Bosch Dubaissa

This Flash Video Player requires the Adobe Flash Player.

Näin tekniikka toimii

"Tätä paikkaa kutsutaan kuivatelakkamaailmaksi – ja syystä," Dubain telakkajohtaja Hamed Bin Lahej kommentoi laajenemissuunnitelmia.

"Nykyistä suuntausta ei voi kääntää" – Saksan Dubain-konsuli kertoo emiirikunnissa meneillään olevasta talouskehityksestä.

Dubaissa Bosch Rexrothin asiantuntijat nostavat raskaita laivoja Arabianlahdelta erittäin vaikeissa olosuhteissa uskomattomalla tarkkuudella. Laivojen suojaamiseksi hiekalta, merivedeltä ja suurelta ilmankosteudelta tarvitaan erikoistekniikkaa, kun laivat ohjataan yli 40 ankkurointipaikkaan. Tutustu valtamerijättiläisten matkaan maan pinnalla tässä huippunykyiaikaisessa Arabiemiraateissa sijaitsevassa satamassa.

Laivojen siirtoa porottavan auringon alla

Dubai. Peter Ballemans yrittää saada 6 000 tonnia painavaa laivaa lainaksi hetken ajaksi, mutta sinnikkäistä yrityksistä huolimatta hän ei ole vielä onnistunut. Hän on viettänyt päiväkausia puhelimessa, mutta kaikki laivat tuntuvat olevan varattuja. Tämä ei ole mikään yllätys satamassa, joka muistuttaa rakennustyömaata. Neljäsosa kaikista maailman nostureista työskentelee täällä. Meneillään on valtava maansiirtourakka, sillä maan 70 kilometriä pitkää rannikkoa pidennetään. Missä muualla tämä voisi olla mahdollista kuin Dubaissa?

Ballemans, hollantilainen Bosch Rexrothin insinööri, työskentelee Arabianlahden rannalla sijaitsevassa suurkaupungissa, jossa asuu yli miljoona ihmistä. Liikenteen melu on huumaava. Hän yrittää sinnikkäästi selittää keskustelukumppanilleen puhelimessa, että hän tarvitsee minkäkokoisen tai -muotoisen laivan tahansa vain muutamaksi päiväksi.

Keinotekoisen niemimaan toisella puolella Ballemanin kollega ja maanmies Frans van der Krabben tutkii teknisiä piirustuksia pölyisessä toimistossa. Ovessa on kyltti: Rexroth. Bosch Group. Tahmealla teipillä koossa pysyvä ilmastointi hurisee ja kolisee yrittäessään urheasti taistella kuumuutta vastaan – myös talvella. Nurkassa on tyhjiä vesipulloja. Tuuli puhaltaa sisään hiekkaa lattian kapeista raoista. Ulkopuolelta kuuluu vasaroinnin ja sahaamisen ääniä. Kun teräs osuu teräkseen, tömähdykset kuuluvat kauas.

Päivettynyt ja ystävällinen Frans van der Krabben kättelee tiukasti. Tapa lienee peräisin hänen merillä viettämiltään ajoilta. Hän on tottunut meluun jo kauan sitten. Sen lähde on vain muutaman askeleen päässä, jossa 12 valtamerialusta on siistissä rivissä metallisten alustojen päällä. Hitsausliekit ja lentävät kipinät valaisevat niitä kirkkaansinistä taivasta vasten. Ballemans, van der Krabben ja monet muut Bosch Rexrothin työntekijät ovat paiskineet töitä hartiavoimin, jotta laivat saadaan kuivalle maalle korjattaviksi turvallisesti.

Hollantilaisasiantuntijoilta on kulunut 1,5 vuotta alueen suurimman kuivatelakan rakentamiseen erittäin vaativissa olosuhteissa. "Kesällä lämpötila nousee 50 asteeseen,” kertoo myyntipäällikkö Hans van Herwerden. “Silloin joutuvat ihmiset ja materiaalit lujille." Herkän tekniikan suojaamiseksi kuumuudelta, hiekalta, suolavedeltä ja kosteudelta tarvittiin erikoisrakenteita.

