Vastuumme
Toimimme taloudellisesti ja sosiaalisesti sekä ympäristön kannalta vastuullisella tavalla, koska haluamme parantaa ihmisten elämänlaatua ja turvata nykyisten ja tulevien sukupolvien toimeentulon. Tavoitteemme on tehdä uusiutuvasta energiasta edullisempaa ja liikkumisesta entistä turvallisempaa, puhtaampaa ja taloudellisempaa sekä kehittää ympäristöystävällisiä tuotteita kaikilla toimialoillamme.
Selkeä strategia vastuullisuuden lisäämiseen
Boschin kestävän kehityksen strategia pohjautuu konkreettisiin tavoitteisiin kaikilla Boschin toimialoilla. Olemme jo vuosien ajan toteuttaneet näitä tavoitteita johdonmukaisesti.
Vastuullisuus määritellään yleisesti taloudellisten, ympäristöä koskevien ja sosiaalisten näkökohtien tasapainoksi. Samanaikaisesti pääomamarkkinoilla vastuullisuudesta on tullut vakiintunut käsite lyhenteellä ESG (ympäristö, sosiaalisuus, hallinta). Vastuullisuuden kokonaisvaltaisessa ymmärtämistavassamme nämä molemmat näkökannat yhdistyvät. Se jäsentää vastuullisuustyötämme, antaa selkeät suuntaviivat ja varmistaa työmme tehokuuden. Kun toimimme taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristön kannalta vastuullisella tavalla, parannamme ihmisten elämänlaatua kaikkialla maailmassa ja turvaamme nykyisten ja tulevien sukupolvien toimeentulon.
Visiossamme "Uudet ulottuvuudet – Kestävyys 2025” tämä tavoite määritellään käytännön tasolla. Yritykseemme vaikuttavien megatrendien ja olennaisuusanalyysimme tulosten pohjalta johdettuina nämä tavoitteet asettavat puitteet toiminnallemme tulevina vuosina.
Arvot, joihin toimintamme perustuu
Arvomme heijastavat tapoja, joilla harjoitamme liiketoimintaamme, eli ammatillista etiikkaamme toimiessamme asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden, henkilöstön ja ympäröivän yhteiskunnan kanssa.
Tulevaisuus ja tuloshakuisuus
Toimintamme on tuloshakuista. Sen ansiosta voimme turvata tulevaisuutemme. Samalla luomme tukevan perustan yhtiön ja säätiön yhteiskunnallisille aloitteille.
Vastuullisuus ja kestävyys
Toimimme harkiten ja vastuullisesti yhteiskunnan ja ympäristön hyväksi.
Aloitteellisuus ja määrätietoisuus
Toimimme aloitteellisesti, kannamme yritysvastuumme ja työskentelemme määrätietoisesti kohti tavoitteitamme.
Avoimuus ja luottamus
Viestimme tärkeistä yritystä koskevista asioista ajallaan ja avoimesti. Näiden toimintatapojen avulla luomme pohjan luottamukseen perustuville suhteille.
Oikeudenmukaisuus
Kohtelemme kollegoja ja liikekumppaneita oikeudenmukaisesti, ja katsomme oikeudenmukaisuuden yhdeksi menestyksemme kulmakivistä.
Luotettavuus, uskottavuus, laillisuus
Emme tee tyhjiä lupauksia, hyväksymme sopimukset sitoviksi sekä kunnioitamme ja noudatamme lakia kaikissa toiminnoissamme.
Monimuotoisuus
Arvostamme ja rohkaisemme monimuotoisuutta rikkautena, ja näemme sen menestyksemme edellytyksenä.
Pitkällä aikavälillä rehellinen ja reilu suhtautuminen liiketoimintaan tulee aina olemaan kannattavinta.
Vaatimustenmukaisuus – myös yritysrajat ylittäen
Vaatimustenmukaisuus tarkoittaa lakien ja yrityksen ohjeiden noudattamista. Boschilla tämä on keskeinen osa arvojamme. Näin ollen olemme laatineet Hyvän liiketoimintatavan periaatteet (Code of Business Conduct), jotka ovat käytössä kaikkialla maailmassa. Yhdessä Boschin arvojen kanssa se muodostaa perustan, jota pidämme ratkaisevana Boschin liiketoiminnan menestymiselle. Vastuullinen ja lainmukainen toiminta on tärkeää myös yrityksemme rajojen ulkopuolella, joten olemme laatineet vastaavan eettisen säännöstön myös liikekumppaneitamme varten.
Koko yritystä koskeva vaatimustenmukaisuuden hallintajärjestelmä
Boschin compliance-käytännöt luovat puitteet lainmukaisen toiminnan edistämiselle ja vähentävät riskejä kaikkialla maailmassa. Ne muodostavat perustan tehokkaalle ulkoisten ja sisäisten vaatimusten käytännön toteutukselle ja määrittävät tärkeiden prosessien vähimmäisvaatimukset. Niihin sisältyvät erilaiset ehkäisy- ja valvontatoimenpiteet sekä myös Boschin sisäinen väärinkäytöksiä koskeva ilmoitusjärjestelmä. Työntekijät, liikekumppanit ja kolmannet osapuolet voivat milloin tahansa käyttää tätä järjestelmää ja ilmoittaa rikkomuksesta, halutessaan anonyymisti.
