Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä toiminnallisuuden, mukavuuden varmistamiseksi ja tilastojen kerämiseksi. Voit muuttaa tätä asetusta koska tahansa napsauttamalla "Muuta asetuksia". Jos hyväksyt tämän evästeiden käytön, napsauta "Kyllä, hyväksyn."

Yrityshistoria

Alkuvuodet 1886-1905

Lukuaika: 10 minuuttia

Boschin historia alkaa monilla ensiaskelilla. Itsenäistyminen, autoalalle siirtyminen, Saksan ulkopuolisille markkinoille kasvaminen ja tehdastuotannon aloittaminen.

Ylöspäin nousevat käyrät, joilla mies (Robert Bosch) kulkee ylöspäin.

"Yleinen kaaos" — Alkuvuodet

Robert Boschilla heräsi jo varhaisina juoksupoika- ja kisällivuosinaan halu työllistää itse itsensä. 1886 hän avasi hienomekaniikan ja sähkötekniikan työpajan Stuttgartissa. Alkuvuodet olivat ylä- ja alamäkeä, ja vasta 1890-luvun keskivaiheilla asiat alkoivat edetä nopeasti.

Marraskuussa 1886 Robert Bosch muutti ensimmäiseen työpajaansa Länsi-Stuttgartissa, mukanaan hänellä oli yksi kisälli ja yksi juoksupoika.
Marraskuussa 1886 Robert Bosch muutti ensimmäiseen työpajaansa Länsi-Stuttgartissa, mukanaan hänellä oli yksi kisälli ja yksi juoksupoika.
Jotta asiakkaat löytäisivät työpajan, joka oli piilossa pihan perällä, Bosch ripusti vuonna 1890 yritykselle kilven.
Jotta asiakkaat löytäisivät työpajan, joka oli piilossa pihan perällä, Bosch ripusti vuonna 1890 yritykselle kilven.

Ensimmäiset tuotteet ja palvelut

Bosch teki kaikkia eteen sattuneita hienomekaniikan ja sähkötöitä, kuten esimerkiksi puhelinjärjestelmien ja sähkökellojen asennuksia. Kun häntä pyydettiin rakentamaan sytytysmagneetto stationaariseen moottoriin olemassa olevalla suunnitelmalla, hän kehitti suunnitelmaa. Tämä tasoitti tien sytytysmagneettojen tuotannolle.

Bosch tarjoutui asentamaan vedenkorkeuden kauko-osoittimen asiakkaalle vuonna 1896.
Bosch tarjoutui asentamaan vedenkorkeuden kauko-osoittimen asiakkaalle vuonna 1896.
Vedenkorkeuden kauko-osoittimen kosketusmekanismi vaatii laitteen erittäin tarkkaa valmistusta, jotta se pystyi ilmaisemaan vedenkorkeuden melko pitkältä etäisyydeltä pohjaan.
Vedenkorkeuden kauko-osoittimen kosketusmekanismi vaatii laitteen erittäin tarkkaa valmistusta, jotta se pystyi ilmaisemaan vedenkorkeuden melko pitkältä etäisyydeltä pohjaan.
Hieman epätavallisempana tuotteena Boschin työpajassa valmistettiin myös kirjoituskoneita sokeille ensimmäisten kahden vuosikymmenen aikana.
Hieman epätavallisempana tuotteena Boschin työpajassa valmistettiin myös kirjoituskoneita sokeille ensimmäisten kahden vuosikymmenen aikana.
Piirustus näyttää sytytysmagneeton kehityksen.

Kipinä, joka sai kaiken liikkeelle — sytytysmagneetto

Vuodesta 1897 Bosch alkoi asentaa aiempaa paremmin suunniteltuja sytytysmagneettoja autoihin, ja hänestä tuli ainoa todella luotettavien sytyttimien toimittaja. 1902 Boschin pääinsinööri Gottlob Honold julkisti vielä paremman ratkaisun – suurjännitemagneettojärjestelmän sytytystulpalla. Tämä tuote viitoitti Boschille tien maailman johtavimmaksi auto-alan laitetoimittajaksi.

Pienjännitemagneeton suunnitelman parantaminen sai Boschin vuonna 1887 aloittamaan polttoaineseoksien sytytyksen tutkimisen.
Pienjännitemagneeton suunnitelman parantaminen sai Boschin vuonna 1887 aloittamaan polttoaineseoksien sytytyksen tutkimisen.
Auton sytytysmagneettoa käytettiin ensimmäisen kerran Dion Bouton kolmipyöräisessä moottoriajoneuvossa vuonna 1897. Tarvittiin monia testejä ennen kuin tuote toimi täydellisesti.
Auton sytytysmagneettoa käytettiin ensimmäisen kerran Dion Bouton kolmipyöräisessä moottoriajoneuvossa vuonna 1897. Tarvittiin monia testejä ennen kuin tuote toimi täydellisesti.
Lopullinen läpimurto autoalan toimittajana tapahtui suurjännitemagneettojärjestelmän ansiosta, jonka Bosch patentoi vuonna 1902.
Lopullinen läpimurto autoalan toimittajana tapahtui suurjännitemagneettojärjestelmän ansiosta, jonka Bosch patentoi vuonna 1902.
Boschin ensimmäinen suurjännitemagneettojärjestelmä, tyyppi Hdh, sytytystulpalla (1902)
Boschin ensimmäinen suurjännitemagneettojärjestelmä, tyyppi Hdh, sytytystulpalla (1902)

Gottlob Honold

Valokuva: Gottlob Honold (1901)

Johtava innovaattori, joka vaistosi kehityksen suunnan

"Kun Honold oli suunnitellut tuotteen valmiiksi ja luovutti sen tuotantoon, alkoi Bosch-maailma pitää meteliä uudesta tuotteesta."

