Bosch pääyhteistyökumppanina Taitaja2014-kilpailussa

11.02.2014 | Suomi

Lahdessa 8.–10.4. järjestettävässä Taitaja2014-tapahtumassa työelämän ja koulujen edustajat kohtaavat ainutlaatuisella tavalla. Bosch toimii tänäkin vuonna yhtenä tapahtuman pääyhteistyökumppaneista.

”Taitaja-kilpailut ovat Boschille paitsi nuorisokasvatusta myös erinomainen kanava saada tietoa siitä, mitä haasteita oppilaitoksilla on ja minkälaista yhteistyötä he kanssamme toivovat. On tärkeää olla mukana luomassa suomalaista huippuosaamista. Yrityselämä voi antaa panoksensa muun muassa tulemalla vastaan laitehankinnoissa tai tarjoamalla oppilaitoksille asiantuntemustaan uusien teknologioiden saralla”, sanoo Key Professional Manager Kristiina Kajander Robert Bosch Oy:stä. ”Kilpailut antavat nuorille osaajille väylän uralla etenemiseen ja alansa parhaiksi ammattilaisiksi kehittymiseen.”

Kuka on Suomen paras autonasentaja, entäpä laatoittaja?

Taitaja2014-kilpailuissa etsitään muun muassa Suomen parhaita autonasentajia, putkiasentajia, sähköasentajia, autokorin korjaajia, viherrakentajia, muurareita ja laatoittajia. Kaiken kaikkiaan tapahtumassa ratkotaan yli 44 lajin Suomen mestaruudet.

Alle 20-vuotiaille ammatillisessa koulutuksessa oleville nuorille suunnattu Taitaja-kilpailu on kasvanut vuosien varrella valtavaksi tapahtumaksi. Semifinaaleihin osallistui tänä vuonna lähes 2 000 kilpailijaa ja finaaleissa taitojaan mittelee noin 400 oman alansa osaajaa. Kilpailupaikalle odotetaan kymmeniä tuhansia katsojia. Taitaja-kilpailut järjestää Skills Finland ry yhdessä vuosittain vaihtuvan alueellisen oppilaitoskumppanin kanssa. Tänä vuonna kilpailujen isäntänä toimii Lahden Koulutuskeskus Salpaus yhteistyökumppaneineen ja tapahtumapaikkana on Lahden urheilu- ja messukeskus.

Ympärivuotista yhteistyötä

Oppilaitosyhteistyö on osa Boschin strategiaa ja kunnia-asia koulutukseen ja innovaatioihin luottavalle yritykselle. Yhtiö onkin tehnyt mittavaa oppilaitosyhteistyötä jo vuosien ajan. Kouluilla järjestetään uusista teknologioista kertovia luentoja ja opettajille suunnattuja seminaareja, autopuolella myös korjaamoiltoja. Bosch tarjoaa oppilaitoksille myös tuntuvia alennuksia laitehankinnoista ja ohjelmistoista.

Tänä vuonna Boschin koneita ja laitteita käytetään seitsemässä Taitaja-kilpailun eri lajissa. Bosch on mukana sellaisten alojen kilpailulajeissa, joiden teknologisen kehityksen suunnannäyttäjänä se muutenkin toimii. Boschin asiantuntijoita nähdään myös tuomarointitehtävissä.

Esimerkiksi autojen tekninen kehitys on ollut viime vuosina huikeaa, joten myös ajoneuvoasennuksen ammattilaisilta vaaditaan yhä monipuolisempaa osaamista.

”Maailman suurimpana itsenäisenä autonosien toimittajana Bosch toimii merkittävänä suunnannäyttäjänä alan kehityksessä. Innovoimamme tekniikka parantaa autoilun turvallisuutta, puhtautta ja taloudellisuutta, ja meillä on vahva rooli myös huoltokoulutuksen kehittämisessä. Tänä päivänä Boschin tekniikkaa on jokaisessa tiellä liikkuvassa ajoneuvossa, joten on loogista, että olemme mukana myös alan tulevaisuuden osaajien kilpailuissa”, autoasennuksen kilpailun tuomaristossa toimiva Vesa Turunen Boschilta kertoo.

Ajoneuvoasennuksen kilpailutehtävissä mitataan monipuolisesti erilaisten ajoneuvoasentajan työssä tarvittavien taitojen hallintaa, kilpailutehtävien ulottuessa aina jarrujärjestelmien korjaamisesta auton sähköjärjestelmän ja moottorin ohjausjärjestelmän huoltamiseen. Yhtä lailla keskeisessä roolissa ovat lisäksi työ- ja liikenneturvallisuuteen, ympäristöön ja kestävään kehitykseen sekä asiakaspalveluun liittyvät näkökulmat.

Kilpailulajit, joissa Bosch on mukana:

• Autonasennus

• Talonrakennus, muuraus & laatoitus

• Talonrakennus, kirvestyö

• Putkiasennus (Bosch-maalämpöpumput)

• Sähköasennus (Bosch-maalämpöpumput)

• Autokorin korjaus

• Viherrakentaminen (Bosch-mittalaitteet)

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2017 lopussa noin 400 500 työntekijää. Vuonna 2017 konsernin liikevaihto oli alustavien lukujen mukaan 78 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, älykaupunkeihin, verkottuneeseen liikkumiseen ja verkottuneelle teollisuudelle. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 450 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Boschilla työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä noin 62 500 henkilöä 125 toimipisteessä eri puolilla maailmaa.