EICMA 2017: Bosch vie moottoripyörät tulevaisuuteen

• "Megatrendit, kuten kaupungistuminen ja kestävä kehitys, muuttavat olennaisesti moottoripyöriä ja paikasta toiseen liikkumista”, sanoo Boschin johtokunnan jäsen Dirk Hoheisel

• Boschin tavoitteena on saavuttaa miljardin euron myynti moottoripyöräteknologiallaan

• Boschin teknologiat muovaavat moottoripyörää parantamalla sekä turvallisuutta että voimansiirron tehokkuutta

07.11.2017 | Suomi | Yhtiötason uutiset

"Megatrendit, kuten kaupungistuminen ja kestävä kehitys, muuttavat olennaisesti moottoripyöriä ja paikasta toiseen liikkumista", sanoo Robert Bosch GmbH:n johtokunnan jäsen Dirk Hoheisel. "Boschin teknologiat parantavat sekä moottoripyörän turvallisuutta että voimansiirron tehokkuutta." Boschin visiona on, että tulevaisuudessa paikasta toiseen voidaan liikkua ilman onnettomuuksia, päästöjä ja stressiä, ja tämä koskee myös moottoripyöriä.

Kaksipyöräisten ajoneuvojen maailmanlaajuisen tuotannon odotetaan nousevan noin 160 miljoonaan yksikköön vuoteen 2021 mennessä, mikä on kolmannes enemmän kuin nykyään. Boschin Japanin Yokohamassa toimiva Two-Wheeler & Powersports -yksikkö menestyy kansainvälisellä moottoripyörä- ja voimansiirtomarkkinalla: yksikön liikevaihto on kasvanut yli 20 prosenttia vuoteen 2016 verrattuna – kaksi kertaa markkinaa nopeammin. Vuoteen 2020 mennessä Bosch aikoo saavuttaa miljardin euron myynnin moottoripyöräteknologialla. Yhtiö tarjoaa kaksipyöräisille ja powersports-ajoneuvoille kuljettajaa avustavia järjestelmiä, verkottumisratkaisuja sekä nykyaikaisia voimansiirto- ja sähköistysjärjestelmiä.

Verkottuminen on seuraava askel ajoturvallisuuden kehityksessä

Boschin tavoitteena on tehdä ajamisesta mahdollisimman turvallista. Yksi siihen liittyvä uusi innovaatio on Boschin kehittämä markkinoiden ensimmäinen lukkiutumaton sähköpyörien jarrujärjestelmä, jonka avulla jarrutusmatka lyhenee ja riski paiskautua ohjaustangon yli pienenee. Boschin onnettomuustutkimuksen mukaan noin neljännes sähköpyöräonnettomuuksista voitaisiin välttää, jos kaikki sähköistetyt polkupyörät varustettaisiin ABS-järjestelmällä.

Maailman johtavana moottoripyöräteknologian toimittajana Bosch on kehittänyt useita laajasti levinneitä kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten moottoripyörien ABS-jarrut, MSC-ajonvakautusjärjestelmän sekä niin kutsutun side view assist -ratkaisun. Mahdollisuudet innovatiivisen, turvallisuutta lisäävän teknologian kehittämiseen ovat rajattomat: "Tavoitteenamme on kehittää verkottuneita ratkaisuja, jotka estävät onnettomuuksia", Hoheisel sanoo. "Automatisaatio ja verkottuminen vievät autojen kehitystä uskomattomalla vauhdilla eteenpäin. Moottoripyörissä tulee hyödyntää samaa teknologiaa, jotta ne voivat vastata tulevaisuuden liikkuvuuden haasteisiin", Hoheisel sanoo.

Bosch pyrkii tavoitteeseensa muun muassa kehittämällä verkottuneita järjestelmiä, joiden avulla kuljettajat voivat kommunikoida muiden ajoneuvojen, liikenteen infrastruktuurin ja muiden tienkäyttäjien kanssa. Yksi ratkaisuista on digitaalinen suojakilpi, joka kertoo kuljettajalle lähestyvästä moottoripyörästä jo kauan ennen kuin kuljettaja tai ajoneuvojen anturit havaitsevat sen, ja antaa siten mahdollisuuden valita tilanteeseen sopivan ajostrategian. Toinen kuljettajan turvallisuutta parantava ratkaisu on niin sanottu yhdistetty horisontti, jonka avulla kuljettaja näkee tulevan mutkan taakse ja saa ennakkovaroituksen mahdollisista vaaroista. Yli 70 prosenttia uusista moottoripyöristä on verkottuneita vuoteen 2025 mennessä.

Pieni koko, iso vaikutus

Verkottumisen ohella myös liikkumisen sähköistäminen on Boschin kehitystyön keskiössä. Tulevina vuosina kevyiden sähköajoneuvojen – kuten eScootereiden – markkinan odotetaan kasvavan noin 40 prosenttia. Tutkimukset osoittavat, että vuoteen 2020 mennessä valmistetaan noin 100 miljoonaa kevyttä ajoneuvoa maailmanlaajuisesti.

"Sähköinen liikkuvuus lisääntyy erityisen nopeasti pienten ajoneuvojen segmenteissä. Pienillä sähköajoneuvoilla on valoisa tulevaisuus kaikkialla maailmassa", Hoheisel sanoo. Tästä syystä Bosch on kehittänyt kevyiden ajoneuvojen sähköistämisen mahdollistavia skaalautuvia voimansiirtojärjestelmiä. Ratkaisu koostuu moottorista, ohjausyksiköstä, akusta, laturista, näytöstä (HMI), liitäntäkotelosta sekä sovelluksesta, joka liittää kuljettajan älypuhelimen ja ajoneuvon toisiinsa. Boschin sähköistetyt voimansiirtoratkaisut ovat skaalautuvia kaikissa 0,25–20 kW suorituskykyluokissa. Ajoneuvojen valmistajat hyötyvät kattavasta järjestelmäratkaisusta, joka voidaan integroida nopeasti ja joka vähentää kehitystyötä. Tämä vähentää ratkaisujen kompleksisuutta ja kustannuksia ja hyödyttää siten niin valmistajia kuin kaikkia niitä, jotka haluavat liikkua sähköisesti. Päästöjen vähenemisen lisäksi sähköisillä kulkuneuvoilla on toinenkin merkittävä etu, ne nimittäin vähentävät liikenteen aiheuttamaa melua.

Samalla kun Bosch panostaa sähköistetyn liikkumisen kehittämiseen, se jatkaa myös sähköisten moottorinhallintaratkaisujen kehittämistä polttomoottoreille. Niiden avulla kaksipyöräiset ja powersports-ajoneuvot voivat täyttää viimeisimmät päästömääräykset (kuten Euro 5 ja BS 6) ja niiden hiilidioksidipäästöt vähenevät suorituskyvystä tinkimättä.