CES 2018: Bosch esittelee nämä älyratkaisut Las Vegasissa

Painopiste verkottuneita kaupunkeja varten kehitetyissä teknologioissa

• Boschin osasto CES 2018 -näyttelyssä: Central Hall, osasto #14028 / Twitter #BoschCES

• Verkottuneet kaupungit: parempaa turvallisuutta, energiatehokkuutta ja mukavuutta

• Verkottunut liikenne: Bosch kehittää ratkaisuja, jotka mahdollistavat liikenteen ilman onnettomuuksia, stressiä ja päästöjä

• Älykodit: älykodit luottavat Boschin antureihin

• Verkottunut teollisuus: Bosch on Teollisuus 4.0 -ratkaisuiden johtava toimittaja

• CES 2018 Innovation Awards®: kolme kunnianosoitusta Boschin ratkaisuille

SEURAA BOSCHIA CES-TAPAHTUMASSA:

• CES UNVEILED LAS VEGAS: su 7.1. klo 17–20.30, Shorelines Exhibit Hall, Mandalay Bay

• LEHDISTÖTILAISUUS: ma 8.1. klo 8–8.45, Mandalay Bay Hotel, South Convention Center, level 2; Mandalay Bay Ballrooms B, C&D

• OSASTO: to-pe 9.–12.1.2018, Central Hall, osasto #14028

• TWITTER: #BoschCES

BOSCHIN ASIANTUNTIJAT PANEELIKESKUSTELUISSA:

• Ke 10.1. klo 13.45–14.30: “Connected Vehicles in Connected Ecosystems” session with Mike Mansuetti, President of Bosch North America, Smart Cities Conference, Westgate.

• To 11.1. klo 11.30–12.30: “The Future of Robots at Work and Home” session with Phil Roan, Senior Engineer Robotics, BSH Hausgeräte GmbH, Las Vegas Convention Center, North Hall, N258

27.12.2017 | Suomi | Yhtiötason uutiset

Maailman suurin kuluttajaelektroniikan messutapahtuma CES 2018 järjestetään tänä vuonna Las Vegasissa 9.–12.1.2018. Bosch esittelee tapahtumassa innovatiivisia ratkaisuja kaupunkiliikenteeseen, verkottuneeseen työelämään sekä älykoteihin ja -rakennuksiin osoittaen, että älykäs ja verkottunut kaupunki on jo tätä päivää.

Ratkaisut verkottuneisiin kaupunkeihin: turvallisuutta, energiatehokkuutta ja stressittömyyttä

Verkottuneet ja automatisoidut ratkaisut poistavat stressin pysäköintitilanteesta: Boschin yhteisöpohjainen pysäköintiratkaisu auttaa kuljettajia paikallistamaan keskusta- ja asuinalueiden hankalasti löydettävissä olevat pysäköintipaikat. Autot tunnistavat ja mittaavat pysäköityjen autojen välit automaattisesti ohi ajaessaan ja lähettävät tiedot reaaliaikaisesti digitaaliselle kartalle, jonka avulla parkkipaikkaa etsivät kuljettajat voivat löytää itselleen vapaan paikan. Boschin automatisoitu pysäköintipalvelu menee tätäkin pidemmälle: sen avulla auto pysäköi itse itsensä ilman, että kuljettajan tarvitsee tehdä mitään. Kun ratkaisua käyttävä kuljettaja jättää ajoneuvon pysäköintihallin sisäänkäynnille ja kehottaa älypuhelinsovelluksen avulla autoa pysäköimään, auto etsii vapaan paikan itsenäisesti ja pysäköi ilman apua. Ratkaisun mahdollistajana toimii osaltaan pysäköintihallin älykäs infrastruktuuri, joka pystyy kommunikoimaan ajoneuvon ohjelmistojen kanssa.

