesta. "Jos haluamme pystyä liikkumaan paikasta toiseen myös tulevaisuudessa, meidän on muutettava liikkumisen konsepteja nyt", Denner sanoo. Yksi tärkeistä tehtävistä on kaupunkien ilmanlaadun parantaminen. Bosch haluaa auttaa tavoitteessa sekä parantamalla polttomoottoria että lisäämällä ponnisteluja sähköistetyn liikkumisen saralla. "Meille polttomoottorit ja sähköautot eivät ole joko-tai-kysymys. Emme halua rajoittaa itseämme yhdelle polulle vaan säilyttää tekniset mahdollisuutemme avoimina”, Denner sanoo viitaten ajankohtaiseen keskusteluun ajokielloista ja polttomoottoreiden tulevaisuudesta.

Uusiutuvan energian avulla valmistetut synteettiset polttoaineet voivat tehdä polttomoottoreista CO2-neutraaleja, ja niiden avulla voidaan siten vähentää polttomoottoreiden päästöjä merkittävästi. Lisäksi synteettiset polttoaineet voidaan suunnitella niin, että ne palavat käytännössä ilman nokea. Tämä vähentää pakokaasun käsittelyn kustannuksia. "Synteettiset polttoaineet ovat yhteensopivia nykyisten huoltoasemien sekä ennen kaikkea olemassa olevien moottoreiden kanssa. Niiden avulla saadaan siten myönteisiä vaikutuksia nopeammin kuin sillä, että odotamme koko infrastruktuurin ja ajoneuvokaluston uudistumista”, Denner sanoo.

Sähköistetty liikkuvuus kasvattaa markkina-asemaansa nopeasti. Uusi Bosch e-axle tekee sähkömoottorista tehokkaamman sekä edullisemman autovalmistajille – ja sitä kautta kaikille jotka haluavat ajaa sähköisesti. Kevyille sähköistetyn liikkuvuuden sovelluksille Bosch on kehittänyt joustavan ja helposti skaalattavan 48 voltin voimansiirtojärjestelmän, joka perustuu jo tuotannossa valmiiksi testattuihin komponentteihin.

Boschilla on jo johtava asema Kiinassa, maailman suurimmalla sähköistetyn liikkumisen markkinalla. Euroopassa mantereen suurin sähköajoneuvokalusto eli Deutsche Postin DHL:n Streetscooterit käyttää Boschin voimansiirtokomponentteja.

Bosch avaa tietä automatisoituun ajamiseen automatisoidulla pysäköinnillä

Bosch tekee automaattisesta ajamisesta yhä todellisempaa askel askeleelta. Yhtiö lanseeraa yhdessä maailman suurimman autovalmistajan Daimlerin kanssa erittäin automatisoituja ajoneuvoja seuraavan vuosikymmenen alussa. Kaupunkiliikenteeseen tarkoitetut ratkaisut parantavat liikennevirtoja ja lisäävät turvallisuutta. Globaalin kyselyn mukaan puolet kaikista kuluttajista suhtautuu myönteisesti sellaisiin itsestään ajaviin autoihin, jotka helpottavat kuljettajien tehtäviä ja luovivat auton liikenteen läpi.

Bosch on jo ottanut ensimmäiset askeleet kohti itsenäistä ajamista: vuoden 2018 alussa Mercedes-Benz-museon pysäköintitalossa Stuttgartissa käynnistyvän pilottiprojektin autot etsivät parkkipaikan ja pysäköivät ilman kuljettajaa. Automatisoitu pysäköinti paitsi vähentää stressiä myös tehostaa tilankäyttöä: samaan tilaan mahtuu jopa 20 prosenttia enemmän ajoneuvoja. Boschin kehittämä älykäs pysäköintihallin infrastruktuuri mahdollistaa automatisoidun pysäköintipalvelun. "Bosch pystyy paljon muuhunkin kuin autojen valmistamiseen. Käytämme yhtiömme kaikkea teknologia-osaamista innovatiivisten liikkuvuusratkaisujen toteuttamiseksi", Denner sanoo.

Yhtä helppoa kuin älypuhelimen käyttö: ohjelmistopäivitykset Bosch-pilvestä

Viiden seuraavan vuoden aikana verkottuneen liikkumisen markkina kasvaa vuosittain lähes 25 %, mikä tarkoittaa, että maailmanlaajuinen myynti nousee 47 miljardista eurosta 140 miljardiin euroon (lähde: PwC). Boschilla on ainutlaatuinen anturi-, ohjelmisto- ja palveluosaaminen muihin autoteollisuuden toimijoihin verrattuna. Jo nyt 1,5 miljoonaa ajoneuvoa on verkotettu Boschin IoT-ohjelmiston avulla.

Ajoneuvojen verkottaminen mahdollistaa useita liikkuvuuspalveluja, ja autoista tulee kuljettajiensa henkilökohtaisia avustajia. "Autolla ei enää ainoastaan liikuta paikasta toiseen. Verkottamalla ajoneuvot älykotien ja toimistojen kanssa niistä tulee kolmas elinympäristö”, Denner sanoo. Pian myös ajoneuvojen huoltokäynnit hoituvat digitaalisesti Boschin uuden "software over the air" -palvelun avulla.

Ajoneuvojen ohjelmistot voidaan jatkossa päivittää älypuhelinten tapaan turvallisesti ja luotettavasti. Lisäksi niihin voidaan ladata uusia toimintoja, kuten pysäköintipaikan haku. Ohjelmiston avulla kuljettajat pystyvät myös konfiguroimaan autonsa tulevaisuudessa. Boschin verkottuminen ulottuu paljon konepeltiä pidemmälle. Esimerkiksi Coup, sähköinen skootterien jakamispalvelu, joka mullistaa kaupunkiliikennettä Berliinissä ja Pariisissa, on tehnyt Boschista liikkumiseen liittyvien palvelujen tarjoajan. Tutkimukset arvioivat, että liikkumiseen liittyvä palvelumarkkina kasvaa vuosittain 28 prosentilla maailmanlaajuisesti (lähde: McKinsey).