Siirry pääsisältöön
Bosch Suomessa
Uutiset

Boschin brake-by-wire -järjestelmällä napapiirille asti

Boschin insinöörit suorittivat onnistuneesti ensimmäisen pitkän matkan testin uudelle jarrujärjestelmälle, jonka aikana ajettiin yli 3 300 kilometriä eri ilmastovyöhykkeiden läpi julkisilla teillä. Brake-by-wire -järjestelmä korvasi kokonaan mekaanisen yhteyden jarrupolkimesta jarrujärjestelmään sähköisillä signaalijohtimilla. Bosch on jo saanut tilauksia eri autovalmistajilta ja suunnittelee markkinoille tuloa syksyllä 2025. Bosch odottaa, että vuoteen 2030 mennessä maailmassa on 5,5 miljoonaa brake-by-wire -järjestelmällä varustettua ajoneuvoa.

Boschin brake-by-wire -järjestelmällä napapiirille asti

Boschin kehitystiimi testasi ensimmäistä kertaa julkisilla teillä uutta hydraulista brake-by-wire -jarrujärjestelmää. Brake-by-wire erottuu muista järjestelmistä sillä, että se poistaa täysin mekaanisen yhteyden jarrupolkimesta jarrujärjestelmään. Kuljettajan jarrupyyntö välitetään järjestelmään sähköisesti redundanteilla signaalilinjoilla. Bosch tarjoaa tähän täysin uudenlaiseen lähestymistapaan kestävän ja tehokkaan ratkaisun, jossa on kaksi itsenäistä hydraulista jarruaktivaattoria: langaton jarruaktivaattori ja ajonvakautusjärjestelmä (ESP®).

Bosch kehittää innovatiivisia by-wire-ratkaisuja sekä jarru- että ohjausjärjestelmiin, ja tämä hydraulinen brake-by-wire -järjestelmä on suunniteltu markkinoille syksyllä 2025. Hydraulisen ratkaisun lisäksi Bosch kehittää myös täysin elektromekaanista järjestelmää. Yhtiö on saanut tilauksia eri autovalmistajilta ja odottaa, että vuoteen 2030 mennessä yli 5,5 miljoonaa ajoneuvoa varustetaan brake-by-wire -järjestelmällä.

Boschin brake-by-wire -järjestelmän edut:

Asennusvapaus: Mekaanisen yhteyden poiston ansiosta jarrujärjestelmän osia ei tarvitse enää asentaa ajoneuvon etupaneeliin. Ne voidaan nyt asentaa optimaalisimpiin paikkoihin onnettomuusturvallisuuden, melun ja värinän hallinnan (NVH) ja valmistusprosessin kannalta.

Uudet poljinkonseptit: By-wire-tekniikka mahdollistaa lyhyemmän jarrupolkimen liikeradan, mikä luo tilaa uusille sisustussuunnitteluille.

Kompakti rakenne: Hydraulinen brake-by-wire -ratkaisu perustuu vakiintuneeseen jarruteknologiaan, ja se on yhdistelmä by-wire-jarruakutointia ja ESP®:tä, mikä säästää asennustilaa ja keventää jarrujärjestelmää.

Vikasietoisuus: Koska by-wire-jarruakutointi ja ESP® on liitetty eri kanaviin sähköjärjestelmässä, ne voivat kumpikin itsenäisesti rakentaa tarvittavan jarrupaineen kaikille neljälle pyörälle vikatilanteessa. Tämä tekee ratkaisusta sopivan myös korkeasti automatisoiduille ajoneuvoille.

Pitkän matkan testi antoi arvokasta tietoa järjestelmän kehittämistä varten. Testimatka kulki Saksan lounaisosasta Hampurin, Kööpenhaminan ja Tukholman kautta napapiirille ja päättyi Boschin talvitestikeskukseen Arjeplogiin, Pohjois-Ruotsiin. Testiauto sai virallisen käytön luvan useilta eri mailta, ja testissä suoritettiin tuhansia jarrutuksia. Testistä saadut tiedot auttavat Boschia optimoimaan hydraulista brake-by-wire -järjestelmää entisestään.

Jaa tämä:

Lisätietoja antava:

Robert Bosch GmbH (englanniksi): Caroline Schulke

Puhelinnumero
Sähköposti

Kysymykset Boschille

Lisää uutisia