Työkalut tuleville ammattilaiselle Boschilta

Taitaja-kilpailijat käyttävät Boschin työkaluja.

Lue lisää Boschin sähkötyökaluista ammattilaisille

Boschin sähkötyökalut ammattilaisille

Lue lisää Taitaja2014-kilpailusta

Marko Kangas, sähköasennuksen kilpailun lajivastaava: ”Asentajalta täytyy löytyä yhteistyökykyä”

”Kisojen järjestäminen on tavattoman suuri projekti, mutta noin viikkoa ennen kisojen alkua alkaa olla valmista. Kilpailupaikan työmaan töihin osallistuminen on hyvä oppimistilanne myös opiskelijoillemme: isolla työmaalla on monta toimijaa ja kaikkien kanssa täytyy tulla juttuun hyvässä hengessä. Aikatauluja ja työjärjestystä pitää sovitella sujuvaksi. Toisaalta työn pitää edetä koko ajan ja omassa aikataulussa tulee pysyä mahdollisimman hyvin.

Myös kilpailutehtävissä pyritään simuloimaan tosielämän tilanteita mahdollisimman tarkasti.

Tänä vuonna putki- ja sähköasentajilla on ensimmäistä kertaa yhteinen kilpailutehtävä. Putkiasentaja asentaa maalämpöpumpun tiettyyn pisteeseen asti ja sähköasentaja tulee seuraavana päivänä kytkemään sähköjä. Halusimme toteuttaa tehtävän näin siitä syystä, että oikeallakin työmaalla hommat tehdään yhteistyössä. Maalämpöpumpun asennus on ajankohtainen kilpailutehtävä muun muassa siksi, että yhä useampi rakentaja ja remontoija valitsee maalämmön energianlähteeksi.

Tänä päivänä kiinteistöissä on aika paljon automaatiota, joten sähköasentajilla tulee olla siitä ainakin perustiedot. Työt ulottuvat usein myös tiedonsiirtotekniikkaan ja esimerkiksi valokuidun vetämiseen. Hyvä asentaja on lisäksi myös hyvä asiakaspalvelija ja jättää työpisteen aina hyvään kuntoon. Firman haalarit ovat lopulta yrityksen paras käyntikortti.

Odotan kilpailuja innolla. Tehtävä on haastava ja jos vanhat merkit pitävät paikkaansa, uskon, että kisasta tulee todella tiukka. Mutta niin pitää ollakin – Taitaja-kilpailujen finalistit ovat timantinkovaa kirkasta ammattikärkeä lajissa kuin lajissa. Oman mausteensa kilpailuun tuovat kansainväliset kilpailijavieraat, jotka treenaavat Taitaja2014-kilpailuissa kansainvälisiä World Skills -kilpailuja varten.”