Mutta vaivat palkittiin. "Tällä kohteella on strateginen merkitys meille. Se toimii referenssiprojektina." Van Herwerden seisoo nelikerroksisen valvontatornin katolla katsellen valtavaa hiekkaista betonialustaa, jota rautatiekiskot halkovat. Sen koko saa suurimmatkin nosturit näyttämään leluilta.

Hän katselee yhtä maailman suurimmista rakennustyömaista. Sen koko ylittää kaksi neliökilometriä. Siihen on tarvittu 32 miljonaa kuutiometriä hiekkaa ja – kuinka ollakaan – noin tuhannen ja yhden yön verran työtä eli vajaat kolme vuotta. Dubai Maritime City on noussut Arabianlahden lämpimästä vedestä. "Pian noin 100 000 ihmistä asuu ja työskentelee tässä ainutlaatuisessa merenkulkutaidon mestarinäytteessä, jossa liiketoiminta yhdistyy mereen,” kertoo projektin markkinoinnista vastaava Nawfal Al-Jourani. Kuivatelakka sijaitsee yhden betonista tehdyn lahden rannalla. Siellä on kaksi valtavaa kiskoilla kulkevaa laivojennostamislaitetta. Yhden pituus on 90 metriä ja toisen 130 metriä.

"Kun jätimme urakkatarjouksen, täällä oli pelkkää vettä. Maata ei ollut vielä näkyvissä,” muistelee van Herwerden. Kaksi vuotta sitten ei ollut vielä varmaa, että hän seisoisi täällä nyt tarkastelemassa valmista projektia tyytyväisenä. Olihan Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa toimivilla asiakkailla muitakin tarjouksia harkittavanaan kuin Bosch Rexrothin jättämä.

Seuraavissa kappaleissa kerrotaan, kuinka Bosch Rexroth sai merkittävän sopimuksen taitojen ja kärsivällisyyden avulla, kuinka rentoudutaan laskettelemalla auringon porottaessa erämaassa ja saiko Peter Ballemans laivan käyttöönsä.

"Täällä asiat menevät eteenpäin hämmästyttävän nopeasti"

Bosch Rexrothin laivojennostamistekniikan markkinoinnista vastaava Hans van Herwerden tietää, mitä menestyvä liiketoiminta Arabian niemimaalla edellyttää. "Luottamus on täällä kaikki kaikessa. Täällä arvostetaan avointa ja rehellistä asioista keskustelemista ja halua toimia pitkällä aikavälillä." Hän on käynyt kollegansa Peter Ballemanin kanssa useasti Jadafin telakalla Dubaissa neuvottelemassa asiakkaan intialaisten juristien ja arabialaisten johtajien kanssa kuivatelakan tekniikasta.

"Helppoa se ei ollut," muistelee Peter Ballemans. "Aluksi Jadafissa suhtauduttiin myönteisemmin kilpailijan jättämään tarjoukseen.” Oman tarjouksensa houkuttelevuuden lisäämiseksi Bosch Rexroth kutsui toimitusjohtaja Hamid Bin Lahejin Skotlantiin tutustumaan sinne asennettuun kuivatelakkaan. Lloyd’s Register Group sai asiakkaan vakuuttuneeksi tarjouksen teknisestä ylivertaisuudesta, joten molempien kuivatelakoiden tilaukset saatiin. Myös Bin Lahej ihastui. "Pystymme nostamaan vedestä jopa 6 000 tonnia painavia laivoja ja kuljettamaan niitä maalla. Tämä on yli kaksi kertaa enemmän kuin toisessa ratkaisussa."

Pienempi enintään 3 000-tonnisille laivoille tarkoitettu kuivatelakka on ollut käytössä vuoden 2006 lopusta alkaen. Suuremman lopulliset testit ovat meneillään. Siksi Ballemans istuu nyt taksissa ja soittelee ympäriinsä yrittäen saada käyttöönsä laivan.

