Verkkosivun kaikkien toimintojen käyttämiseksi vaaditaan evästeitä. Aktivoi evästeet ja päivitä selaimesi. Päivityksen jälkeen näkyviin tulee evästeiden hallinnan valintaikkuna.

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä toiminnallisuus- ja mukavuussyistä sekä tilastollisiin tarkoituksiin. Voit muuttaa asetusta koska tahansa napsauttamalla kohtaa ”Muuta asetuksia”. Jos hyväksyt evästeiden käytön, napsauta kohtaa ”Kyllä, hyväksyn”. Tietosuojapolitiikkamme

EICMA 2017: Boschin ratkaisut tulevaisuuden moottoripyörille ja powersport-ajoneuvoille

• Verkottuneet järjestelmät: ajomukavuutta ja turvallisuutta

• Kuljettajaa avustavat järjestelmät: parempaa turvallisuutta ajonautinnosta tinkimättä

• Voimansiirtojärjestelmät ja sähköistäminen: ympäristöystävällisempää voimansiirtoteknologiaa

 
 
 

Yhteystiedot


Communications Manager
Niina Haasola
Robert Bosch Oy
Viestintä
Äyritie 8 E
01510 Vantaa
Puhelin 010 480 8225

 

07.11.2017 | Suomi | Yhtiötason uutiset

Bosch tarjoaa ratkaisut tulevaisuuden moottoripyöriin ja powersports-ajoneuvoihin, olipa kyse sitten kuljettajaa avustavista älyjärjestelmistä, verkottumisratkaisuista tai uusista voimansiirtoratkaisuista.

Verkottuneet järjestelmät: ajomukavuutta ja turvallisuutta

Pyörän ja ajoneuvon välinen viestintä:

Ajoneuvot voivat vaihtaa tietoa toistensa ajoneuvotyypistä, nopeudesta, sijainnista ja kulkusuunnasta useiden satojen metrien säteellä jopa kymmenen kertaa sekunnissa. Teknologia voi kertoa kuljettajalle lähestyvästä moottoripyörästä jo kauan ennen kuin kuljettaja tai ajoneuvojen anturit havaitsevat sen ja antaa siten mahdollisuuden valita tilanteeseen sopivan ajostrategian. Tieto siirtyy vain muutamassa millisekunnissa, joten tienkäyttäjät voivat tuottaa ja välittää tärkeää tietoa liikennetilanteista. Tietojen vaihdon perustana käytetään julkisen WLAN-standardin (ITS G5) kaltaista viestintäteknologiaa.

Integroitu verkottumisklusteri:

Integroitu verkottumisklusteri on erityisesti moottoripyörille ja powersports-ajoneuvoille kehitetty ratkaisu, jolla kuljettajat voivat liittää ajoneuvonsa ja älypuhelimensa yhteen Bluetoothin kautta. Ratkaisu esiteltiin BMW R 1200 GS:n tuotannossa vuonna 2017. BMW:n integroitu verkottumisklusteri mahdollistaa myös puheluiden soittamisen ja vastaanottamisen sekä helpon pääsyn puhelimen yhteystietoihin ja viimeisimpiin puheluihin. Kuljettajat voivat myös soittaa puhelimeensa tallennettua musiikkia ohjaustangon ergonomisia säätimiä käyttämällä. Ratkaisun intuitiivinen käyttöliittymä ja innovatiivinen tekniikka tekevät siitä helppokäyttöisen kaikissa tilanteissa, jolloin kuljettaja voi keskittyä ajamisesta nauttimiseen.

Älypuhelimen integraatioratkaisu mySPIN:

mySPIN-ratkaisun avulla kuljettajat voivat siirtää älypuhelimiensa sisällön moottoripyörään, skootteriin tai powerports-ajoneuvoon. mySPIN tulee olemaan mukana yhä useammissa powersports-ajoneuvoissa. Ratkaisu mahdollistaa kolmannen osapuolen sovellusten hyödyntämisen. Siinä on yksinkertainen käyttöliittymä ja sen avulla on helppo minimoida häiriötekijöitä muihin markkinoilla oleviin ratkaisuihin verrattuna.

