Bosch Turkissa

This Flash Video Player requires the Adobe Flash Player.

Bursa on saanut EFQM-palkinnon jo kaksi kertaa.

Bursassa sijaitseva Boschin tehdas on voittanut useita palkintoja varsinkin liiketoiminnan tehokkuudesta. Viimeisin palkinto on EFQM Award. Turkissa toimiva tuotantolaitos sai tämän Euroopan arvostetuimman laatujohtamisesta myönnettävän palkinnon vuoden 2008 lopulla. Se oli saanut saman palkinnon jo vuonna 2003.

EFQM on lyhenne sanoista European Foundation for Quality Management. Kyseinen voittoa tavoittelematon järjestö on perustettu vuonna 1989. Siihen kuuluu noin 700 jäsenyritystä.

EFQM painottaa laadun merkitystä kaikkien liiketoimintaprosessien ytimenä. Se painottaa myös pitkäjänteisyyden merkitystä, jotta osataan keskittyä olennaiseen varsinkin solloin, kun toimintaympäristö on haasteellinen. Kansainvälinen tuomaristo arvioi ehdokkaat yhdeksän varsinaisen perusteen ja yli 30 vähäisemmän perusteen avulla.

Yrityksen johto ja esimiehet arvioidaan kokonaisuutena. Lisäksi arvioidaan yrityksessä käytettävät menettelytavat, strategia, kumppanuuksien johtaminen, resurssien hyödyntäminen, toimintaprosessit ja niiden arvioiminen. Lisäksi EFQM-asiantuntijat ottavat huomioon asiakkaiden ja henkilöstön tyytyväisyyden, vaikutukset yhteiskuntaan ja liiketoiminnan kannattavuuden. Boschin Bursassa sijaitseva tuotantolaitos on tehnyt tuomaristoon vaikutuksen jo toisen kerran kaikilla osa-alueilla.