Kristiina Kajander

Sähkötyökaluihin liittyvästä oppilaitosyhteistyöstä Boschilla vastaa Kristiina Kajander

Lue lisää Taitaja2013-kilpailusta

”Taitaja-kilpailut ovat vuoden kohokohta”

Boschin sähkötyökaluihin liittyvästä oppilaitosyhteistyöstä Boschilla vastaava Kristiina Kajander kiertää kouluissa luento- ja tuote-esittelyasioissa jatkuvasti. Vuotta rytmittävät myös ammatillisen osaamisen Suomen mestaruuskilpailut, joissa Kajander on mukana jo neljättä kertaa.

”Kouluissa luennoin siitä, mitä sähkötyökalu-, mittalaite- ja tarvikepuolella tapahtuu ja miten ala kehittyy. Yleensä opettajia ja oppilaita kiinnostava erityisesti työturvallisuuteen ja uutuuksiin liittyvät asiat. Tapaamisissa heillä on mahdollisuus myös testata tekniikan viimeisimpiä saavutuksia”, Kajander kertoo.

”Kilpailut ovat luonnollisesti vuoden kohokohta. On mahtavaa voida olla mukana tulevaisuuden huippuammattilaisten näytön paikassa. Tarjoamme työkalut muun muassa muurauksen ja laatoituksen kilpailuihin. Kilpailujen jälkeen koneet lahjoitetaan järjestävän koulun käyttöön.”

Kenttä hallussa

”Kouluja kiertäessäni minusta on aina mielenkiintoista nähdä, minkälainen kulttuuri koulussa on ja miten oppilaat opiskeluun suhtautuvat. Vaihtelua tulee myös siitä, että kohtaan työssäni sekä ammattiin opiskelevia nuoria että aikuisopiskelijoita”, Kajander sanoo.

”Oppilaitosyhteistyön lisäksi vastaan liudasta muita loppukäyttäjäasiakkaita, joten tiedän hyvin, mitä kentällä tapahtuu. Asiakkaitteni tuotetarpeet vaihtelevat sinänsä melko paljon, sillä asiakaskuntani ulottuu teollisuuden eri alojen edustajista aina kunnossapidon loppukäyttäjiin. Yhdistäviä tekijöitäkin kuitenkin löytyy – kuten se, että kaikki arvostavat johdottomuutta, kestävyyttä ja työkalujen pieniä rakennemittoja. Siksi muun muassa Boschin innovatiiviset 4.0 Ah:n akut ovat olleet viime aikoina suuren mielenkiinnon kohteena.”

”Ympäristöasioihin kiinnitetään entistä enemmän huomiota”

”Kilpailuissa on aina sähköinen tunnelma ja kilpailijoiden keskittyminen on käsin kosketeltavaa. Tempaudun aina seuraamaan intensiivisesti sitä, miten kilpailijat reagoivat painetilanteeseen. Minulla on myös tapana haastatella kilpailijat aina kisapäivän alussa. Siitä saa hyvän kuvan siitä, mitä heillä liikkuu mielessä ennen suoritusta”, Kajander sanoo.

”Olen huomannut, että kilpailutehtävät ovat muuttuneet positiivisesti vuosien varrella. Nykyään tehtävien laatijat ottavat huomioon kierrätysasiat myös siten, että kilpailijoilla teetetään tuotteita, joiden elinkaari jatkuu kilpailun jälkeenkin. Kilpailutehtävinä on siten syntynyt esimerkiksi pihagrillejä, pihavajoja ja roskiskatoksia, jotka on kilpailun jälkeen luovutettu tai myyty hyötykäyttöön”, hän kertoo.

”Kilpailupaikalla kohtaa paljon tuttuja. Paikalla on koulumaailmasta tulevien tuomarien lisäksi myös julkisen puolen ja paikallisen liike-elämän edustajia, ja on hauskaa vaihtaa kuulumisia niin uusien kuin vanhojenkin tuttavuuksien kanssa”.