Älykästä energiantuotantoa DC-mikroverkoilla: mikroverkot ovat suhteellisen pieniä ja itsenäisesti ohjattuja sähkönjakelujärjestelmiä, jotka voivat tuottaa virran suurille rakennuskomplekseille. Mikroverkkojen kyky hyödyntää sekä uusiutuvaa energiaa että perinteisiä energianlähteitä tekee niistä ympäristön kannalta erittäin kiinnostavia. Toinen mikroverkkojen merkittävä etu on niiden omavaraisuus: mikroverkko voi tuottaa luotettavasti virtaa silloin kun säähän tai turvallisuuteen liittyvät sähkökatkokset vaikuttavat yleiseen sähköverkkoon. Toisin kuin perinteiset järjestelmät, Bosch-mikroverkot toimivat tasavirralla (DC) vaihtovirran (AC) sijaan, mikä mahdollistaa jopa kymmenen prosentin energiansäästön. Boschin DC-mikroverkko kehitettiin Yhdysvalloissa osana projektia, jossa kehitettiin yhtiölle uusia liiketoimintamahdollisuuksia startup-hengessä. Pohjois-Carolinan Fort Braggissa sijaitseva Boschin tuotantolaitos on vuodesta 2015 lähtien saanut sähkönsä mikroverkosta, joka tuottaa edullista ja ympäristöystävällistä sähköä älyrakennuksen käyttöön.

Tulvavaroitus ajoissa: Boschin ratkaisu valvoo kaupunkien lähellä sijaitsevien jokien ja muiden vesistöjen tasoa digitaalisesti ja reaaliaikaisesti, ja antaa ennakkovaroituksen mahdollisista tulvista. Tähän saakka vedenkorkeutta on aina mitattu mekaanisesti, jolloin voi kestää tunteja, ennen kuin tiedot ovat kolmansien osapuolten saatavilla. Bosch testaa parhaillaan tulvien valvontajärjestelmää pilottihankkeessa Saksan Ludwigsburgissa sijaitsevalla Neckar-joella. Ultraäänianturisondit ja kamerat seuraavat vedenkorkeuden, virtauksen ja poistovauhdin muutoksia, ja tiedot lähetetään Bosch IoT Cloudiin arviointia varten. Mikäli kriittiset kynnysarvot ylittyvät, vaikutusalueella sijaitseville kunnille, asukkaille ja yrittäjille lähtee tekstiviestillä ennakkovaroitus, ja he voivat ryhtyä ajoissa varotoimiin tulvien tai niiden aiheuttamien vahinkojen varalta. Lukuisat Intiassa ja Etelä-Amerikassa sijaitsevat tulvapaikkakunnat ovat jo ilmaisseet kiinnostuksensa ratkaisua kohtaan.

Vivatar – digitaalinen suojelusenkeli: Pimeässä lenkkeileminen tai yöllä kotiin käveleminen voivat saada olon tuntumaan epämukavalta. Bosch Vivatar -sovelluksen avulla ihmiset voivat ottaa yhteyttä ystäviinsä tai perheenjäseniinsä, ja heidät voidaan ”saattaa” digitaalisesti kotiin GPS:n avulla. Käyttäjät päättävät itse, kuka heidän liikkeitään seuraa ja koska. Vivatar Premium -version käyttäjät voivat ottaa yhteyttä Bosch Emergency Assistant -palvelun ammattitiimiin vuorokauden ympäri.

Boschin startup-yritykset kehittävät ratkaisuja älykaupunkien tarpeisiin: Boschilla on oma startup-kiihdyttämönsä, jonka avulla se haluaa hyödyntää uusia liiketoimintamahdollisuuksia nopeasti. Kiihdyttämössä mukana olevat innovatiiviset startupit hyötyvät osaltaan heidän käyttöönsä tarjotusta infrastruktuurista sekä Boschin pitkästä kokemuksesta. Kaksi kiihdyttämön startupia esittelee kehittämiään verkottuneen kaupungin ratkaisuja CES 2018 -näyttelyssä. Toinen esiteltävistä ratkaisuista on MyScotty -sovellus, jonka käyttäjät voivat hyödyntää eri palveluntarjoajien liikkuvuuspalveluita ja maksaa palveluista keskitetysti. Kun käyttäjä on kirjautunut palveluun, hän saa käyttöönsä tuhansia autoja, polkupyöriä ja skoottereita yhden ja saman sovelluksen avulla. MyScotty lanseerattiin Saksassa vuoden 2017 puolivälissä, ja muiden maiden odotetaan ottavan sovelluksen käyttöön piakkoin. Toinen CES 2018 -näyttelyssä esiteltävä uutuus, älyliikenteen hallintakeskus BePart, on vielä kehitysvaiheessa. Ratkaisu on suunniteltu ohjaamaan liikennettä reittisuositusten avulla ruuhka-aikoihin ja vähentämään siten kaupunkien ruuhkautumista. Tavoitteena on parantaa ilmanlaatua kaupunkialueilla. Ensimmäiset pilottihankkeet toteutetaan Saksassa vuonna 2018.

