Siirry pääsisältöön
Bosch Suomessa
Yrityshistoria

Globaalin kehityksen vaiheet 1906–1925

Boschin USA:n myyntikonttori New Yorkissa, n. 1908.

Aloittelevan yrityksen maailmanvalloituksen keskeytti ensimmäinen maailmansota, jonka jälkeen Boschin oli innovaatioiden avulla muututtava ja selviydyttävä sodan vaikutuksista.

Piirros Boschin tehtaan osoiteleimasta New Yorkissa vuodelta 1947.

Rapakon taakse — Yhdysvaltojen markkinat

Kaikki alkoi yhdysvaltalaisissa lehdissä julkaistusta magneettosytytysjärjestelmien mainoksesta, joka tuotti miljoonien dollarien tilaukset Boschille vuonna 1906 ja kaksinkertaisti myynnin vuoden aikana. Liiketoimet menestyivät Yhdysvalloissa niin hyvin, että Bosch aloitti 1912 tähtituotteensa valmistuksen omassa tehtaassaan Springfieldissä, Massachusettsissa.

Boschin magneettosytytysjärjestelmä tuli lopulta myös Yhdysvaltoihin. Tämä mainos vuodelta 1906 käynnisti Boschin kaupallisen menestymisen.
Boschin magneettosytytysjärjestelmä tuli lopulta myös Yhdysvaltoihin. Tämä mainos vuodelta 1906 käynnisti Boschin kaupallisen menestymisen.
Boschin USA:n myyntikonttori New Yorkissa, n. 1908. Chicagossa olevien sivuliikkeiden lisäksi perustettiin sivuliikkeet San Franciscoon 1909 ja Detroitiin 1910.
Boschin USA:n myyntikonttori New Yorkissa, n. 1908. Chicagossa olevien sivuliikkeiden lisäksi perustettiin sivuliikkeet San Franciscoon 1909 ja Detroitiin 1910.
/

88 prosenttia — globalisaation tulos

Vuoden 1910 tietämillä Bosch oli edustettuna kaikissa maanosissa. Iso-Britanniassa yli 90 prosenttia autoista oli varustettu magneettosytytysjärjestelmillä.
Vuoden 1910 tietämillä Bosch oli edustettuna kaikissa maanosissa. Iso-Britanniassa yli 90 prosenttia autoista oli varustettu magneettosytytysjärjestelmillä.

Yhdysvaltojen lisäksi Bosch alkoi etsiä muita maailman markkinoita. Kun yhtiö oli avannut myyntikonttorit Etelä-Afrikkaan vuonna 1906, Australiaan vuonna 1907, Argentiinaan vuonna 1908, Kiinaan vuonna 1909 ja Japaniin vuonna 1911, Boschin edustustojen verkosto kattoi kaikki maanosat. Vuonna 1913 Saksan ulkopuoliset liiketoiminnot tuottivat 88 prosenttia yrityksen myynnistä.

Uudet tuotteet — valot, laturit ja käynnistimet

Kun autot yleistyivät ja suuremmat nopeudet vaativat parempaa turvallisuutta, Bosch toi markkinoille asiaankuuluvia tuotteita vuosina 1913–1914. Boschin käynnistin paransi luotettavuutta samalla kun "Bosch light" -tuote, eli sähköinen ajovalot, laturin, säätimen ja akun sisältävä valojärjestelmä, varmisti turvallisen ajamisen yöaikaan.

Autossa, joka kuului Venäjän viimeiselle tsaarille, Dalaunay-Bellevillessä, oli Boschin valmistamat valo- ja sytytysjärjestelmä sekä sähkökäynnistin.
Autossa, joka kuului Venäjän viimeiselle tsaarille, Delaunay-Bellevillessä, oli Boschin valmistamat valo- ja sytytysjärjestelmät sekä sähkökäynnistin.
Boschin valojärjestelmä Mercedes 10/25 HP autossa laturilla, ajovaloilla ja säätimellä (kuva noin vuodelta 1913).
Boschin valojärjestelmä Mercedes 10/25 HP autossa laturilla, ajovaloilla ja säätimellä (kuva noin vuodelta 1913).
/
Piirros saksalaisista sotilaista ensimmäisessä maailmansodassa.

Katastrofi — ensimmäinen maailmansota

Sodan syttyessä vuonna 1914 Bosch perusti hädän lievittämiseksi välittömästi sairaalan uuteen halliin, joka oli alunperin suunniteltu ajovalojen tuotantopaikaksi.
Sodan syttyessä vuonna 1914 Bosch perusti hädän lievittämiseksi välittömästi sairaalan uuteen halliin, joka oli alunperin suunniteltu ajovalojen tuotantopaikaksi.

Ensimmäisen maailmansodan syttyessä 1914 kaikki Saksan ulkopuoliset markkinat katosivat yhdessä yössä, tutkimus- ja kehitystyö keskeytettiin ja tuotanto muutettiin asetuotannoksi. Sytytysmagneettojen tuotannon sijasta Bosch aloitti kranaattien sytyttimien tuotannon. Lähes puolet työntekijöistä kutsuttiin asepalvelukseen, ja naiset ottivat heidän työnsä hoitaakseen. Asevelvollisista 453 työntekijää ei koskaan palannut sodasta.

