Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä toiminnallisuuden, mukavuuden varmistamiseksi ja tilastojen kerämiseksi. Voit muuttaa tätä asetusta koska tahansa napsauttamalla "Muuta asetuksia". Jos hyväksyt tämän evästeiden käytön, napsauta "Kyllä, hyväksyn."

Yrityshistoria

Autot ja muut toimialat 1926–1945

Lukuaika: 10 minuuttia

Bosch selvisi taloudellisen kriisin kuohuista ja kansallissosialistien määräysvallasta innovatiivisella voimalla ja kestävyydellä, kunnes toinen maailmansota asetti sen jälleen valtavien haasteiden eteen.

Piirros jääkaapista, Bosch-logo etualalla

Diesel-ruiskutuspumppu — toinen keskeinen tuote

1927 toteutui monia vuosia kypsynyt innovaatio, joka tulisi kestämään nykypäivään asti — diesel-ruiskutuspumppu. Tämä oli Boschin vastaus dieselmoottorien kehitykseen, jotka toisin kuin bensiinimoottorit eivät vaatineet magneettosytytystä. Diesel-ruiskutuspumppua käytettiin alunperin vain kuorma-autossa, ensimmäinen henkilöautojen diesel-ruiskutuspumppu tuli markkinoille 1936.

Diesel-ruiskutuspumppu kuorma-autoille
Diesel-ruiskutuspumppu kuorma-autoille
Feuerbachin tehdas on pysynyt dieselteknologian tuotantopaikkana tähän päivään asti. Kuva vuodelta 1935.
Feuerbachin tehdas on pysynyt dieselteknologian tuotantopaikkana tähän päivään asti. Kuva vuodelta 1935.

Monia vaihtoehtoja — uudet liiketoiminta-alueet

Saksalaisen autoteollisuuden suuren kriisin vuoksi autoteollisuuden alihankkija Bosch alkoi arvioida uudelleen tuotevalikoimaansa vuodesta 1926 alkaen. Luotiin jo aiemmin toimivaksi osoittautunut strategioiden yhdistelmä: parannettiin tuotantoa ja alettiin kehittää sarjatuotantoa myös työkalujen ja lämmitysteknologian valmistuksessa. Samanaikaisesti pyrittiin kokonaan uusille aloille, joita olivat esimerkiksi radio- ja televisioteknologia.

Bosch-jääkaappi tuli myyntiin 1933. Sen haluttiin olevan riittävän edullinen kotitalouksien käyttöön.
Bosch-jääkaappi tuli myyntiin 1933. Sen haluttiin olevan riittävän edullinen kotitalouksien käyttöön.
Musiikin kuuntelu tien päällä ei ollut enää ylellinen unelma, kun Bosch ja Blaupunktin insinöörit kehittivät Euroopan ensimmäisen autoradion sarjatuotantotasolle vuonna 1932.
Musiikin kuuntelu tien päällä ei ollut enää ylellinen unelma, kun Bosch ja Blaupunktin insinöörit kehittivät Euroopan ensimmäisen autoradion sarjatuotantoasteelle vuonna 1932.
Bosch perusti nykyisen yksikön 1932 ostamalla Hugo Junkersin lämmitysteknologian toimialan.
Bosch perusti nykyisen yksikön 1932 ostamalla Hugo Junkersin lämmitysteknologian toimialan.

Sähkötyökalut

Boschin poravasara käytössä (1936)

Hiustenleikkuukoneita ja poravasaroita

Boschin insinööri Hermann Steinhart näki testauspajassaan vuonna 1927 laitteen, joka kiehtoi häntä välittömästi. "Forfex"-laitteessa oli kahvaan integroitu moottori, mikä tarkoitti lukuisia uusia mahdollisuuksia. Steinhartin osasto kehitti Forfexin sarjatuotantotasolle jo ennen kuin konsepti ensimmäisten poravasaroiden valmistamiseksi syntyi. Tiimi käytti Boschin tehtaan tuotantotiloja testauspaikkanaan.

Valokuva: Boschin poravasara käytössä (1936)

Yhteinen huippuosaaminen — tuotanto vahvan kumppanin kanssa

Lähes kymmenen vuotta sodan päättymisen jälkeen ulkomaan myynti oli kohonnut vain 34 prosenttiin kokonaisliikevaihdosta. Suuret kuljetuskustannukset ja tullimuurit saivat Boschin kokeilemaan vaihtoehtoja. Ranskasta, Isosta-Britanniasta ja Italiasta alettiin etsiä kumppaneita paikallista tuotantoa varten, ja Australiassa ja Japanissa kumppaniyritykset valmistivat tuotteita Boschin lisenssillä. 1932 mennessä ulkomaan liikevaihto oli kasvanut 55 prosenttiin.

Vuonna 1931 Bosch perusti yhteisyrityksen paikallisen autoteollisuuden toimittajan C.A. Vandervellin kanssa tuotantopohjaksi Lontooseen Ison-Britannian markkinoita varten.
Vuonna 1931 Bosch perusti yhteisyrityksen paikallisen autoteollisuuden toimittajan C.A.:n kanssa. Vandervellin kanssa tuotantopohjaksi Lontooseen Ison-Britannian markkinoita varten.
Melbournen-yrityksen Robert Bosch Supply and Service Pty Ltd.:n johtaja, August Hoette, aloitti myös sytytystulppien tuotannon Australiassa Boschin lisenssillä.
Melbournen yrityksen Robert Bosch Supply and Service Pty Ltd.:n johtaja, August Hoette, aloitti myös sytytystulppien tuotannon Australiassa Boschin lisenssillä.

