Boschilta löytyy laitteet kaikkiin töihin

Työkalut kunnossa

Taitaja2014-kilpailun muuraus ja laatoitus -sarjan kilpailijat käyttävät työssään Boschin laitteita.

”Kilpailujen tulee toimia ikkunana työtapojen kehittymiseen”

Muurari on yksi rakennusalan vaativimmista ja perinteisimmistä käsityöammateista. Koulutuskeskus Salpauksen Juha Heinlahti toimii Taitaja2014-tapahtumassa muurauksen ja laatoituksen kilpailun lajivastaavana. Kun finaaleihin on enää noin kolme viikkoa, alkaa kaikki olla valmista. Finaalissa muurauksen ja laatoituksen kilpailijat muuraavat grillin ja suorittavat kilpailuun liittyvän laatoitustehtävän.

”Odotan kilpailun alkua rauhallisin mielin. Saimme Boschilta erinomaiset laitteet kilpailutehtäviä varten. Mielestäni on ensiarvoisen tärkeää, että kilpailuissa työt tehdään sellaisin menetelmin ja sellaisilla välineillä kun ne kuuluisi ja kannattaisi tehdä. Työmailla näkee usein alkeellisempiakin virityksiä, mutta ainakin alan kilpailujen tulee toimia ikkunana kehitykseen”, Heinlahti kertoo.

Osataanko nykyaikaisimpia työkaluja sitten varmasti käyttää? ”En epäile sitä lainkaan. Nämä ovat käteviä poikia käsistään ja tuntuu, että heillä istuu työkalu kuin työkalu käteen. Jo semifinaaleissa nähtiin todella hyviä suorituksia ja finaaleissa taito tietysti korostuu entisestään. Näitä osaajia katsoessa palaa viimeistään usko siihen, että seuraavakin sukupolvi osaa rakentaa”, Heinlahti kehuu.

Kullekin kilpailulle on Koulutuskeskus Salpauksessa oma järjestäjätiiminsä. ”Kilpailut työllistävät melkoisesti oman työn ohella, mutta odotan tapahtumaa mielenkiinnolla”, Heinlahti summaa.