Otto Rosti

Boschin Otto Rosti toimii ajoneuvonasennuksen kilpailujen tuomarina nyt kolmatta kertaa.

Lue lisää Taitaja2014-kilpailusta

Autonasennuksen kilpailun tuomari Otto Rosti: ”Finalistien osaaminen on ammattilaistasoa”

Autonasennuksen Taitaja2014-kilpailutehtävissä mitataan ajoneuvoasentajan työssä tarvittavien taitojen hallintaa monipuolisesti. Kilpailijoiden tulee muun muassa suoriutua ilmastointijärjestelmän vianmäärityksestä, jarrujärjestelmän korjaamisesta, ajoneuvon alustan komponenttien uusimisesta sekä sähköjärjestelmän vianhausta.

Huolto- ja korjaustaitojen sekä tietotekniikan perusosaamisen lisäksi alan ammattilaisilta edellytetään yhä monipuolisempaa kykyä toimia erilaisten mitta- ja testilaitteiden kanssa sähköjärjestelmien vianhakutilanteissa.

”Autojen elektroniikan lisääntyminen edellyttää ajoneuvoasentajilta järjestelmien tuntemusta ja tiedon haun opiskelua. Sähköjärjestelmien kanssa toimittaessa tarvitaan lukuisia mitta-arvoja ja jopa mekaanisiin toimenpiteisiin tarvitaan nykyään työohjeita”, sanoo kilpailun tuomarina toimiva Otto Rosti Boschilta.

Merkkituntemus yhä tärkeämpää

Rosti on toiminut alalla 15 vuoden ajan. Sinä aikana työskentelytavat ovat ehtineet muuttua:

”Merkkituntemusta vaaditaan nykyään yhä enemmän. Aiemmin tiettyjä rakenteita näki suoraan ja osaamista pystyi soveltamaan. Tänä päivänä tarvitaan mallikohtaista tietoa ja soveltuvat ohjeet. Täysin vieraan automallin kanssa on vaikeaa tehdä bisnestä, sillä asiakas ei maksa ajasta, joka kyseisen järjestelmän omaksumiseen kuluu”, hän luonnehtii.

”Muutosnopeus myös kiihtyy koko ajan, ja teknologinen kehitys edellyttää täyden palvelun korjaamoilta systemaattista koulutusjärjestelmää.”

Taitaja2014-kilpailuissa kova taso

Rosti toimii ajoneuvonasennuksen kilpailujen tuomarina nyt kolmatta kertaa.

”Kilpailijoiden osaamistaso on yllättävän kova, joten mukana on hankalia ja haasteellisiakin tehtäviä. Voi sanoa, että finalistit ovat ammattilaistasolla. Mutta kyllä kaverit saadaan järjestykseen osaamisen perusteella. Osaajat erottuvat aina edukseen”, Rosti summaa.