Bosch oli mukana, kun uusia ammattitaidon suomenmestareita valittiin

Alansa parhaimmistoa

Autoasennuksen kilpailusarjan voitti Emil Laitinen (vas.), toiseksi sijoittui Mikko Lindman (kesk.) ja kolmanneksi tuli Joni Toivanen.
kuva: Tarmo Valmela

Maalämpöpumput asennettiin yhteistyönä

Sähköasennus-kilpailusarjan voitti Miika Jakkula (oik.). Hänen kanssaan työskenteli putkiasennuksen kilpailusarjassa kilpaillut Iiro Jansson (vas.).

Joel Koskinen

Putkiasennuksen paras

Putkiasennuksen kilpailusarjan voitti Joel Koskinen.

Tobias Wiik

Tiukan kisan voittaja

Muuraus ja laatoitus -kilpailusarjan voitti Tobias Wik Optimasta.

14.04.2014 | Suomi | Yhtiötason uutiset

Taitaja2014-kilpailun myötä syntyi taas useita uusia suomenmestareita. Robert Bosch Oy oli yksi kilpailun pääyhteistyökumppaneista.

”Tapahtuma kehittyy vuosi vuodelta. Kilpailut järjestetään yhä ammattimaisemmin ja yritysyhteistyö on tiiviimpää. Taitaja-tuomarina toimiminen on tietynlainen kunniatehtävä; siinä voi hyödyntää pitkää kokemustaan ja kantaa osuutensa uusien tekijöiden ammattikasvatusvastuusta”, kertoo jo 15 vuoden ajan autonasennuksen kilpailun tuomaristossa vaikuttanut Vesa Turunen Boschilta. Hän korostaa kilpailujen merkitystä myös väylänä työelämään: ”Taitaja-kilpailun finalistit ovat alansa parhaimmistoa. He saavat yleensä heti työpaikan näytettyään kyntensä kilpailuissa.”

Autonasennuksen kilpailun voitti Emil Laitinen Sastamalan koulutuskuntayhtymästä. ”Voittaja erottui muista finalisteista äärimmäisellä ammattimaisuudellaan; hän oli rauhallinen ja läsnä oleva ja keskittyi joka tehtävässä olennaiseen”, Turunen kiittää.

Putkiasennuksen kilpailun voitti Joel Koskinen Pohjois-Karjalan ammattiopistosta, ja sähköasennuksen voiton vei Miika Jakkula Oulun seudun ammattiopistosta. Sähkö- ja putkiasennuksen kilpailijoilla oli tänä vuonna ensimmäistä kertaa yhteinen kilpailutehtävä, jossa kilpailijat työskentelivät pareittain saman maalämpöpumpun parissa. ”Olimme tehtävään erittäin tyytyväisiä, sillä se mittasi kilpailijoiden taitoja autenttisesti ja äärirajoilla. Tehtävä haluttiin toteuttaa uudella tavalla siksi, että oikeallakin työmaalla asennukset suoritetaan yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa”, kertoo lajivastaava Marko Kangas Koulutuskeskus Salpauksesta.

Muuraus ja laatoitus -kilpailusarjan voitti Tobias Wik Optimasta. ”Kilpailu oli tänä vuonna harvinaisen tiukka, ja sijoitukset muuttuivat vielä viime metreillä. Jännitysnäytelmä johtui sekä materiaalina käytetyn poltetun tiilen mittaamiseen liittyvistä kysymyksistä että eritoten siitä, että kärjen kilpailijat olivat erittäin tasavertaisia taidoiltaan”, summaa lajivastaava Juha Heinlahti Koulutuskeskus Salpauksesta.

Taitaja2014 kiinnosti yleisöä

Taitaja2014-tapahtumassa vieraili yhteensä 41 000 kävijää. Taitaja-kilpailut järjestää Skills Finland ry yhdessä vuosittain vaihtuvan alueellisen oppilaitoskumppanin kanssa. Tänä vuonna kilpailujen isäntänä toimi Lahden Koulutuskeskus Salpaus yhteistyökumppaneineen, ja tapahtumapaikkana oli Lahden urheilu- ja messukeskus.