Verkkosivun kaikkien toimintojen käyttämiseksi vaaditaan evästeitä. Aktivoi evästeet ja päivitä selaimesi. Päivityksen jälkeen näkyviin tulee evästeiden hallinnan valintaikkuna.

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä toiminnallisuus- ja mukavuussyistä sekä tilastollisiin tarkoituksiin. Voit muuttaa asetusta koska tahansa napsauttamalla kohtaa ”Muuta asetuksia”. Jos hyväksyt evästeiden käytön, napsauta kohtaa ”Kyllä, hyväksyn”. Tietosuojapolitiikkamme

Bosch tutki pohjoismaalaisten asenteita: Sähköautot kiinnostavat useimpia, automatisoituihin takseihin suhtautuminen yllättävänkin positiivista

 
 
 

Yhteystiedot


Communications Manager
Niina Haasola
Robert Bosch Oy
Viestintä
Äyritie 8 E
01510 Vantaa
Puhelin 010 480 8225

 

11.12.2017 | Suomi | Yhtiötason uutiset

Sähköautoja omistetaan pohjoismaissa vielä vähän, mutta lähes 70 % vastaajista on kiinnostunut hankkimaan sähköauton jollain aikavälillä. Autojen yhteisomistajuus kiinnostaa erityisesti suomalaisia ja ruotsalaisia, ja suhtautuminen automatisoituihin takseihin on jopa yllättävän positiivista. Bosch tutki pohjoismaisten kuluttajien asenteita tutkimuksessa, johon vastasi yhteensä 4 000 vastaajaa Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta.

Autovalmistajat panostavat merkittävästi autoilun sähköiseen tulevaisuuteen, ja hybridi- ja sähköautomalleja putkahtelee markkinalle kiihtyvään tahtiin. Samalla Suomen hallituksen energia- ja ilmastostrategiaan on sisällytetty tavoite, jonka mukaan Suomessa olisi 13 vuoden kuluttua jo 250 000 sähköautoa. Bosch tutki pohjoismaisten kuluttajien suhtautumista autoilun tulevaisuuteen tutkimuksessa, johon vastasi yhteensä 4 000 vastaajaa Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta.

Norjalaiset sähköautoilijoiden etunenässä

Sähköautoilu kehittyy suurin harppauksin. Toistaiseksi vasta 3 % pohjoismaalaisista omistaa sähköauton, mutta lähes 70 % vastaajista on kiinnostunut hankkimaan sähköauton jollain aikavälillä: seuraavan kolmen vuoden sisällä sähköauton hankintaa suunnittelee 15 % vastaajista, ja peräti joka neljäs (23 %) vastaajista sanoo, että on kiinnostunut ostamaan sähköauton heti, kun niiden hinnat tippuvat merkittävästi. Joka kolmas (30 %) voisi kuvitella ostavansa sähköauton joku päivä. Viimeinen kolmannes vastaajista (30 %) ei ole kiinnostunut sähköauton hankkimisesta.

Siinä, miten nopeasti sähköautojen saturoitumisen autokantaan voidaan olettaa tapahtuvan, on maakohtaisia eroja. Kun norjalaisista peräti joka neljäs (23 %) harkitsee sähköauton hankkimista seuraavan kolmen vuoden aikana, ruotsalaisista sitä harkitsee joka viides (17 %) ja tanskalaisista (11 %) sekä suomalaisista (7 %) joka kymmenes. Erityisesti nuoremmat ikäryhmät ovat nopeiden omaksujien joukossa: sähköauton hankkimisesta 1–3 vuoden kuluessa ollaan 18–39-vuotiaiden keskuudessa muita ikäryhmiä merkittävästi kiinnostuneempia kaikissa maissa.

– Pohjoismaalaiset kuluttajat ovat erittäin kiinnostuneita sähköautoista. Pohjoismaisten hallitusten asettamien tavoitteiden ja teknologisen kehityksen myötä sähköautot yleistynevät lähitulevaisuudessa, sanoo Robert Bosch Oy:n toimitusjohtaja, Boschin Nordic-alueen Director of Business Development Stefan Bergman.

Suomalaiset ja ruotsalaiset kiinnostuneita autojen jakamisesta

Yksityisautot seisovat pihalla käyttämättömänä noin 95 % ajasta. Ei siis ihme, että automatisoidun ajamisen tuomaa mahdollisuutta autojen yhteiskäyttöön pidetään kiinnostavana ratkaisuna. Ruotsissa ja Suomessa asenteet yhteisesti omistettuja autoja kohtaan ovat Norjaa ja Tanskaa avoimempia: ruotsalaisista peräti joka kolmas (31 %) on erittäin kiinnostuneita tai kiinnostuneita autojen yhteiskäytöstä. Suomalaisista näin ajattelee joka neljäs (26 %), kun taas tanskalaisista (22 %) ja norjalaisista (18 %) vain joka viides.

Ikä vaikuttaa merkittävästi siihen, miten kiinnostavana vaihtoehtona yhteisomistuksessa olevaa autoa pidetään: esimerkiksi Suomessa joka kolmas alle 40-vuotias (18–29-vuotiaat 34 %, 30–39-vuotiaat 32 %) on kiinnostunut tai erittäin kiinnostunut yhteisesti omistetusta autosta.

Lähes joka toinen alle 50-vuotias suomalainen on kiinnostunut automatisoidun taksin käyttämisestä

Automatisoitu ajaminen tuo liikenteeseen myös automatisoidut taksit, eivätkä vastaajat vierasta ajatusta. Ruotsalaisista lähes joka toista (46 %) kiinnostaisi ajatus siitä, että heidät noutaisi automatisoitu taksi tavallisen taksin sijaan. Suomalaisista näin ajattelee 40 %, tanskalaisista 35 % ja norjalaisista 34 %.

Suomalaisten keskuudessa automatisoiduista takseista innostuvat erityisesti alle 50-vuotiaat: 40–49-vuotiaista joka toinen (48 %) on kiinnostunut tai erittäin kiinnostunut automatisoidun taksin käyttämisestä. 30–39-vuotiaista näin ajattelee 46 % ja 18–29-vuotiaista 43 %.

Boschin teettämään kyselytutkimukseen osallistui tuhat 18–75-vuotiasta vastaajaa kustakin pohjoismaasta (Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska) ja se toteutettiin 26.9.–1.10. tutkimustoimisto Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa. Tutkimuksen otos on kiintiöity ja painotettu iän, sukupuolen, ja asuinalueen mukaan vastaamaan kunkin maan väestöä.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2016 lopussa noin 390 000 työntekijää. Vuonna 2016 konsernin liikevaihto oli 73,1 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, älykaupunkeihin, verkottuneeseen liikkumiseen ja verkottuneelle teollisuudelle. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Boschilla työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä noin 59 000 henkilöä 120 toimipisteessä eri puolilla maailmaa.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. 92 prosenttia Robert Bosch GmbH:n pääomasta omistaa yleishyödyllinen säätiö, Robert Bosch Stiftung. Omistajuuteen liittyvistä toiminnoista huolehtii Robert Bosch Industrietreuhand KG, jolla on myös äänienemmistö. Muut osakkeet ovat Boschin perheen ja Robert Bosch GmbH:n omistuksessa.

Lisätietoja:

www.bosch.com

www.iot.bosch.com

www.bosch-press.com

twitter.com/BoschPresse