Teknologinen kehitys näkyy vahvasti ammattitaidon Suomen mestaruuskilpailujen tehtävissä

Lähes 2 000 kilpailijaa ja 400 finalistia

01.04.2014 | Suomi | Yhtiötason uutiset

Taitaja2014-kilpailuissa yrityselämä ja oppilaitokset yhdistävät voimansa. Kilpailutehtävät simuloivat tosielämän tilanteita, ja niissä käytetään uusinta tekniikkaa.

Esimerkiksi autonasennuksen Taitaja2014-kilpailutehtävissä mitataan ajoneuvoasentajan työssä tänä päivänä tarvittavien taitojen hallintaa monipuolisesti. Huolto- ja korjaustaitojen lisäksi alan ammattilaisilta edellytetään muun muassa yhä monipuolisempaa kykyä toimia erilaisten mitta- ja testilaitteiden kanssa sähköjärjestelmien vianhakutilanteissa.

”Autojen elektroniikan lisääntyminen edellyttää ajoneuvoasentajilta monipuolista järjestelmien tuntemusta. Sähköjärjestelmien kanssa toimittaessa vaaditaan lukuisia mitta-arvoja ja jopa mekaanisiin toimenpiteisiin tarvitaan nykyään merkkikohtaisia työohjeita”, sanoo kilpailun tuomarina toimiva Otto Rosti Boschilta.

Rosti toimii ajoneuvonasennuksen kilpailujen tuomarina nyt kolmatta kertaa. ”Kilpailijoiden osaamistaso on jopa yllättävän kova, joten mukana on varsin hankalia ja haasteellisiakin tehtäviä. Voi sanoa, että finalistit ovat ammattilaistasolla. Mutta kyllä kaverit saadaan järjestykseen osaamisen perusteella. Osaajat erottuvat aina edukseen”, Rosti summaa.

Vaihtoehtoista energiaa asentamassa

Putkiasentajilla ja sähköasentajilla on tänä vuonna ensimmäistä kertaa yhteinen kilpailutehtävä. Putkiasentaja aloittaa maalämpöpumpun asentamisen, ja sähköasentaja tulee seuraavana päivänä kytkemään sähköjä. Tehtävä haluttiin toteuttaa uudella tavalla siksi, että oikeallakin työmaalla asennukset suoritetaan yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa. Maalämpöpumpun asennus on varsin ajankohtainen kilpailutehtävä, sillä yhä useampi rakentaja tai remontoija valitsee maalämmön energianlähteeksi.

Lahdessa 8.–10.4. järjestettävissä Taitaja2014-kilpailuissa etsitään muun muassa Suomen parhaita autonasentajia, putkiasentajia, sähköasentajia, autokorin korjaajia, viherrakentajia, muurareita ja laatoittajia. Bosch toimii tänäkin vuonna yhtenä tapahtuman pääyhteistyökumppaneista. Yhtiö on vahvasti mukana sellaisten alojen kilpailulajeissa, joiden teknologisen kehityksen suunnannäyttäjänä se muutenkin toimii. Boschin koneita ja laitteita käytetään seitsemässä eri lajissa, ja sen asiantuntijoita nähdään myös tuomaritehtävissä.

Alle 20-vuotiaille ammatillisessa koulutuksessa oleville nuorille suunnattu Taitaja-kilpailu on kasvanut vuosien varrella valtavaksi tapahtumaksi. Semifinaaleihin osallistui tänä vuonna lähes 2 000 kilpailijaa ja finaaleissa taitojaan mittelee kilpailee noin 400 oman alansa osaajaa. Kilpailupaikalle odotetaan kymmeniä tuhansia katsojia. Taitaja-kilpailut järjestää Skills Finland ry yhdessä vuosittain vaihtuvan alueellisen oppilaitoskumppanin kanssa. Tänä vuonna kilpailujen isäntänä toimii Lahden Koulutuskeskus Salpaus yhteistyökumppaneineen, ja tapahtumapaikkana on Lahden urheilu- ja messukeskus.

Kilpailulajit, joissa Bosch on mukana:

• Autonasennus

• Talonrakennus, muuraus & laatoitus

• Talonrakennus, kirvestyö

• Putkiasennus (Bosch-maalämpöpumput)

• Sähköasennus (Bosch-maalämpöpumput)

• Autokorin korjaus (Bosch-turvakamerat)

• Viherrakentaminen (Bosch-mittalaitteet)