Laivojen siirtoa porottavan auringon alla
Dubai. Peter Ballemans yrittää saada 6 000 tonnia painavaa laivaa lainaksi hetken ajaksi, mutta sinnikkäistä yrityksistä huolimatta hän ei ole vielä onnistunut. Hän on viettänyt päiväkausia puhelimessa, mutta kaikki laivat tuntuvat olevan varattuja. Tämä ei ole mikään yllätys satamassa, joka muistuttaa rakennustyömaata. Neljäsosa kaikista maailman nostureista työskentelee täällä. Meneillään on valtava maansiirtourakka, sillä maan 70 kilometriä pitkää rannikkoa pidennetään. Missä muualla tämä voisi olla mahdollista kuin Dubaissa?
Ballemans, hollantilainen Bosch Rexrothin insinööri, työskentelee Arabianlahden rannalla sijaitsevassa suurkaupungissa, jossa asuu yli miljoona ihmistä. Liikenteen melu on huumaava. Hän yrittää sinnikkäästi selittää keskustelukumppanilleen puhelimessa, että hän tarvitsee minkäkokoisen tai -muotoisen laivan tahansa vain muutamaksi päiväksi.
Keinotekoisen niemimaan toisella puolella Ballemanin kollega ja maanmies Frans van der Krabben tutkii teknisiä piirustuksia pölyisessä toimistossa. Ovessa on kyltti: Rexroth. Bosch Group. Tahmealla teipillä koossa pysyvä ilmastointi hurisee ja kolisee yrittäessään urheasti taistella kuumuutta vastaan – myös talvella. Nurkassa on tyhjiä vesipulloja. Tuuli puhaltaa sisään hiekkaa lattian kapeista raoista. Ulkopuolelta kuuluu vasaroinnin ja sahaamisen ääniä. Kun teräs osuu teräkseen, tömähdykset kuuluvat kauas.
Päivettynyt ja ystävällinen Frans van der Krabben kättelee tiukasti. Tapa lienee peräisin hänen merillä viettämiltään ajoilta. Hän on tottunut meluun jo kauan sitten. Sen lähde on vain muutaman askeleen päässä, jossa 12 valtamerialusta on siistissä rivissä metallisten alustojen päällä. Hitsausliekit ja lentävät kipinät valaisevat niitä kirkkaansinistä taivasta vasten. Ballemans, van der Krabben ja monet muut Bosch Rexrothin työntekijät ovat paiskineet töitä hartiavoimin, jotta laivat saadaan kuivalle maalle korjattaviksi turvallisesti.
Hollantilaisasiantuntijoilta on kulunut 1,5 vuotta alueen suurimman kuivatelakan rakentamiseen erittäin vaativissa olosuhteissa. "Kesällä lämpötila nousee 50 asteeseen,” kertoo myyntipäällikkö Hans van Herwerden. “Silloin joutuvat ihmiset ja materiaalit lujille." Herkän tekniikan suojaamiseksi kuumuudelta, hiekalta, suolavedeltä ja kosteudelta tarvittiin erikoisrakenteita.
Mutta vaivat palkittiin. "Tällä kohteella on strateginen merkitys meille. Se toimii referenssiprojektina." Van Herwerden seisoo nelikerroksisen valvontatornin katolla katsellen valtavaa hiekkaista betonialustaa, jota rautatiekiskot halkovat. Sen koko saa suurimmatkin nosturit näyttämään leluilta.
Hän katselee yhtä maailman suurimmista rakennustyömaista. Sen koko ylittää kaksi neliökilometriä. Siihen on tarvittu 32 miljonaa kuutiometriä hiekkaa ja – kuinka ollakaan – noin tuhannen ja yhden yön verran työtä eli vajaat kolme vuotta. Dubai Maritime City on noussut Arabianlahden lämpimästä vedestä. "Pian noin 100 000 ihmistä asuu ja työskentelee tässä ainutlaatuisessa merenkulkutaidon mestarinäytteessä, jossa liiketoiminta yhdistyy mereen,” kertoo projektin markkinoinnista vastaava Nawfal Al-Jourani. Kuivatelakka sijaitsee yhden betonista tehdyn lahden rannalla. Siellä on kaksi valtavaa kiskoilla kulkevaa laivojennostamislaitetta. Yhden pituus on 90 metriä ja toisen 130 metriä.
"Kun jätimme urakkatarjouksen, täällä oli pelkkää vettä. Maata ei ollut vielä näkyvissä,” muistelee van Herwerden. Kaksi vuotta sitten ei ollut vielä varmaa, että hän seisoisi täällä nyt tarkastelemassa valmista projektia tyytyväisenä. Olihan Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa toimivilla asiakkailla muitakin tarjouksia harkittavanaan kuin Bosch Rexrothin jättämä.
Seuraavissa kappaleissa kerrotaan, kuinka Bosch Rexroth sai merkittävän sopimuksen taitojen ja kärsivällisyyden avulla, kuinka rentoudutaan laskettelemalla auringon porottaessa erämaassa ja saiko Peter Ballemans laivan käyttöönsä.