Alkuvuodet 1886-1905
Boschin historia alkaa monilla ensiaskelilla. Itsenäistyminen, autoalalle siirtyminen, Saksan ulkopuolisille markkinoille kasvaminen ja tehdastuotannon aloittaminen.
"Yleinen kaaos" — Alkuvuodet
Robert Boschilla heräsi jo varhaisina juoksupoika- ja kisällivuosinaan halu työllistää itse itsensä. 1886 hän avasi hienomekaniikan ja sähkötekniikan työpajan Stuttgartissa. Alkuvuodet olivat ylä- ja alamäkeä, ja vasta 1890-luvun keskivaiheilla asiat alkoivat edetä nopeasti.
Ensimmäiset tuotteet ja palvelut
Bosch teki kaikkia eteen sattuneita hienomekaniikan ja sähkötöitä, kuten esimerkiksi puhelinjärjestelmien ja sähkökellojen asennuksia. Kun häntä pyydettiin rakentamaan sytytysmagneetto stationaariseen moottoriin olemassa olevalla suunnitelmalla, hän kehitti suunnitelmaa. Tämä tasoitti tien sytytysmagneettojen tuotannolle.
Kipinä, joka sai kaiken liikkeelle — sytytysmagneetto
Vuodesta 1897 Bosch alkoi asentaa aiempaa paremmin suunniteltuja sytytysmagneettoja autoihin, ja hänestä tuli ainoa todella luotettavien sytyttimien toimittaja. 1902 Boschin pääinsinööri Gottlob Honold julkisti vielä paremman ratkaisun – suurjännitemagneettojärjestelmän sytytystulpalla. Tämä tuote viitoitti Boschille tien maailman johtavimmaksi auto-alan laitetoimittajaksi.
Gottlob Honold
Johtava innovaattori, joka vaistosi kehityksen suunnan
"Kun Honold oli suunnitellut tuotteen valmiiksi ja luovutti sen tuotantoon, alkoi Bosch-maailma pitää meteliä uudesta tuotteesta."
Näin Robert Bosch osoitti kiitollisuuttaan pitkäaikaiselle pääinsinöörilleen, joka oli työskennellyt hänelle jo oppipojasta saakka. Suurjännitemagneettojärjestelmän kehittämisen lisäksi hän oli Boschin valojärjestelmien, käynnistimien ja äänitorvien suunnittelija kuolemaansa asti vuonna 1923.
Valokuva: Gottlob Honold (1901)
Talon omistaja — ensimmäinen tehdas
Bosch oli jo muuttanut useaan kertaan ennen kun hän päätti rakentaa tehtaan. Aluksi hän harkitsi yhden tai useamman kerroksen vuokraamista, mutta toisin kävi, sillä Boschin vuonna 1901 rakennettu tehdas laajeni ympäröiviin rakennuksiin.
Uusi askel maailmalle — ensimmäiset myyntikonttorit
“…jalansija Isossa-Britanniassa…” – se oli ollut kauan Robert Boschin toiveena. Vuonna 1898 hän perusti ensimmäisen yrityksen Saksan ulkopuolelle Lontooseen yhdessä englantilaisen Frederic Simmsin kanssa. Tämä oli ensimmäinen askel maailman markkinoille. Lisää myyntikonttoreita perustettiin nopeassa tahdissa muihin Euroopan maihin.
Magnetos Pariisissa — ensimmäinen tuotantolaitos ulkomailla
Ison-Britannian jälkeen Euroopan toiseksi suurimmat automarkkinat olivat Ranskassa. Bosch aloitti tytäryrityksen toiminnan siellä vuonna 1899. Pariisin-tytäryhtiön liiketoiminnat sujuivat erinomaisesti, ja vuodesta 1905 alkaen magneettosytytysjärjestelmien kysyntä pystyttiin kattamaan oman tehtaan tuotannolla. Tehtaalta oli näkymä Eiffel-torniin.
Kilpa-autoilu — ensimmäiset mainokset
Vuosisadan vaihteessa järjestettiin ensimmäiset kansainväliset autokilpailut, jotka tarjosivat autonvalmistajille ja alihankkijoille mahdollisuuden esitellä kykyjään. Belgialainen Camille Jenatzy ajoi Mercedeksen voittoon Irlannin Gordon Bennett Cupissa vuonna 1903 osittain Boschin luotettavan ja ankarat olosuhteet kestäneen sytytysjärjestelmän ansiosta.