Globaalin kehityksen vaiheet 1906–1925
Aloittelevan yrityksen maailmanvalloituksen keskeytti ensimmäinen maailmansota, jonka jälkeen Boschin oli innovaatioiden avulla muututtava ja selviydyttävä sodan vaikutuksista.
Rapakon taakse — Yhdysvaltojen markkinat
Kaikki alkoi yhdysvaltalaisissa lehdissä julkaistusta magneettosytytysjärjestelmien mainoksesta, joka tuotti miljoonien dollarien tilaukset Boschille vuonna 1906 ja kaksinkertaisti myynnin vuoden aikana. Liiketoimet menestyivät Yhdysvalloissa niin hyvin, että Bosch aloitti 1912 tähtituotteensa valmistuksen omassa tehtaassaan Springfieldissä, Massachusettsissa.
88 prosenttia — globalisaation tulos
Yhdysvaltojen lisäksi Bosch alkoi etsiä muita maailman markkinoita. Kun yhtiö oli avannut myyntikonttorit Etelä-Afrikkaan vuonna 1906, Australiaan vuonna 1907, Argentiinaan vuonna 1908, Kiinaan vuonna 1909 ja Japaniin vuonna 1911, Boschin edustustojen verkosto kattoi kaikki maanosat. Vuonna 1913 Saksan ulkopuoliset liiketoiminnot tuottivat 88 prosenttia yrityksen myynnistä.
Uudet tuotteet — valot, laturit ja käynnistimet
Kun autot yleistyivät ja suuremmat nopeudet vaativat parempaa turvallisuutta, Bosch toi markkinoille asiaankuuluvia tuotteita vuosina 1913–1914. Boschin käynnistin paransi luotettavuutta samalla kun "Bosch light" -tuote, eli sähköinen ajovalot, laturin, säätimen ja akun sisältävä valojärjestelmä, varmisti turvallisen ajamisen yöaikaan.
Katastrofi — ensimmäinen maailmansota
Ensimmäisen maailmansodan syttyessä 1914 kaikki Saksan ulkopuoliset markkinat katosivat yhdessä yössä, tutkimus- ja kehitystyö keskeytettiin ja tuotanto muutettiin asetuotannoksi. Sytytysmagneettojen tuotannon sijasta Bosch aloitti kranaattien sytyttimien tuotannon. Lähes puolet työntekijöistä kutsuttiin asepalvelukseen, ja naiset ottivat heidän työnsä hoitaakseen. Asevelvollisista 453 työntekijää ei koskaan palannut sodasta.
Bosch-logo
Uusi maailmanlaajuinen tuotemerkki
Ensimmäisen maailmansodan aikana myyntikonttorit ja tuotemerkit takavarikointiin. Kuitenkin Yhdysvalloissa myyty Bosch-yritys jatkoi yleisesti tunnettujen Bosch-tuotemerkkien käyttöä mainonnassa. Sekaannusten välttämiseksi johtava keksijä Gottlob Honold suunnitteli nopeasti vuonna 1918 uuden ankkuri ympyrässä -tuotemerkin, joka liittyy erottamattomasti nykypäivän Boschiin.
Valokuva: Uuden logon luonnos (1918)
Uusi alku — kaikista vastuksista huolimatta
Sodan loppumisen jälkeen 1917 uudelleen nimetty julkinen osakeyhtiö Robert Bosch AG oli valtavien haasteiden edessä. Paluuta maailmanmarkkinoille haittasi kasvanut kilpailu, ja yrityksen patentit oli peruutettu. Mutta luovuttaminen ei ollut vaihtoehto. Vanhat yhteydet elvytettiin ja uusia markkinoita avautui. Samanaikaisesti yritys keskittyi ydintekemiseensä – intohimoonsa innovointia kohtaan.
Autojen uudet varusteet — lasinpyyhkimet ja äänitorvet
Sodan keskeyttämät toiminnat aloitettiin uudelleen. Turvallisuus vilkkaammin liikennöidyillä teillä muuttui Boschin tutkijoiden ja kehittäjien liikkeelle panevaksi voimaksi. Moottoripyörien ja polkupyörien valot, Boschin äänitorvi, etulasinpyyhkimet ja akkukäyttöiset sytyttimet lisättiin tuotevalikoimaan vuonna 1926.
Bosch Car Service
Standardoitua asiakaspalvelua kaikkialla
Riippumattomien huoltokorjaamoiden verkosto, jossa kaikki noudattavat samaa standardia, ei ollut uusi konsepti. Sellainen oli ollut Yhdysvalloissa jo ennen sotaa. Vuonna 1921 Bosch lanseerasi "Bosch Car Service" -autokorjaamonsa Saksan ulkopuolella. Niistä tuli niin nopeasti suosittuja, että vuonna 1930 ketjulla oli jo 2 750 autokorjaamoa 70 maassa. Ne tekivät Boschin nimen tunnetuksi kaikkialla maailmassa.
Valokuva: Bosch Service -tunnuksesta tuli huoltokorjaamoiden omaleimainen tunnusmerkki.
Töitä liukuhihnalla – kokoonpanolinjat kuntoon
Muuttui yhä selvemmäksi, että kilpailijat pääsivät samalla laatutasolle Boschin kanssa. Myös heidän tuotantonsa oli nopeampaa ja halvempaa. Yksi syy tähän olivat kokoonpanolinjat, jotka myös Bosch otti käyttöön vaihe vaiheelta vuodesta 1925 alkaen. Kun aiemmin täydellisen magneettosytytysjärjestelmän tuottamiseen kului 50 päivää, kokoonpanolinja vähensi tuotantoajan vain viiteen päivään.