Usein esitettyjä kysymyksiä
Hyvä liiketoimintatapa tarkoittaa lakien ja yrityksen sääntöjen noudattamista. Toisin sanoen Bosch-konsernin ja sen henkilöstön kaiken liiketoiminnan on täytettävä kaikki lainsäädännön, Hyvä liiketoimintatapa -oppaan ja kulloinkin sovellettavien ohjeiden vaatimukset ("compliance-vaatimukset").
Hyvän liiketoimintatavan noudattaminen koskee kaikkia työntekijöitä, koska sen rikkomukset vaikuttavat, suorasti tai epäsuorasti, jokaiseen. Lain rikkomukset voivat johtaa rikossyytteisiin riippuen tapauksen vakavuudesta. Toisaalta hyvän liiketoimintatavan rikkomukset voivat aiheuttaa yritykselle rahallisia menetyksiä ja vahingoittaa sen mainetta. Sen seurauksena yrityksen liiketoiminnan tehokkuus heikkenee ja vaikuttaa kielteisesti yrityksen menestykseen. Hyvään liiketoimintatapaan liittyvät säännöt koskevat myös Boschin ja kolmansien osapuolien välisiä suhteita: Bosch ei halua tulla liitetyksi tai osallistu kolmansien osapuolien hyvän liiketoimintatavan rikkomuksiin.
Jokaisen työntekijän velvollisuus on raportoida hyvän liiketoimintatavan rikkomuksista ja sillä tavoin rajoittaa tällaisten rikkomusten seurauksia ja ehkäistä rikkomusten esiintymistä tulevaisuudessa. Tämä koskee myös liikekumppaneita ja kolmansia osapuolia.
• Kuka tahansa työntekijä, mukaan luettuna harjoittelijat ja tohtoriopiskelijat
• Aliurakoitsijoiden työntekijät tai ulkoisille palveluntarjoajille työskentelevät työntekijät
• Kuka tahansa liikekumppani kuten talihankkija, asiakkaat ja yhteisyrityskumppanit
• Mikä tahansa kolmas osapuoli
On tärkeää raportoida tapahtumista, jotka viittaavat siihen, että on tehty rikos — kuten varkaus, petos tai lahjonta — tai että on ilmennyt laillisten määräysten tai yrityksen sisäisten sääntöjen järjestelmällinen rikkomus, kuten tahallinen ja toistuva laatu- tai turvallisuusstandardien tai Liiketoiminnan eettisen säännöstön noudattamatta jättäminen.
Kyllä. Hyvästä liiketoimintatavasta vastaavien työntekijöiden vastuualueeseen kuuluu tutkimusten tekeminen ja sellaisten todisteiden kerääminen, jotka kestävät oikeudessa, sekä välttämättömien menettelyjen alullepano. Heitä tukee asiantuntijaosasto, jolla on vaadittu koulutus ja asiaan kuuluvat valtuudet.
Henkilöiden, jotka raportoivat mahdollisista hyvän liiketoimintatavan rikkomuksista parhaan tietämyksensä mukaisesti, ei tarvitse pelätä joutuvansa epäedulliseen asemaan yrityksessä toimintansa vuoksi.
Raportin voi antaa nimettömänä Boschin compliance-palvelunumeron kautta. Palvelunumeron yhteyteen voidaan ottaa käyttöön salattu sähköpostilaatikko, jonka avulla voi olla nimettömästi yhteydessä hyvästä liiketoimintatavasta vastaavan työntekijän kanssa.
Hyvästä liiketoimintatavasta vastaavan työntekijän on käynnistettävä tutkimus raportoidusta rikkomuksesta ja varmistettava, että asia selvitetään asianmukaisesti (tarvittaessa Boschin asiantuntijaosaston tai ulkoisten asiantuntijoiden kanssa).
Hyvästä liiketoimintatavasta vastaavan työntekijän on dokumentoitava mahdollisten rikkomusten raportit sekä niiden johdosta suoritetut toimenpiteet. Raportoiva henkilö voi tiedustella tutkimuksen edistymisen tilaa asianosaisten lailliset oikeudet huomioon ottaen. Jos asian tutkimus lopetetaan, koska asianmukaista rikkomusta ei löydetä, asianosaisia informoidaan sen mukaisesti, mikäli heiltä on pyydetty kannanottoa tutkimuksen aikana tai heiltä on pyydetty tutkimukseen liittyvää tietoa.
Hyvän liiketoimintatavan mahdollisten rikkomusten kaikkiin raportteihin liittyy tavallisesti henkilötietojen julkitulo. Sen vuoksi tällaisten raporttien vastaanottaminen ja käsittely edellyttävät, että raportoivia henkilöitä on informoitu heidän tietosuojalakeja koskevista oikeuksistaan ja että he ovat hyväksyneet henkilötietojensa käytön asian tutkimuksen yhteydessä. Siinä tapauksessa, että raportti annetaan nimettömänä, tätä ei sovelleta.
Ota yhteyttä Boschiin
Odotamme yhteydenottoasi.