Siirry pääsisältöön
Bosch Suomessa
Uutiset

Bosch esittelee 2030-strategiansa – vahvistaa asemaansa teknologiajohtajana

Bosch esittelee 2030-strategiansa – vahvistaa asemaansa teknologiajohtajana

Bosch esittelee 2030-strategiansa – vahvistaa asemaansa teknologiajohtajana

  • Talousvuosi 2024: liikevaihto 90,3 miljardia euroa / liiketulosmarginaali 3,5 prosenttia / noin 13 miljardia euroa etupainotteisia investointeja
  • Näkemys vuodelle 2025: ydinmarkkinat, joissa on vähän kasvupotentiaalia / Tavoitteet: liikevaihdon ja liiketulosmarginaalin kasvattaminen, edellisen vuoden vapaan kassavirran tason saavuttaminen.
  • Teknologisen kehityksen edistäminen, innovatiivisuuden vahvistaminen: Bosch myöntää 250 miljoonaa euroa uutta riskipääomaa startup-yrityksille.
  • Stefan Hartung: "Strategia 2030 -suunnitelmamme avulla asetamme itsellemme kunnianhimoisia tavoitteita, jotka antavat meille suuntaa globaaleina myllerryksen aikoina."
  • Markus Forschner: “Bosch varmistaa taloudellisen liikkumavaran toimimalla aikaisin epävarmoina aikoina."

Stuttgart/Renningen – Bosch-konserni jatkaa kunnianhimoisen Strategia 2030 -suunnitelmansa toteuttamista, vaikka markkinatilanne rajoitti kasvua vuonna 2024 merkittävästi.

Teknologia- ja palvelutoimittaja Bosch saavutti 90,3 miljardin euron liikevaihdon, mikä oli 1,4 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna, tai 0,5 prosenttia vähemmän valuuttakurssien vaikutusten jälkeen. Liiketoiminnan EBIT (tulos ennen korkoja ja veroja) oli 3,1 miljardia euroa (2023: 4,8 miljardia euroa); liiketoiminnan EBIT-marginaali oli 3,5 prosenttia.

Robert Bosch GmbH:n toimitusjohtaja Stefan Hartung kommentoi: "Vuonna 2024 saavuttamamme tärkeät parannukset kustannuksissa, rakenteissa ja tuoteportfoliossa vahvistavat sitoutumistamme kunnianhimoisiin tavoitteisiimme, joiden avulla jatkamme kasvua ja taloudellista itsenäisyyttämme. Strategia 2030 antaa meille selkeän suunnan, erityisesti globaalin myllerryksen aikana, ja auttaa meitä nousemaan yhdeksi kolmen kärjessä olevista toimijoista ydinmarkkinoillamme viimeistään viiden vuoden kuluessa “.

Boschin pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet tähtäävät keskimäärin 6–8 prosentin vuotuiseen kasvuun vuoteen 2030 asti, vaikka inflaatio on odotettavissa olevan 2–3 prosenttia. Vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla myynti kasvoi 4 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna, valuuttakurssit huomioiden. Hartung pitää tavoitteen saavuttamista erityisen haastavana globaalin myllerryksen ja Aasian vahvemman kilpailun valossa. Yhtiö on jo aloittanut rakenneuudistuksia ja työpaikkojen vähentämistä kilpailukyvyn parantamiseksi.

Bosch panostaa myös innovaatiokehitykseen ja startup-yrityksiin: yhtiö ilmoitti 250 miljoonan euron uuden pääomarahaston käynnistämisestä, joka tukee teknologian kehitystä ja liiketoiminnan kasvua. Boschin mukaan innovaatiot edistävät yhteiskunnallista ja taloudellista kehitystä, ja yritys onkin yksi maailman 100 innovatiivisimmasta yrityksestä.

Kestävyys on edelleen keskeinen osa Boschin strategiaa, vaikka globaalit taloushaasteet vaikeuttavat tilannetta. Hartung korosti, että ilmastonmuutoksen torjunta ei voi jäädä huomioimatta, vaikka kansainvälinen talouspainotus on siirtynyt muihin asioihin. Yhtiö aikoo vähentää hiilidioksidipäästöjä entisestään ja on asettanut tavoitteen vähentää Scope 3 -päästöjä 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2018.

Vuoden 2025 näkymät ovat epävarmat, mutta Bosch uskoo voivansa saavuttaa maltillista kasvua. Yritys on asettanut orgaanisen myynnin kasvutavoitteeksi 1–3 prosenttia, ja liiketulosmarginaalin ennakoidaan paranevan merkittävästi edellisvuodesta. Robert Bosch GmbH:n hallituksen jäsen ja talousjohtaja Markus Forschnerin mukaan, jos suunniteltu yritysosto Johnson Controls-Hitachi Air Conditioning (JCH) liiketoiminnoista toteutuu vuoden puoliväliin mennessä, kokonaismyynti voi nousta vuonna 2025 jopa yhdellä tai kahdella prosenttiyksiköllä.

Boschin liiketoiminta-alueet; Mobility, Consumer Goods, Industrial Technology ja Energy and Building Technology, odottavat kasvua erityisesti uusista innovaatioista ja tuotteista, kuten sähköajoneuvoista ja vedyn käyttöön perustuvista voimanlähteistä. Mobility-sektorilla Bosch odottaa merkittävää kasvua sähkö- ja vetyajoneuvojen sekä ohjelmistoratkaisujen parissa. Consumer Goods -sektorilla taas uusien asiakasvaatimusten, kuten langattomien työkalujen ja älylaitteiden yhteensopivuuden, odotetaan tuovan kasvua.

Vuonna 2024 Bosch investoi voimakkaasti tulevaisuuden teknologioihin, ja yhtiön vapaa kassavirta oli 0,9 miljardia euroa (2023: 2.2 miljardia euroa), vaikka EBIT laski. Viiden viime vuoden aikana yritys on investoinut yhteensä noin 57 miljardia euroa alueille, joilla se pyrkii säilyttämään innovaatiojohtajuutensa. Tutkimus- ja kehitysinvestoinnit olivat 7,8 miljardia euroa.

Vaikka Euroopassa myynti laski 4,9 prosenttia, muilla alueilla, kuten Amerikassa ja Aasian ja Tyynenmeren alueella, myynti kasvoi. Työntekijöiden määrä laski maailmanlaajuisesti 2,7 prosenttia vuoden 2024 loppuun mennessä. Tulevaisuuden näkymissä on suuria haasteita, mutta Bosch on sitoutunut jatkamaan innovaatioiden ja kilpailukyvyn vahvistamista globaalissa talousympäristössä.

Jaa tämä:

Lisätietoja antava:

Pia Puolakka

Puhelinnumero

Kysymykset Boschille

Lisää uutisia