Bosch-logo

Uuden logon luonnos (1918)

Uusi maailmanlaajuinen tuotemerkki

Ensimmäisen maailmansodan aikana myyntikonttorit ja tuotemerkit takavarikointiin. Kuitenkin Yhdysvalloissa myyty Bosch-yritys jatkoi yleisesti tunnettujen Bosch-tuotemerkkien käyttöä mainonnassa. Sekaannusten välttämiseksi johtava keksijä Gottlob Honold suunnitteli nopeasti vuonna 1918 uuden ankkuri ympyrässä -tuotemerkin, joka liittyy erottamattomasti nykypäivän Boschiin.

Valokuva: Uuden logon luonnos (1918)

Uusi alku — kaikista vastuksista huolimatta

Sodan loppumisen jälkeen 1917 uudelleen nimetty julkinen osakeyhtiö Robert Bosch AG oli valtavien haasteiden edessä. Paluuta maailmanmarkkinoille haittasi kasvanut kilpailu, ja yrityksen patentit oli peruutettu. Mutta luovuttaminen ei ollut vaihtoehto. Vanhat yhteydet elvytettiin ja uusia markkinoita avautui. Samanaikaisesti yritys keskittyi ydintekemiseensä – intohimoonsa innovointia kohtaan.

Suunnittelu ja testaus olivat täydellä teholla käynnissä Feuerbachin valaisintehtaassa 1920-luvulla. Päämääränä oli saavuttaa nopeasti tekninen kehitystaso, jonka yritys oli menettänyt sodan vuoksi.
Suunnittelu ja testaus olivat täydellä teholla käynnissä Feuerbachin valaisintehtaassa 1920-luvulla. Päämääränä oli saavuttaa nopeasti tekninen kehitystaso, jonka yritys oli menettänyt sodan vuoksi.
Yhdessä pitkäaikaisen ruotsalaisen kumppaninsa Fritz Egnellin kanssa Bosch perusti 1921 AB Robon Ruotsiin Boschin tuotteiden Skandinaviassa tapahtuvaa myyntiä varten.
Yhdessä pitkäaikaisen ruotsalaisen kumppaninsa Fritz Egnellin kanssa Bosch perusti 1921 AB Robon Ruotsiin Boschin tuotteiden Skandinaviassa tapahtuvaa myyntiä varten.
/

Autojen uudet varusteet — lasinpyyhkimet ja äänitorvet

Sodan keskeyttämät toiminnat aloitettiin uudelleen. Turvallisuus vilkkaammin liikennöidyillä teillä muuttui Boschin tutkijoiden ja kehittäjien liikkeelle panevaksi voimaksi. Moottoripyörien ja polkupyörien valot, Boschin äänitorvi, etulasinpyyhkimet ja akkukäyttöiset sytyttimet lisättiin tuotevalikoimaan vuonna 1926.

Täydellinen esteettinen muotoilu ja kova ääni: Boschin äänitorvi (1921)
Täydellinen esteettinen muotoilu ja kova ääni: Boschin äänitorvi (1921)
Kun Boschin valojärjestelmä oli onnistuneesti otettu käyttöön autoissa, siirtyi yritys 1920-luvun alussa moottoripyörien, kuten tämä intialainen-tuotemerkki vuodelta 1921, pariin.
Kun Boschin valojärjestelmä oli onnistuneesti otettu käyttöön autoissa, siirtyi yritys 1920-luvun alussa moottoripyörien, kuten tämä Indian-merkkinen tuote vuodelta 1921, pariin.
Hyvä näkyvyys sateella oli turvallisuusnäkökulmasta erittäin tärkeää. Bosch huolehti siitä etulasinpyyhkijöillä vuodesta 1926 alkaen.
Hyvä näkyvyys sateella oli turvallisuusnäkökulmasta erittäin tärkeää. Bosch huolehti siitä etulasinpyyhkijöillä vuodesta 1926 alkaen.
/

Bosch Car Service

Bosch Service -tunnuksesta tuli huoltokorjaamoiden omaleimainen tunnusmerkki.

Standardoitua asiakaspalvelua kaikkialla

Riippumattomien huoltokorjaamoiden verkosto, jossa kaikki noudattavat samaa standardia, ei ollut uusi konsepti. Sellainen oli ollut Yhdysvalloissa jo ennen sotaa. Vuonna 1921 Bosch lanseerasi "Bosch Car Service" -autokorjaamonsa Saksan ulkopuolella. Niistä tuli niin nopeasti suosittuja, että vuonna 1930 ketjulla oli jo 2 750 autokorjaamoa 70 maassa. Ne tekivät Boschin nimen tunnetuksi kaikkialla maailmassa.

Valokuva: Bosch Service -tunnuksesta tuli huoltokorjaamoiden omaleimainen tunnusmerkki.

Töitä liukuhihnalla – kokoonpanolinjat kuntoon

Muuttui yhä selvemmäksi, että kilpailijat pääsivät samalla laatutasolle Boschin kanssa. Myös heidän tuotantonsa oli nopeampaa ja halvempaa. Yksi syy tähän olivat kokoonpanolinjat, jotka myös Bosch otti käyttöön vaihe vaiheelta vuodesta 1925 alkaen. Kun aiemmin täydellisen magneettosytytysjärjestelmän tuottamiseen kului 50 päivää, kokoonpanolinja vähensi tuotantoajan vain viiteen päivään.

Ajovalojen tuotanto Boschilla ennen kokoonpanolinjojen käyttöä tuotannossa (1925).
Ajovalojen tuotanto Boschilla ennen kokoonpanolinjojen käyttöä tuotannossa (1925).
Ajovalojen tuotantoa Boschilla, kun tuotannossa on otettu käyttöön kokoonpanolinja (1926).
Ajovalojen tuotantoa Boschilla, kun tuotannossa on otettu käyttöön kokoonpanolinja (1926).
/