100 vuotta ammatillista koulutusta ja harjoittelijoita Boschilla

Harjoittelijat osa yhtiön historiaa

Kuvassa harjoittelijakokelaita fysiikan laboratoriossa Stuttgartissa vuonna 1925.

22.10.2013 | Suomi | Yhtiötason uutiset

Robert Bosch aloitti ammatillisen koulutuksen tarjoamisen sata vuotta sitten, huhtikuussa 1913. Yhtiö alkoi itse kouluttaa työntekijöitä verstaillaan laadun takaamiseksi ja oli näin edelläkävijä siinäkin suhteessa.

Stuttgartissa 100 vuotta sitten aloitettu konsepti on laajentunut menestyksekkäästi: koulutusohjelmia on sittemmin käynnistetty yli 20 maassa, ja kiinnostus niitä kohtaan on kasvussa. Jo yli 100 000 nuorta on kehittänyt ammattiosaamistaan Boschin johdolla. Tällä hetkellä yli 6 500 nuorta ympäri maailmaa opiskelee Boschin ammatillisissa koulutusohjelmissa. Uusimmat koulutuskeskukset ovat nousseet Vietnamiin ja Thaimaahan. Opiskelijoilla on mahdollisuus hakeutua myös kansainvälisiin vaihto-ohjelmiin, jotka tarjoavat mahdollisuuden tutustua toisen maan työkulttuuriin ja saada kokemusta toimia osana kansainvälistä tiimiä. Koulutuksen tarjoaminen koetaan yhtiössä olennaiseksi osaksi sen sosiaalista vastuuta.

Suomessa kiinteää oppilaitosyhteistyötä

Suomessa varsinainen ammatillinen koulutus on oppilaitosten vastuulla, mutta Bosch tekee tiivistä oppilaitosyhteistyötä heidän kanssaan. Autoteknologian saralla Boschilla on Suomessa kymmenen kummikoulua, joiden kanssa tehdään jatkuvaa yhteistyötä ja jotka toimivat tukikohtina Boschin maakunnissa pitämille koulutuksille. Lisäksi yhtiö järjestää muun muassa opettajaseminaareja ja uusinta diesel- ja korjaamotekniikkaa esitteleviä korjaamoiltoja ja tarjoaa vuosiveloituksettomia ohjelmistoja, erikoisalennuksia laitteista ja käyttöoikeuden Boschin tietopankkiin.

Koulutusta läpi uran

Boschin huipputeknologiaa sisältävät koulutuskeskukset tarjoavat myös täydennyskoulutusta alan ammattilaisille. Suomessa Boschin koulutuskeskuksessa järjestetään muun muassa viimeisimpään autotekniikkaan sekä lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmiin liittyviä koulutuksia.

Boschilla on lukuisia muitakin tapoja aktivoida ja haastaa opiskelijoita sekä toisaalta tukea elinikäistä oppimista. Yhtiö tukee esimerkiksi yliopistojoukkueita, jotka osallistuvat Formula Student -kilpailuun. Yhteensä 36 joukkuetta eri puolilta maailmaa saa mahdollisuuden testata suunnittelemiaan ajoneuvoja ja vaihtaa ajatuksia insinöörien ja asiantuntijoiden kanssa. Lisäksi Bosch järjestää osallistujille erilaisia työpajoja ja antaa heidän käyttöönsä taloudellisia resursseja, moottoriurheilun komponentteja ja mittalaitteita.