Vesa Turunen

Tukea oppilaitoksille

Bosch antaa kouluille ohjelmistoja veloituksetta, alennuksia korjaamolaitteista ja tekee koulujen kanssa tiivistä yhteistyötä muutenkin, Vesa Turunen kertoo.

Lue lisää Taitaja2014-kilpailusta

Vesa Turunen: "Tuomarointi Taitaja-kilpailussa on kunniatehtävä"

"Olen toiminut autonasennuksen kilpailujen tuomarina jo 15 vuoden ajan. Tuomarointi on tietynlainen kunniatehtävä; siinä voi hyödyntää pitkää kokemustaan ja kantaa osuutensa uusien tekijöiden ammattikasvatusvastuusta. Kilpailuihin lähtee aina erittäin mielellään. Finaalien taso on aina kova, mutta kyllä kolmen kärki erottuu yleensä alusta asti edukseen. Voittaja on aina ollut helppo valita.

Helmikuussa kokoonnumme jälleen laatimaan kilpailutehtäviä. Ne tulee laatia ja pisteyttää huolellisesti, opintosuunnitelma huomioon ottaen.

Kilpailuissa eri sukupolvien edustajat ovat saman yhteisen asian äärellä. On hienoa työskennellä nuorten kanssa ja seurata sitä, miten he ovat täysillä ja tosissaan kilpailuhetkessä. Myös jännitys on toki käsin kosketeltavaa, ja sitä täytyy ymmärtää.

Kaiken kaikkiaan opiskelijat tulevat alalle hyvin valmiuksin. Ammattikoulutus on pätevää, ja se, että työharjoittelua on lisätty, näkyy positiivisesti käytännön osaamisessa. Tietotekniikan ja elektroniikan lisääntymisen myötä autosta on tullut erittäin monimutkainen tuote; nykyään ammatissa tarvitaan aivan valtava määrä teknistä osaamista ja ajattelukykyä. Mutta onneksi alalle tulee hienoja kavereita.

Haluamme tukea koulutusta ja nuorten pääsyä alalle, ja siten yhteistyömme koulujen kanssa ei rajoitu ainoastaan Taitaja-kilpailuihin. Annamme esimerkiksi kaikille autoalan kouluille vuosittain erittäin arvokkaat ohjelmistot käyttöön veloituksetta, mikä on meille euromääräisesti erittäin suuri panostus. Nuo henkilöauto- ja kuorma-autokannan korjaamiseen tarkoitetut ohjelmistot ovat toisaalta kouluille välttämättömyys – onhan ohjelmisto nykyään yksi korjaamon tärkeimmistä välineistä. Lisäksi koulut saavat isoja alennuksia korjaamolaitteista ja teemme kummikoulujemme kanssa tiivistä yhteistyötä."

Vesa Turunen toimii Robert Bosch Oy:ssä Automotive Aftermarket -toimialan myyntipäällikkönä.