Lean-verkottumisyksikkö:

Lean-verkottumisyksikkö on moottoripyöräilijöiden turvallisuutta ja mukavuutta parantamaan suunniteltu, erityisesti kehittyville markkinoille suunnattu verkottumisratkaisu. Mikäli kuljettaja joutuu onnettomuuteen, ratkaisu lähettää kuljettajan sijainnin kertovan hätäviestin automaattisesti kuljettajan määrittelemille kontakteille. Kuljettaja voi lähettää sijaintitietonsa sisältävän hätäviestin kontakteilleen ohjaustangon säätimen painalluksella myös tilanteissa, joissa hän tuntee olonsa turvattomaksi.

Kuljettaja voi vastata saapuviin puheluihin tai hylätä ne ohjaustangon kaukosäätimen avulla. Järjestelmä suojaa myös varkauksilta älypuhelimen toimiessa ajoneuvon lisäavaimena. Moottoripyörävalmistajat voivat liittää järjestelmään muita lisäarvoa lisääviä toimintoja, kuten etädiagnostiikkaa.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät: parempaa turvallisuutta ajonautinnosta tinkimättä

Moottoripyörän ABS:

Bosch on kehittänyt moottoripyörän ABS-tekniikkaa jatkuvasti vuodesta 1984 lähtien. Boschin onnettomuustutkimuksen mukaan noin neljäsosa kaikista Saksassa ja Intiassa tapahtuvista moottoripyöräonnettomuuksista voitaisiin estää ABS-jarrujen avulla. Yhä useammat maat, kuten Euroopan unionin jäsenvaltiot, Japani, Taiwan ja Brasilia ovat jo määränneet moottoripyörän ABS-jarrut pakollisiksi tai tulevat tekemään sen lähiaikoina. Intiassa ABS on pakollinen vuodesta 2018 lähtien kaikissa uusissa ajoneuvotyypeissä, joiden moottorin iskutilavuus on yli 125 cm3. Intian linjaus saattaa vaikuttaa muihin kehittyviin markkinoihin, kuten esimerkiksi Indonesiaan ja Thaimaahan, joissa pienet kaksipyöräiset ovat tärkein kulkuväline. Boschin pienempi ja kevyempi ABS 10 -ratkaisu on suunniteltu erityisesti Intian, Indonesian ja Thaimaan kaltaisen kehittyvien markkinoiden kaksipyöräisille ajoneuvoille.

Moottoripyörän ajovakautusjärjestelmä (MSC):

Boschin kehittämä moottoripyörän ajonvakautusjärjestelmä on maailman ensimmäinen all-in-one-turvajärjestelmä kaksipyöräisille. Järjestelmä seuraa ajoneuvon parametreja, kuten kallistuskulmaa, ja voi siten välittömästi säätää jarrutus- ja kiihdytystoimintoja tilanteen mukaan. Järjestelmään integroidaan lähitulevaisuudessa uusi viimeisintä teknologiaa edustava Bosch 6D-anturi.

Lisäarvopalvelut:

Bosch käyttää moottoripyörän ABS- ja ajonvakautusjärjestelmiä alustoina myös lisäarvoa tuottaville toiminnoille. Toiminnot ohjelmoidaan ABS- ja MSC-järjestelmiin älykkäiden algoritmien avulla.

Viimeisin esimerkki moottoripyörille kehitetystä lisäominaisuudesta on sivuttaiskulman säätö, joka parantaa ajoneuvon dynaamista hallintaa kaikissa ajo-olosuhteissa. Ajoneuvon vakaus ja jarrutusteho optimoidaan ajoneuvon dataa – kuten kallistuskulmaa, sivuttaiskulmaa ja hidastuvuutta – analysoimalla sekä säätämällä jarrupainetta tilanteen mukaan.

Ajoneuvon sivuttaiskulmatietoja hyödyntävää Dynamic slide control -toimintoa käytetään takapyörän liukumisen sallimiseen ja hallintaan kovan jarrutuksen aikana. Toiminto on kehitetty erityisesti kilpailukäyttöön, ja se tuodaan ensimmäisenä Ducati Panigale V4 -moottoripyöriin vuonna 2018.