Tulevaisuuden liikkuvuus: älykästä, turvallista ja stressitöntä kaupunkiliikennettä

Uuden sukupolven ajokokemus: Bosch on kehittänyt futuristisen ohjaamon seuraavan sukupolven moottoriajoneuvoihin. CES 2018 -tapahtuman kävijät voivat tutustua konseptiin Cadillac Escalade -esittelyautossa. Auton viisi näyttöä tekevät ajamisesta turvallisempaa ja vähemmän stressaavaa, ja sallivat kuljettajan keskittyä paremmin liikennetilanteeseen. Ohjaamon kamera ja äänentunnistusohjelmisto tunnistavat kuljettajan ja asentavat automaattisesti niin istuimen ja peilien henkilökohtaiset asetukset kuin kuljettajan musiikkimieltymyksetkin käyttäjän mukaan. Kuljettajat voivat käyttää infotainment-, navigointi- ja ilmastointijärjestelmiä ääniohjauksella tai haptisen kosketusnäytön avulla ilman, että heidän tarvitsee irrottaa silmiään tiestä.

Bosch esittelee verkottuneiden ajoneuvojen palveluja BMW i3 -malliin perustuvan konseptiauton avulla. Gartnerin mukaan noin 250 miljoonaa autoa on maailmanlaajuisesti verkottuneita vuoteen 2020 mennessä. Verkottuneiden ajoneuvojen määrän lisääntyessä myös uusien digitaalisten palvelujen potentiaali kasvaa. Bosch tarjoaa laajan valikoiman palveluita, jotka auttavat kuljettajia esimerkiksi löytämään maksuttoman lataus- tai pysäköintipaikan vaivatta. Muihin palveluihin kuuluu väärän ajosuunnan hälytys ja automaattinen hätäpuhelu onnettomuuden sattuessa.

Tulevaisuuden liikenne: Boschin verkottunut näyttelyauto kiteyttää liikkumisen tulevaisuuden. Se on aina verkossa ja yhteydessä niin ympäristöönsä kuin omistajansa älykotiinkin. Kuljettaja voi varata käyttöönsä lähimmän eBiken tai sulkemaan kodin ikkunat sateen alkaessa vain näyttöä koskettamalla.

Sovellukset kätevästi moottoripyöräilijöiden käyttöön: mySPIN-älypuhelinten integrointiratkaisun avulla kuljettajat voivat helposti hyödyntää esimerkiksi navigointi-, musiikki- ja sääpalveluita ajaessaan. mySPIN on ollut saatavissa autoihin vuodesta 2014 lähtien. Nyt mySPIN on optimoitu myös kaksipyöräisille ja moottoriurheiluajoneuvoille. CES 2018 -tapahtumassa mySPIN-järjestelmään voi tutustua BRP:n Can-Am® Spyder® F3 Limited -ajoneuvossa.

Optimoitua logistiikkaa raskaan liikenteen verkottamisella: Bosch on kehittänyt yhdessä Daimler Trucksin ja Fleetboardin kanssa telemaattisen alustan, jonka avulla voidaan seurata ajoneuvon komponenttien tilaa. Se varoittaa mahdollisista vioista jo ennen kuin ne tapahtuvat, estää suunnittelemattomia käyttökatkoja, optimoi korjaamokäyntejä ja lisää toimitusten luotettavuutta. Raskaalle liikenteelle kehitetty, uraauurtava telemaattinen älyratkaisu sai CES 2018 -innovaatiopalkinnon Tech For A Better World -luokassa.

Ajoneuvo kommunikoi ympäristönsä kanssa: Liikenneruuhka mäennyppylän takana tai ajoneuvo, joka saapuu yhtäkkiä sivukadulta: kun ajoneuvot ovat yhteydessä toisiinsa ja ympäristöönsä, ne voivat varoittaa kriittisistä tilanteista ja tehdä siten ajamisesta turvallisempaa ja vähemmän stressaavaa. Boschin uusi CCU-yksikkö hallinnoi ajoneuvon ja sen ympäristön välistä viestintää. Ratkaisu on yhteensopiva kaikkien nykyisten viestintästandardien (esim WiFi, LTE, DSRC) kanssa ja sitä voidaan käyttää kaikkialla maailmassa.