Näin Robert Bosch osoitti kiitollisuuttaan pitkäaikaiselle pääinsinöörilleen, joka oli työskennellyt hänelle jo oppipojasta saakka. Suurjännitemagneettojärjestelmän kehittämisen lisäksi hän oli Boschin valojärjestelmien, käynnistimien ja äänitorvien suunnittelija kuolemaansa asti vuonna 1923.

Valokuva: Gottlob Honold (1901)

Talon omistaja — ensimmäinen tehdas

Bosch oli jo muuttanut useaan kertaan ennen kun hän päätti rakentaa tehtaan. Aluksi hän harkitsi yhden tai useamman kerroksen vuokraamista, mutta toisin kävi, sillä Boschin vuonna 1901 rakennettu tehdas laajeni ympäröiviin rakennuksiin.

Kokonaan raudoitetusta betonista rakennettu ensimmäinen tehdas oli omana aikanaan vuonna 1900 erittäin edistyksellinen, vaikka sillä olikin renessanssityylinen julkisivu.
Kokonaan raudoitetusta betonista rakennettu ensimmäinen tehdas oli omana aikanaan vuonna 1900 erittäin edistyksellinen, vaikka sillä olikin renessanssityylinen julkisivu.
Muutamia Boschin työntekijöitä kerääntyneenä ryhmäksi uuden tehtaan pihan portaille, valokuva vuodelta 1901.
Muutamia Boschin työntekijöitä kerääntyneenä ryhmäksi uuden tehtaan pihan portaille, valokuva vuodelta 1901.
Boschin työntekijät käämittivät magneettojen sytytyspuolan kokonaan käsityönä ankkurikäämillä. Kuva noin vuodelta 1900.
Boschin työntekijät käämittivät magneettojen sytytyspuolan kokonaan käsityönä ankkurikäämillä. Kuva noin vuodelta 1900.
Boschin tehdas laajeni muutamassa vuodessa yhdestä tehdasrakennuksesta mittavaksi tuotantolaitokseksi (1905).
Boschin tehdas laajeni muutamassa vuodessa yhdestä tehdasrakennuksesta mittavaksi tuotantolaitokseksi (1905).
Piirros entisajan autosta matkustajineen ja opasteviitta, jossa lukee "Lontoo."

Uusi askel maailmalle — ensimmäiset myyntikonttorit

“…jalansija Isossa-Britanniassa…” – se oli ollut kauan Robert Boschin toiveena. Vuonna 1898 hän perusti ensimmäisen yrityksen Saksan ulkopuolelle Lontooseen yhdessä englantilaisen Frederic Simmsin kanssa. Tämä oli ensimmäinen askel maailman markkinoille. Lisää myyntikonttoreita perustettiin nopeassa tahdissa muihin Euroopan maihin.

Magnetos Simms Bosch perusti ensimmäisen myyntikonttorinsa Store Streetille Lontooseen vuonna 1898. Seuraava myyntikonttori perustettiin vuotta myöhemmin Pariisiin.
Magnetos Simms Bosch perusti ensimmäisen myyntikonttorinsa Store Streetille Lontooseen vuonna 1898. Seuraava myyntikonttori perustettiin vuotta myöhemmin Pariisiin.

Magnetos Pariisissa — ensimmäinen tuotantolaitos ulkomailla

Ison-Britannian jälkeen Euroopan toiseksi suurimmat automarkkinat olivat Ranskassa. Bosch aloitti tytäryrityksen toiminnan siellä vuonna 1899. Pariisin-tytäryhtiön liiketoiminnat sujuivat erinomaisesti, ja vuodesta 1905 alkaen magneettosytytysjärjestelmien kysyntä pystyttiin kattamaan oman tehtaan tuotannolla. Tehtaalta oli näkymä Eiffel-torniin.

Tullimaksut ja pitkät kuljetusmatkat saivat Boschin aloittamaan tuotannon Pariisissa 1905.
Tullimaksut ja pitkät kuljetusmatkat saivat Boschin aloittamaan tuotannon Pariisissa 1905.

Kilpa-autoilu — ensimmäiset mainokset

Vuosisadan vaihteessa järjestettiin ensimmäiset kansainväliset autokilpailut, jotka tarjosivat autonvalmistajille ja alihankkijoille mahdollisuuden esitellä kykyjään. Belgialainen Camille Jenatzy ajoi Mercedeksen voittoon Irlannin Gordon Bennett Cupissa vuonna 1903 osittain Boschin luotettavan ja ankarat olosuhteet kestäneen sytytysjärjestelmän ansiosta.

Belgialainen Camille Jenatzy voitti Gordon Bennett Cupin ajot Irlannissa vuonna 1903 Mercedeksellä, joka oli varustettu Boschin sytytysjärjestelmällä.
Belgialainen Camille Jenatzy voitti Gordon Bennett Cupin ajot Irlannissa vuonna 1903 Mercedeksellä, joka oli varustettu Boschin sytytysjärjestelmällä.
Jenatzystä tuli punaisine partoineen, hiuksineen ja suojatakkeineen mainosikoni. Hän mainosti Boschin sytytysjärjestelmää "Punaisena paholaisena" vuoteen 1918 asti.
Jenatzystä tuli punaisine partoineen, hiuksineen ja suojatakkeineen mainosikoni. Hän mainosti Boschin sytytysjärjestelmää "Punaisena paholaisena" vuoteen 1918 asti.