Taitaja2013

Lue lisää Taitaja2013-kisasta

Bosch merkittävässä roolissa Taitaja2013-kilpailuissa

Joensuussa 14.–16.5. järjestettävä Taitaja2013-kilpailu kokoaa yli 400 ammattiopiskelijaa kilpailemaan edustamiensa alojen Suomen mestaruuksista. Robert Bosch Oy on pääyhteistyökumppanin roolissa kilpailuissa, joissa etsitään Suomen parhaita autonasentajia, muurareita ja laatoittajia.

Taitaja2013-kilpailussa ratkotaan yli 40 lajin Suomen mestaruudet. Kilpailussa työelämän, koulujen ja opiskelijoiden edustajat kohtaavat ainutlaatuisella tavalla, sillä alle 20-vuotiaille ammatillisessa koulutuksessa oleville nuorille suunnattu kilpailu on kasvanut vuosien varrella valtavaksi tapahtumaksi.

Taitaja2013-semifinaaleihin osallistui tänä vuonna lähes 2 000 kilpailijaa, eniten koko kilpailun historiassa. Finaalissa kilpailee yli 400 oman alansa osaajaa, ja kilpailupaikalle odotetaan kymmeniä tuhansia katsojia.

Robert Bosch Oy on pääyhteistyökumppanin roolissa autonasennuksen sekä muurauksen ja laatoituksen kilpailuissa.

”Taitaja-kilpailut ovat meille erinomainen väylä tavata opiskelijoita ja tehdä oppilaitosyhteistyötä. Meille on tärkeää olla mukana kehittämässä ammatillista koulutusta ja kouluttamassa huippuosaajia työmarkkinoille. Kilpailut antavat nuorille huippuosaajille väylän uralla etenemiseen ja alansa parhaiksi ammattilaisiksi kehittymiseen”, sanoo Key Professional Manager Kristiina Kajander Robert Bosch Oy:stä. Kajanderilla on neljän vuoden kokemus oppilaitosyhteistyöstä. Alan kilpailujen lisäksi Boschin Power Tools- ja Automotive Aftermarket -toimialat tekevät jatkuvaa yhteistyötä eri oppilaitosten kanssa.

Taitaja-kilpailut järjestää Skills Finland ry yhdessä vuosittain vaihtuvan alueellisen oppilaitoskumppanin kanssa. Tänä vuonna kilpailujen isäntänä toimii Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä yhteistyökumppaneineen ja tapahtumapaikkoina ovat Joensuu Areena ja Joensuun jäähalli.

Nykyaikainen autotekniikka vaatii monipuolisia osaajia

Autojen tekninen kehitys on ollut viime vuosina huikeaa, joten myös ajoneuvoasennuksen ammattilaisilta vaaditaan yhä monipuolisempaa osaamista.

”Maailman suurimpana itsenäisenä autonosien toimittajana Bosch toimii merkittävänä suunnannäyttäjänä alan kehityksessä. Innovoimamme tekniikka parantaa autoilun turvallisuutta, puhtautta ja taloudellisuutta ja meillä on vahva rooli myös huoltokoulutuksen kehittämisessä. Tänä päivänä Boschin tekniikkaa on jokaisessa tiellä liikkuvassa ajoneuvossa, joten on loogista, että olemme mukana myös alan tulevaisuuden osaajien kilpailuissa”, Kajander kertoo.

Ajoneuvoasennuksen kilpailutehtävissä mitataan monipuolisesti erilaisten ajoneuvoasentajan työssä tarvittavien taitojen hallintaa, kilpailutehtävien ulottuessa aina jarrujärjestelmien korjaamisesta auton sähköjärjestelmän ja moottorin ohjausjärjestelmän huoltamiseen. Yhtä lailla keskeisessä roolissa ovat lisäksi työ- ja liikenneturvallisuuteen, ympäristöön ja kestävään kehitykseen sekä asiakaspalveluun liittyvät näkökulmat.

Ammattilaisten sähkötyökalut mukana rakentamisen kilpailussa

Ammattilaisten sähkötyökalujen ja tarvikkeiden kansainvälisenä markkinajohtajana Bosch on mukana myös etsimässä Suomen parhaita muurareita ja laatoittajia. Monipuolisia kädentaitoja, eri työtekniikoiden hallitsemista sekä suunnittelutaitoja vaativa ammatti pitää sisällään muun muassa rakennusten runkovaiheen töitä, perustustöitä, muurausta ja laatoitusta.

Boschin työkaluista tulevissa mittelöissä nähdään perinteisen muurauskauhan lisäksi muun muassa akkutyökoneita, lasermittalaitteita sekä pyöröjyrsimiä.