Miikka Tuominen

Antti Tuomainen

Antti Tuomainen kilpailutehtävänsä parissa. Kuva: Taitaja2013/Antti Varonen

Lue lisää Taitaja2013-kilpailusta

”Taitaja-voittajat ovat valmiita työelämään”

Taitaja2013-kilpailun myötä syntyi taas useita uusia suomenmestareita. Muuraus ja laatoitus -kilpailusarjan voitti Miikka Tuominen Raisiosta ja autonasennus-kilpailusarjan Antti Tuomainen Kuopiosta. Molemmat osoittivat olevansa jo valmiita alansa ammattilaisia.

Muuraus ja laatoitus -kilpailusarjan tehtävä koostui muurausosiosta ja kahdesta erillisestä laatoitusosiosta. Kilpailijat muurasivat piirustuksen mukaisen jätekatoksen sekä laatoittivat lattialaatoitustehtävän ja seinälaatoituksen. Aikaa tehtävien suorittamiseen oli 17 tuntia.

Raision ammattiopiston edustajan Miikka Tuomisen voitto ei yllättänyt hänen opettajaansa Jyrki Johanssonia.

– Miikka on jo ihan täysammattilainen taidoiltaan. Hän on laatoittanut paljon ja hänellä on ammattimiehen työtekniikka jo nyt. Hyvä työtekniikka mahdollisti sen, että hänellä oli aikaa tehtävissä tarvittuun tarkkuuteen. Tietty kiireettömyys on näissä hommissa aina ammattimiehen merkki, Johansson sanoo.

Raision ammattiopistossa on panostettu erityisesti muurauksen opetukseen, sillä se on lähellä urakoitsijataustaisten opettajien sydäntä. Taitaja-kisoihin liittyvä valmennus ratkaisi myös Tuomisen uravalinnan.

– Valitsin nimenomaan laatoituksen ammatikseni Taitaja-kisoihin liittyneen valmennuksen motivoimana, en ollut alasta alkuun ollenkaan niin kiinnostunut, Tuominen kertoo.

Tuominen valmistuu laatoittajaksi tänä keväänä, ja kuten arvata saattaa, on hänellä jo työpaikka tiedossa. Hän uskoo koulun valmistaneen häntä työelämään hyvin, ja myös opettaja Jyrki Johansson sanoo opetuksen olevan Raisiossa varsin työelämälähtöistä.

– Opetuksemme käytännönläheisyys on itse asiassa näkynyt menestyksenä Taitaja-kisoissa jo aiempina vuosinakin. Ja aina kun menestystä tulee, näkyy se myös seuraavana vuonna opiskelijoiksi hakevien määrissä, Johansson kertoo.

Suomenmestarille itselleen voitto tuli suurempana yllätyksenä kuin opettajalle.

– Alkuun en olisi arvannut voittavani, sillä niin tasaväkistä kilpailu oli, Tuominen sanoo kisojen lopputulokseen tyytyväisenä.

Autonasennuksessa ratkaisi tasaisuus

Autonasennus-kilpailusarjassa oli kahdeksan eri tehtävää, joihin oli kuhunkin käytettävissä aikaa puolitoista tuntia. Kilpailun voittanut Savon ammatti- ja aikuisopiston Antti Tuomainen johti kilpailua jokaisen kilpailupäivän jälkeen.

– Osasimme odottaa Antille voittoa jo etukäteen, sillä hän otti osaa samaan kilpailuun myös viime vuonna sijoittuen toiseksi, vaikka oli tuolloin vasta toisen vuoden opiskelija, Antti Tuomaisen opettaja Petri Heiskanen kertoo.

– Antin valttikortteja olivat hänen tasaisuutensa kaikissa kilpailun osa-alueissa sekä se, että hän on ollut koko opiskeluaikansa erittäin omatoiminen ja hakenut tietoa hyvin paljon itse myös opetuksen ulkopuolella. Osa tehtävistä olikin niin vaativia, ettei niistä olisi kunnialla selvinnyt ilman itsenäistä opiskelua.

Antti Tuomainen itse kuvailee omatoimisuuttaan ”normaaliksi kiinnostukseksi autoja kohtaan”.

– Olen aina ollut kiinnostunut tekniikasta, sekä moottoripyöristä että autoista. Se on vaan tuntunut omalta jutulta. Koulusta saamani opetus on ollut kaikin puolin ihan huippua, sen suhteen ei ole mitään valittamista, Tuomainen kiittelee.

Opintojensa jatkamista ammattikorkeakoulussa suunnitteleva Tuomainen suosittelee Taitaja-kisoihin osallistumista kaikille ammattiin opiskeleville.

– Se on hyvä tilaisuus verkostoitua muiden opiskelijoiden ja alan ammattilaisten kanssa. Lisäksi kilpailuihin osallistumisesta on varmasti hyötyä myös työnhaussa, suomenmestari vinkkaa.

Bosch oli pääyhteistyökumppani Taitaja2013-kilpailun muuraus ja laatoitus- sekä autonasennus-kilpailusarjoissa.