Aikaa riittää, sillä Dubaissa liikenne kulkee todella hitaasti. Pelkästään vuonna 2006 rekisteröitiin 210 000 uutta autoa, ja niissä kaikissa on äänitorvet. Maanalaisen liikennejärjestelmän rakennustyöt ovat vielä kesken. Mutta palataanpa taksiin. "Moottori on toiminnassa 24 tuntia päivässä,” kertoo Anand Shankar. "Ajan aamuviidestä iltapäiväviiteen. Silloin kollegani asettuu ratin taakse.” Tuolloin Shankar palaa pikkuruiseen asuntoonsa. Tämä Etelä-Intiasta kotoisin oleva taksinkuljettaja on asunut Dubaissa kaksi vuotta ja työskennellyt jokaisena päivänä saapumisestaan saakka. Ulkomaalaisena ja miehenä hän kuuluu tämän 1,5 miljoonan asukkaan kaupungin enemmistöön. Vain joka viides Dubain asukas on Yhdistyneiden arabiemiirikuntien kansalainen, ja vain neljännes asukkaista on naisia.

Elämä Dubaissa elämä on hektistä. Kuten Ballemans kertoo: "Täällä asiat menevät eteenpäin hämmästyttävän nopeasti. Aivan kuin rakennettaisiin uutta maailman keskipistettä." Tottahan se on. Täällä on maailman korkein rakennus, ylellisimmät hotellit ja keinotekoisia kilometrien mittaisia palmusaaria, joilla on tuhansia pientaloja. Kehityksen vauhti on käsittämätön.

Maritime Cityn PR-päällikkö Nawfal Al-Jourani kertoo Arabianlahden huimasta kasvuhuumasta: "Päättäjät huomasivat, että öljystä ei saada tuloja ikuisesti. Siksi rahat päätettiin investoida sen sijaan että ne kulutettaisiin." Dubain talous perustuu edelleen öljytuloihin, mutta kuten Johann-Adolf Cohausz, Saksan konsuli Dubaissa kertoo, ne eivät ole emiirikunnan omia rahoja. "Suuri osa investoinneista tulee Abu Dhabista ja naapurimaista.” Alueen omilla öljytuloilla rahoitetaan vain 5 % taloudesta.

Oli miten oli, emiirikunnista ei vaikuta puuttuvan rahaa eikä tahdonvoimaa. Kaupungin ulkopuolella oli aikaisemmin vain aavikkoa. Nyt siellä liikenne sujuu 12-kaistaista Sheik-Zayedin tietä pitkin pilvenpiirtäjien ja valtavien kauppakeskusten välistä. Tänne maailman suurimpaan kauppakeskukseen Hans van Herwerden joskus tuli rentoutumaan kuukausia kestävien raskaiden neuvottelujen ollessa meneillään. Hän ei kuitenkaan tullut raskaita ostoskasseja raahaamaan. "Ulkona on lähes sietämättömän kuumaa, mutta sisällä voi oleskella jopa kahden asteen pakkasessa. Se on hullua,” naurahtaa Herwerden. Täällä on maailman suurin sisätiloissa sijaitseva laskettelukeskus, jossa on lunta 22 000 neliömetrin alueella. Korkeuseroa on 60 metriä, joten tietysti on oltava myös hiihtohissit.

Dubaissa arvostetaan ennätyksiä ja erinomaisuutta. Kuten Al-Jourani kertoo: "Haluamme aina tavoitella kuuta taivaalta". Tästä asenteesta oli hyötyä Herwerdenille ja Ballemansille neuvottelujen aikana. "Sanoimme kerran, että jos Dubaissa kaikki on viimeisen päälle, samaa täytyy vaatia kuivatelakaltakin." Suuremman kuivatelakan testit osoittavat, tekikö asiakas oikein luottaessaan Bosch Rexrothin asiantuntemukseen.

Seuraavissa kappaleissa kerrotaan, hyväksytäänkö järjestelmä käyttöön, kuinka suuri merkitys millimetrin kymmenesosalla voi olla ja miten 21 Airbus A 380 -lentokonetta liittyy kuivatelakkatekniikkaan.