Sähköpyörien turvallisuusjärjestelmät:

Sähköpyöräily on nykyään turvallisempaa kuin koskaan. Bosch on tuomassa markkinoille ensimmäisen lukkiutumattoman jarrujärjestelmän sähköpyörille. Älykäs ja innovatiivinen järjestelmä estää etupyörän lukkiutumisen ja rajoittaa takapyörän nousemista. Tämä lyhentää jarrutusmatkaa ja riski paiskautua ohjaustangon yli pienenee. Boschin onnettomuustutkimuksen mukaan noin neljännes sähköpyöräonnettomuuksista voitaisiin vähentää, jos kaikki polkupyörät varustettaisiin ABS-järjestelmällä. Bosch eBike ABS -ratkaisu on saatavana syksystä 2017 alkaen.

Voimansiirtojärjestelmät ja sähköistäminen: tehokkuutta ja miellyttävämpää ajamista

Moottorinohjausjärjestelmät:

Elektroniset moottorinohjausjärjestelmät ovat tehokkaan ja taloudellisen teknologian ytimessä. Yhdessä edistyksellisen anturiteknologian kanssa moottorinohjausjärjestelmät ovat perinteisiä kaasutinjärjestelmiä huomattavasti tehokkaampia ja voivat vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 16 prosentilla tilanteesta riippuen. Ratkaisujen avulla kaksipyöräiset voivat täyttää tulevat päästövaatimukset (mm. Euro 5 ja BS 6, OBD l / ll).

Uusien moottorinohjausjärjestelmien keskiössä on ohjausyksikkö, joka säätää parametrit, kuten sytytyksen ja polttoaineen määrän, voimansiirtoantureista saadun tiedon perusteella. Boschin portfoliosta löytyy optimoidut moottorinohjausratkaisut kaikkiin ajoneuvoihin, aina yksisylinterisistä pienen iskutilavuuden ajoneuvoista korkean suorituskyvyn kaksipyöräisiin ja powersports-ajoneuvoihin.

Kevyiden sähköajoneuvojen voimansiirtojärjestelmät:

Kevyiden sähköajoneuvojen integroidut järjestelmät toimivat kaupunkiliikenneratkaisujen teknisenä perustana. Saatavilla on kaksi voimansiirtoversiota: korkeintaan 3kW:n tehoalueelle tarkoitettu in-hub-järjestelmä sekä 4–20 kW:n tehoalueille tarkoitettu central drive -käyttöjärjestelmä. Ratkaisu koostuu moottorista, ohjausyksiköstä, akusta, laturista, näytöstä (HMI), liitäntäkotelosta sekä sovelluksesta, joka liittää kuljettajan älypuhelimen ja ajoneuvon toisiinsa. Boschin EICMA 2018 -osastolla on esillä kaksi Boschin voimansiirtoratkaisuilla sähköistettyä kaksipyöräistä: in-hub-järjestelmällä sähköistetty Aima eScooter ja central drive -käyttöjärjestelmällä sähköistetty Elmoto HR-8 -urheilupyörä.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2016 lopussa noin 390 000 työntekijää. Vuonna 2016 konsernin liikevaihto oli 73,1 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, älykaupunkeihin, verkottuneeseen liikkumiseen ja verkottuneelle teollisuudelle. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Boschilla työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä noin 59 000 henkilöä 120 toimipisteessä eri puolilla maailmaa.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. 92 prosenttia Robert Bosch GmbH:n pääomasta omistaa yleishyödyllinen säätiö, Robert Bosch Stiftung. Omistajuuteen liittyvistä toiminnoista huolehtii Robert Bosch Industrietreuhand KG, jolla on myös äänienemmistö. Muut osakkeet ovat Boschin perheen ja Robert Bosch GmbH:n omistuksessa.

Lisätietoja:

www.bosch.com

www.iot.bosch.com

www.bosch-press.com

twitter.com/BoschPresse