Lue lisää Taitaja2013-kilpailusta

Bosch on pääyhteistyökumppani autonasennuksessa sekä muurauksessa ja laatoituksessa

Boschin tekniikkaa on jokaisessa tiellä liikkuvassa ajoneuvossa. Näin ollen on varsin luontevaa, että yhtiö on mukana myös autonasennuksen Suomen mestaruuskilpailuissa. Tänä vuonna kilpailuun osallistuvat automekaanikot käyttävät Bosch-konsernin tuotteita muun muassa ilmastoinnin, pyörien suuntauksen ja jarruhuollon tehtävissä. Yhtiön edustajat osallistuvat myös kilpailutehtävien suunnitteluun.

Ammattilaisten sähkötyökalujen ja tarvikkeiden kansainvälisenä markkinajohtajana Bosch on mukana etsimässä myös Suomen parhaita muurareita ja laatoittajia. Monipuolisia kädentaitoja, eri työtekniikoiden hallitsemista sekä suunnittelutaitoja vaativa ammatti pitää sisällään muun muassa rakennusten runkovaiheen töitä, perustustöitä, muurausta ja laatoitusta. Kilpailussa käytetään Boschin työkaluja aina akkutyökoneista lasermittalaitteisiin. Lisäksi Boschin työkaluja on mukana ilmastointi-, sähkö- ja automaatioasennuksen kilpailuissa.

Taitaja-kilpailussa tarvitaan yhä erikoistuneempaa otetta

Taitaja-kilpailujen lajiohjausryhmä laatii kilpailutehtävät ja linjaa, mihin suuntaan tehtäviä viedään. Sekä muuraus ja laatoitus että autonasennus ovat kehittyneet vuosien mittaan isoin harppauksin, ja kilpailijoilta edellytetäänkin yhä erikoistuneempia taitoja tehtävistä selviytymiseen.

Kestävä kehitys on yksi kilpailujen keskeisistä teemoista, joten myös kilpailutöistä pyritään tekemään sellaisia, että niitä voidaan hyödyntää myös kilpailujen jälkeen. Esimerkiksi tänä vuonna muurauksen ja laatoituksen kilpailussa tehdään roskakatos, jolle löytyy käyttöä mittelön jälkeenkin.

Myös työturvallisuus nousee esiin yhtenä keskeisistä arviointikriteereistä, ja yksi tuomareista seuraa erityisesti työturvallisuuden toteutumista. Työturvallisuuden parantaminen on myös Boschin tuotekehitystyön keskiössä. Yhtiön sähkötyökaluissa työturvallisuus näkyy muun muassa kehittyneinä pölynpoistojärjestelminä, alhaisina tärinäarvoina tai muina ominaisuuksina, jotka lisäävät käyttäjän turvallisuutta. Yhtiö tuo tänä vuonna markkinoille lukuisia uusia, kehittyneitä ratkaisuja entistäkin parempaan turvallisuuteen ja työskentelymukavuuteen. Autotuotepuolella taas Boschin tarjoama järjestelmäkoulutus ja korjaamoinformaatiojärjestelmä ESI[tronic] 2.0 opastavat käyttämään korjauksissa ja vianetsinnässä oikeita työkaluja ja -menetelmiä.

Tämänvuotisiin tehtäviin voi jo tutustua Taitaja2013-sivuilla; jännitystä kilpailusuoritukseen luo se, että ennakkoon määriteltyjä tehtäviä muutetaan kilpailutilanteessa 30 prosenttia.

Taitaja2013-kilpailuja seuraamaan odotetaan kymmeniä tuhansia katsojia

Taitaja2013-kilpailussa ratkotaan yli 40 lajin Suomen mestaruudet. Kilpailussa työelämän, koulujen ja opiskelijoiden edustajat kohtaavat ainutlaatuisella tavalla, sillä alle 20-vuotiaille ammatillisessa koulutuksessa oleville nuorille suunnattu kilpailu on kasvanut vuosien varrella valtavaksi tapahtumaksi.

Taitaja2013-semifinaaleihin osallistui tänä vuonna lähes 2 000 kilpailijaa, eniten koko kilpailun historiassa. Finaalissa kilpailee yli 400 oman alansa osaajaa, ja kilpailupaikalle odotetaan kymmeniä tuhansia katsojia.

Taitaja-kilpailut järjestää Skills Finland ry yhdessä vuosittain vaihtuvan alueellisen oppilaitoskumppanin kanssa. Tänä vuonna kilpailujen isäntänä toimii Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä yhteistyökumppaneineen ja tapahtumapaikkoina ovat Joensuu Areena ja Joensuun jäähalli.