Verkottuneiden ajoneuvojen turvallisuus: Boschin tytäryhtiön Escryptin kehittämä kulunseurannan havainnointi- ja ehkäisyjärjestelmä IDPS tunnistaa ja analysoi mahdolliset hyökkäykset, jolloin niitä vastaan voidaan aloittaa nopeasti tehokkaat vastatoimet joko yksittäisen ajoneuvon tai kokoajoneuvokaluston suojaamiseksi. Turvallisuusasiantuntija Escrypt esittelee CES 2018 -tapahtumassa myös ajoneuvon ja sen ympäristön väliseen viestintään kehitetyn tietoturvaratkaisun.

Älykodit perustuvat anturitekniikkaan ja ohjelmistoihin

Tekoälyllä varustettu Roxxter-robottipölynimuri: Bosch on edelläkävijä keittiön verkottamisessa. Viime vuonna yhtiö laajensi web-yhteensopivien laitteiden valikoimaansa kaikkiin tuotekategorioihinsa. Tänä vuonna Bosch lanseeraa ensimmäisen verkottuneen robottipölynimurin Roxxterin. Laitteen anturit havainnoivat ympäristöään ja tekevät siitä interaktiivisia karttoja. RoomSelectin ansiosta laitteelle voidaan antaa sekä erityisiä tehtäviä että ohjeita alueista, joille ei saa mennä. Roxxteria voidaan jopa ohjata äänikomennoin Amazon Alexan avulla. Käyttäjä voi ohjata laitetta esimerkiksi sanoin "Alexa, käske Home Connect -robottia imuroimaan olohuone!"

Syksystä 2017 lähtien myös älykkäitä kotikamerajärjestelmiä on voinut käyttää Amazon Alexa -komentojen avulla, ja alkuvuodesta 2018 lähtien koko Boschin älykotijärjestelmää voidaan hallita äänikomennoin.

Palkitut kamerat turvalliseen kotiin: muun muassa RED DOT AWARD 2017 -palkitut kamerat, 360° sisäkamera ja ”Eyes” -ulkokamera, voidaan vuodesta 2018 lähtien integroida myös Boschin älykotijärjestelmiin. Kamerat vahvistavat hälytysjärjestelmiä aloittamalla tallennuksen heti kun hälytys laukeaa.

Verkottuneet rakennukset: Pilvipohjainen Connected Building platform -ratkaisu analysoi rakennustekniikan ja antureiden tuottamaa tietoa, kuten ilmanlaatua ja ihmisen toimintaa. Laite muodostaa siten perustan tehokkaalle isännöinnille mahdollistamalla esimerkiksi ennakoivan ylläpidon sekä tuottavuuden lisäämisen. Ratkaisu tarjoaa myös tietoa tilankäytöstä ja mahdollistaa näin muun muassa siivouspalvelujen ja rakennuksen prosessien optimoinnin. Ratkaisu on kehitetty Bosch IoT Suite -ohjelmiston pohjalta.

Pieni mutta suorituskykyinen kiihdytysanturi: Uutta, erittäin energiatehokasta BMA400 MEMS-kiihdytysanturianturia käytetään puettavissa älysovelluksissa ja IoT-ratkaisuissa. Erittäin suorituskykyinen anturi kuluttaa kymmenen kertaa vähemmän energiaa kuin aiemmat ratkaisut. Tämä pidentää akunkestoa ja lisää merkittävästi sen käyttöikää. Kiihtyvyysanturi on erityisen mielenkiintoinen älykodin sovelluksissa, kuten turvajärjestelmissä. Integroidun, energiatehokkaan askelmittarin myötä sitä voidaan hyödyntää myös uusissa puettavissa älylaitteissa ilman, että valmistajalle koituu merkittäviä kehityskustannuksia. Anturi sai CES 2018 Innovaatiopalkinnon Embedded Technologies -kategoriassa.

Interaktiivinen käyttöliittymä: Sähköisten laitteiden käyttö jokapäiväisessä elämässä kasvaa – oli kysymys sitten puettavista älylaitteista tai älykodeista. Sen myötä on yhä tärkeämpää parantaa ihmisten ja tekniikan vuorovaikutusta. Yksi avainratkaisuista on Boschin mikroskanneri, joka pystyy luomaan joustavia ja intuitiivisia virtuaalisia käyttöliittymiä ja heijastamaan ne suurella tarkkuudella mihin tahansa tavalliseen pintaan. Pienen anturin avulla voidaan näin luoda tarkka ja käyttökelpoinen käyttöliittymä esineiden internetin ratkaisuihin, kuten kodinkoneisiin, tabletteihin ja sosiaalisiin robotteihin. Ratkaisun avulla laitteiden kanssa voidaan olla vuorovaikutuksessa monipuolisesti, intuitiivisesti ja käyttäjäystävällisesti, ja ne voidaan integroida saumattomasti jokapäiväiseen elämään.