Arabiemiraatit matkalla tulevaisuuteen

Anand Shankar ohjaa Toyota-taksia kohti Maritime Cityä Dubain ruuhkaisen vanhankaupungin läpi kävelyvauhtia. Ohi kulkevat intialaiset ovat pukeutuneet kirkkaanvärisiin sareihin. Arabeilla on perinteiset valkoiset dishdasha-kaavut. Naiset ovat pukeutuneet päästä varpaisiin ulottuviin mustiin kaapuihin. Pakistanilaisten kauppiaiden kaftaanit liehuvat polvissa. Bosch Rexrothin insinööri Peter Ballemans istuu takapenkillä ja katselee lukemattomia pieniä myymälöitä, joiden kylteissä näkyy englantia, arabiaa, urdua, tamilia, hindiä ja joskus jopa kiinaa tai kyrillisiä kirjaimia.

Ballemansin puhelin soi. Hän ei enää huomaa mausteita, kankaita tai vapaita asuntoja Boris Becker Business Towerissa mainostavia julisteita. Jadafin telakan työntekijä kertoo onnistuneensa lopultakin saamaan käsiinsä kaksi laivaa. Vaikka ne eivät paina 6 000 tonnia, ne riittävät mainiosti saamaan Lloyd’sin vakuuttuneeksi. Vertailun vuoksi mainittakoon, että saman asian ajaisi 21 Airbus A 380 -lentokonetta. Nekin painavat yhdessä noin 6 000 tonnia.

Maritime Cityn sisäänkäynnin luona intialainen vartija tarkistaa Ballemanin paperit ennen kuin taksi jatkaa pölyisille rakennustyömaan teille kohti valtavaa kuivatelakkaa. Laivaa ollaan juuri nostamassa pienelle kuivatelakalle. Metallinen kuljetusvaunu odottaa kiskoilla veden pinnan alapuolella. Kun valvomotornissa painetaan painiketta, servomoottorit käynnistyvät. Kuuluu varoitusäänimerkki, ja 14 vinssiä nostaa metallista kuljetusvaunua ja laivaa ylös vedestä 30 senttimetrin minuuttivauhdilla. Mitä korkeammalla laiva nousee, sitä pienemmiltä ihmiset kuivatelakan laidalla näyttävät.

Jokainen vinssi on suunniteltu kestämään 375 tonnin painon. Järjestelmässä on varmuuden vuoksi kaksi jarrua: yksi moottorissa ja toinen vinssissä. Käyttölaitteita ohjataan nerokkaasti suunnitellun hallintajärjestelmän avulla. "Suurin kahden vinssin välinen ero on millimetrin kymmenesosa,” kertoo Hans van Herwerden. “Näin suurta tarkkuutta tarvitaan, jotta laivat pysyvät varmasti paikallaan.” Valtavat taakat edellyttävät suurinta mahdollista tarkkuutta. Kahdesta nostojärjestelmästä suurempi painaa 1 200 tonnia.

Muutaman päivän kuluttua saapuu kaksi laivaa, kuten luvattiin. Ne ohjataan suurempaan kuivatelakkaan ja kiinnitetään siihen. Bosch Rexrothin insinööri Raymond van Beek painaa 6 000-tonnisen järjestelmän nostopainiketta ensimmäisen kerran. Kaikki sujuu hienosti, ja kuivatelakka saa käyttöluvan.

Nyt yhä suurempia ja painavampia aluksia voidaan nostaa kiskojen avulla maihin tekemään seuraa 12 laivalle, joita huolletaan.

Kaukana horisontissa telakan takana Dubain pilvenpiirtäjät näyttävät peittyvän utuun. Niiden yläpuolelle kohoaa Burj Dubai. Vaikka sen rakennustyöt ovat vielä kesken, se on jo nyt maailman korkein rakennus. Valmiina se nousee 800 metrin korkeuteen. Bosch Rexrothin asiantuntijat ovat jo pakkaamassa matkalaukkujaan valmiina siirtymään seuraavaan projektiin. He jättävät taakseen maan, joka nostaa tulevaisuuden uudelle tasolle uskomattomien rakennusprojektien avulla. Heidän jäljiltään tänne jää erittäin kehittynyttä laivojennostotekniikkaa.