Bosch mukana, kun nuoret kehittävät tulevaisuuden metropolia

European Student Parliaments

Nuorten parlamentti kokoontuu 7.–9.3. Heurekaan pohtimaan tulevaisuuden metropolia

Robert Boschin säätiö tukee Nuorten parlamentin toimintaa 19 maassa, ja Boschin asiantuntijat osallistuvat Suomessa järjestettävään tapahtumaan asiantuntijan roolissa. Yhteiskunnalliset megatrendit ovat isossa roolissa myös Boschin tuotekehityksessä.

05.03.2014 | Suomi | Yhtiötason uutiset

Tulevana viikonloppuna 7.–9.3. järjestettävässä Nuorten parlamentti -tapahtumassa 70 iältään 16–19-vuotiasta nuorta kokoontuu Heurekaan keskustelemaan pääkaupunkiseudun tulevaisuuteen vaikuttavista asioista kuten liikkumisesta, demografiasta, digitaalisesta verkottumisesta, kestävästä kehityksestä ja koulutuksesta. Viikonlopun päätteeksi nuoret valitsevat keskuudestaan viisi nuorta edustamaan Suomea Kööpenhaminan lopputapahtumassa.

“Sinun metropolisi 2020” -teemalla kulkeva tapahtuma on osa eurooppalaista European Student Parliaments -sarjaa. Projektia koordinoi berliiniläinen Wissenschaft im Dialog, ja sen tukijana on Robert Bosch Foundation. Boschin asiantuntijat ovat mukana Suomessa järjestettävässä tapahtumassa pohtimassa nuorten kanssa muun muassa siitä, miten liikenne, lämmitysteknologia ja tulevaisuuden energiamuodot muokkaavat tulevaisuuden kaupunkia.

”Boschin näkökulmasta on todella hienoa päästä vaihtamaan ajatuksia aikuisiän kynnyksellä olevien nuorten kanssa”, Robert Bosch Oy:n toimitusjohtaja Stefan Bergman sanoo. ”Tuotekehityksessämme pyritään jatkuvasti löytämään ratkaisuja kestävän kehityksen tukemiseen: energiatehokkuuteen, ympäristöystävällisempään autoiluun, yhteiskunnan verkottumiseen ja kehittyvien talouksien haasteisiin. Viime vuonna Bosch-konserni jätti maailmanlaajuisesti yli 5 000 patenttihakemusta, ja niistä iso osa liittyi juuri näihin painopistealueisiin.”

Tuotekehityksestä ratkaisuja yhteiskunnallisiin megatrendeihin

Useat yhteiskunnalliset megatrendit, kuten energiatehokkuuteen ja verkottumiseen liittyvät kysymykset, teollisuusmaiden väestön ikääntyminen sekä Aasian ja Etelä-Amerikan kehittyvien markkinoiden keskiluokan nopea kasvu, ovat merkittäviä tekijöitä myös Boschin näkökulmasta, ja yhtiön tuotekehitys paneutuu niihin liittyvien haasteiden ratkomiseen.

Monet uusista ratkaisuista ovat tavalla tai toisella verkkopohjaisia. Vuoteen 2015 mennessä peräti 75 prosenttia maailman väestöstä on verkossa ja päätelaitteita on yli 6 miljardia. Boschin näkemyksen mukaan maailman yhä tiiviimpi verkottuminen avaakin loputtomia mahdollisuuksia uusille, elämänlaatua parantaville ja kestävää kehitystä tukeville sovelluksille – oli kysymys sitten ajoneuvoista, teollisuusteknologiasta, energia- ja talotekniikasta tai kuluttajatuotteista.

Kaikki Boschin valmistamat elektroniset laitteet ovat jatkossa yhä enenevässä määrin liitettävissä internet-verkkoon. Bosch on mukana myös hankkeessa, jossa se kehittää yhdessä kumppaneidensa kanssa ohjelmistoalustaa älykkäiden kotien standardoituun tiedonvälitykseen. Marraskuusta 2013 lähtien Boschin ”Monaco 3.0” -pilottiprojektissa on testattu teknologiaa, jonka avulla voidaan yhdistää koko kaupunki samaan digitaaliseen verkkoon.

Bosch työskentelee tiiviisti myös tulevaisuuden liikkumiseen liittyvien hankkeiden parissa. Niiden osalta yhtiö keskittyy muun muassa turvallisuutta lisäävien kuljettajan apujärjestelmien, automatisoidun ajamisen, ympäristöystävällisempien teknologioiden ja sähköautoilun kehittämiseen.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2017 lopussa noin 400 500 työntekijää. Vuonna 2017 konsernin liikevaihto oli alustavien lukujen mukaan 78 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, älykaupunkeihin, verkottuneeseen liikkumiseen ja verkottuneelle teollisuudelle. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 450 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä noin 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Boschilla työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä noin 62 500 henkilöä 125 toimipisteessä eri puolilla maailmaa.