Uutta käyttöä vanhalle teknologialle

Bosch odottaa teollisuus 4.0 -ratkaisujen tuottavan yli miljardin euron lisämyynnin ja toisaalta tuovan sille miljardin euron säästöt vuoteen 2020 mennessä. Bosch on teollisuus 4.0 -ratkaisujen johtava toimittaja, joka tarjoaa siihen ratkaisuja koko toimitusketjun mitalla aina verkottuneesta tuotannosta jälkiasennusratkaisuihin. Yksi esimerkki jälkiasennusratkaisuista on laitteiden kuntoa havainnoiva IoT gateway, minkä myötä myös vanhempien laitteiden omistajat saavat verkottuneen teollisuuden hyödyt käyttöönsä. Pelkästään Saksassa on kymmeniä miljoonia laitteita, jotka eivät ole teollisuus 4.0 -yhteensopivia. Jälkiasennusratkaisuiden potentiaali on siten erittäin korkea – maailmanlaajuisesti puhutaan miljardien arvoisesta markkinasta. IoT gateway -ratkaisun avulla myös Robert Boschille aikoinaan kuulunut 130-vuotias sorvi on päivitetty teollisen vallankumouksen aikaisesta laitteesta teollisuus 4.0 -aikaan. CES 2018 -näyttelyssä on esillä alkuperäistä sorvia vastaava kopio.

Bosch demonstroi pelin avulla esineiden internetiä

CES 2018 -näyttelyssä Bosch esittelee pelin avulla esineiden internetin kolmea periaatetta: 1) antureiden avulla esineet voivat tuottaa tietoa ja reagoida eri asioihin, 2) ohjelmistot ja algoritmit lähettävät kerätyn tiedon pilveen reaaliajassa analysoitavaksi ja 3) esineiden internetiin voidaan tuottaa palveluita, jotka tekevät arjesta yksinkertaisempaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa – ja joiden avulla voidaan jopa pelastaa ihmishenkiä.

Boschin eCall -palvelun ympärille rakennetussa pelissä CES-osaston kävijöitä pyydetään lyömään summeria, jonka sisällä on Boschin kiihdytysanturi. Anturi vaatii 5G:n voimaa reagoidakseen. Kun niin tapahtuu, ruudulla näkyvä virtuaalinen turvatyyny laukeaa ja ohjelmisto lähettää signaalin Boschin IoT Cloudiin tietojen analysointia varten – esimerkiksi tässä tapauksessa Bosch eCall tekee ilmoituksen Boschin puhelukeskukseen. CES 2018 -näyttelyssä kaikki tapahtuu näytöllä. Tosielämässä ohjauskeskus ottaa kuitenkin yhteyden kuljettajaan selvittääkseen, tarvitaanko tapahtumapaikalla ambulanssia tai hinausautoa. Jos kuljettaja ei vastaa puheluun, ensihoitoyksikkö lähetetään paikalle välittömästi.

Peli on kehitetty yhdessä XDK:n kanssa. XDK on anturikehitysalusta, jota voidaan käyttää esineiden internetiin tarkoitettujen prototyyppien ja sovellusten kehittämiseen.

CES Innovation Awards: kolme palkintoa Boschille

Lisää mukavuutta, turvallisuutta ja mahdollisuuksia: Boschin verkottumisratkaisut tekevät niin rekoista, asunnoista kuin puettavista älylaitteistakin entistä älykkäämpiä ja tehokkaampia. Amsterdamin CES Unveiled -tapahtumassa Bosch vastaanotti kehittämistään ratkaisuista kaksi CES 2018 Innovation Awards -palkintoa. Arvostetut tunnustukset jaetaan vuosittain ennen maailman suurimpia elektroniikkamessuja parhaille, tulevaisuuden trendejä indikoiville sovelluksille. Bosch vastaanottaa Las Vegasissa 7.1.2018 palkinnon myös Smart City -kategoriassa.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2017 lopussa noin 400 500 työntekijää. Vuonna 2017 konsernin liikevaihto oli alustavien lukujen mukaan 78 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, älykaupunkeihin, verkottuneeseen liikkumiseen ja verkottuneelle teollisuudelle. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 450 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Boschilla työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä noin 62 500 henkilöä 125 toimipisteessä eri puolilla maailmaa.