Kristiina Kajander, kuva: Veikko Somerpuro

"Koulutus on nykyään todella korkeatasoista"

Kristiina Kajander on seurannut koulumaailman tuulia tiiviisti usean vuoden ajan.

Lue lisää Taitaja2014-kilpailusta

Taitaja-kilpailuissa simuloidaan tosielämän tilanteita

Tänä vuonna sähkö- ja putkiasentajien tulee tehdä yhteistyötä kilpailutehtävästä suoriutuakseen. Bosch on mukana peräti seitsemässä Taitaja2014-tapahtuman kilpailulajissa. Mutta kuten tosielämässäkin, yhden ammattilaisen työ vaikuttaa toisen ammattilaisen onnistumiseen. Siksi putkiasennukselle ja sähköasennukselle on ensimmäistä kertaa luotu yhteinen kilpailualue. Tehtävänä on suoriutua yhdessä maalämpöpumpun asentamisesta.

”Taitaja-finaaleissa pyritään luomaan aina mahdollisimman todentuntuisia tilanteita. Maalämpöpumpun asennustehtävä tulee olemaan jännittävä kaikille osapuolille. Kilpailijoille saattaa tulla lisäpaineita siitä, että toisen suoritus vaikuttaa myös omaan tekemiseen. Mutta niinhän se menee tosielämässäkin; homman täytyy hoitua muuttuvista olosuhteista huolimatta”, kertoo Key Professional Manager Kristiina Kajander Robert Bosch Oy:stä.

Kajander on seurannut koulumaailman tuulia tiiviisti usean vuoden ajan. Luottamus Taitaja-kilpailuissa mitteleviin tuleviin ammattilaisiin on kova.

”Opetuksen taso kouluissa on nykyään todella korkeatasoista, ja on hienoa huomata, että myös uusien työskentelytapojen ja apuvälineiden haltuunottoon panostetaan aktiivisesti. Jos oppilaan asenne on kohdallaan ja oma suunta selvillä, hän siirtyy työelämään todella monipuolisena ammattilaisena. Kilpailutapahtumissa mukana olevien opiskelijoiden taitoerot ovat hyvin pieniä, ja finaalin taso tulee tänäkin vuonna olemaan varmasti erittäin korkea”, Kajander sanoo.