FESE

FESE kotitelevisiovastaanotin (1938)

Uraauurtavaa teknologiaa

Yhdessä skotlantilaisen television pioneerin John Logie Bairden ja yritysten Zeiss Ikon ja Loewe kanssa Bosch perusti yrityksen Fernseh AG (FESE) vuonna 1929. Monien vuosien tutkimustyö johti lopulta ensimmäiseen merkittävään saavutukseen. FESE toimitti ensimmäiset elektroniset tallentimet Berliinin olympialaisiin 1936, ja samana vuonna esiteltiin ensimmäinen "kotitelevisiovastaanotin." Sodan aikana FESE määrättiin sotilaalliseen käyttöön tukemaan sisäänrakennetulla kameralla varustetun pommin kehittämistä. Pommia oli tarkoitus valvoa televisiokuvan avulla. Sodan loppuminen pysäytti projektin sen ollessa vielä testausvaiheessa.

Valokuva: FESE-kotitelevisiovastaanotin (1938)

Piirros työntekijästä koneella.

Bensiinin ruiskutusjärjestelmä lentokoneen moottoreille ja televisioteknologiaa

Kun kansallissosialistit ottivat vallan, joutui myös Bosch kohtaamaan suuria haasteita. Hallinto määräsi yhtiön tutkimaan ja kehittämään bensiinin ruiskutusteknologiaa lentokoneiden moottoreille ja laittoi alulle uusien tehtaiden rakentamisen. Erityisesti televisioteknologiasta tuli sotilaallisen mielenkiinnon kohde. Yrityksen liikevaihto ulkomailla laski alhaiselle yhdeksän prosentin tasolle vuonna 1939.

Vaikka kansallissosialistit pyrkivät harjoittamaan taloudellisen riippumattomuuden politiikkaa, Bosch jatkoi tuotteidensa myyntiä maailmanlaajuisesti. Näin tapahtui esimerkiksi Tianjinissa, Kiinassa, kuten vuodelta 1938 olevasta kuvasta näkyy.
Vaikka kansallissosialistit pyrkivät harjoittamaan taloudellisen riippumattomuuden politiikkaa, Bosch jatkoi tuotteidensa myyntiä maailmanlaajuisesti. Nän tapahtui esimerkiksi Tianjinissa, Kiinassa, kuten vuodelta 1938 olevasta kuvasta näkyy.
Boschin bensiinin ruiskutuspumppu lentokoneen moottorissa (1941)
Boschin bensiinin ruiskutuspumppu lentokoneen moottorissa (1941)

Aseistaminen ja pakkotyö

Toisen maailmansodan alkaessa Bosch valjasti taas toimintansa asevoimien vaatimaan tuotantoon. Tuolloin asevoimat olivat jo niin vahvasti motorisoidut, että yritys sai jatkaa autoteollisuusalan toimintojaan. Sotatoimiin kutsutut työntekijät korvattiin vallattujen alueiden pakkotyövoimalla kuten kaikkialla muuallakin Saksan teollisuudessa. Osa heistä pakotettiin elämään ja tekemään työtä epäinhimillisissä olosuhteissa.

Raaka-aineiden käsittely tuotantoa varten aloitettiin Feuerbachin tehtaassa vuonna 1909. Kuvassa työntekijöitä kevytmetallia valamassa vuonna 1942.
Raaka-aineiden käsittely tuotantoa varten aloitettiin Feuerbachin tehtaassa vuonna 1909. Kuvassa työntekijöitä kevytmetallia valamassa vuonna 1942.
Naispuoliset työntekijät valmistamassa sytytyspuolia Stuttgartin-tehtaassa (1944).
Naispuoliset työntekijät valmistamassa sytytyspuolia Stuttgartin-tehtaassa (1944).

Vastarinta ja juutalaisten suojelu

Toisaalta Boschin johto tuki aktiivisesti kansallissosialistisen hallinnon vastarintaa. Toiminnan keskushenkilö oli Carl Friedrich Goerdeler, joka oli nimitetty yrityksen neuvonantajaksi. Vainottuja juutalaisia myös palkattiin yhtiöön, jotta heidät voitiin pelastaa joutumasta keskitysleireille, tai heidän maasta muuttoaan tuettiin taloudellisesti.

Vuonna 1970 Israelin suurlähettiläs Idan Avner (keskellä) antoi Boschin johtajalle Hans Walzille (vasemmalla) arvonimen "Vanhurskas kansakuntien joukossa" Yad Vashem Israeli memorialin nimissä kiitoksena hänen ponnisteluistaan vainottujen juutalaisten auttamiseksi natsihallinnon aikana.
Vuonna 1970 Israelin suurlähettiläs Idan Avner (keskellä) antoi Boschin johtajalle Hans Walzille (vasemmalla) arvonimen "Vanhurskas kansakuntien joukossa" Yad Vashem Israeli memorialin nimissä kiitoksena hänen ponnisteluistaan vainottujen juutalaisten auttamiseksi natsihallinnon aikana.

Loppu

Sodan aikana liittoutuneet pommittivat toistuvasti Boschin tuotantolaitoksia. Robert Boschin ei tarvinnut nähdä, miten osa hänen tehtaistaan tuhottiin maan tasalle, sillä hän kuoli vuonna 1942. Hän jätti seuraajilleen selkeät ohjeet mukaansa nimetyn yrityksen johtamiseksi.

Feuerbachin-metallitehtaasta tuhottiin suuri osa vuoden 1944 ilmaiskujen aikana. Tuotanto siirrettiin vaiheittain maaseudulle.
Feuerbachin-metallitehtaasta tuhottiin suuri osa vuoden 1944 ilmaiskujen aikana. Tuotanto siirrettiin vaiheittain maaseudulle.
 Syyskuussa 1944 tuhoisa pommi-isku kaatoi Boschin tehtaan symboliseksi muodostuneen tornin.
Syyskuussa 1944 tuhoisa pommi-isku kaatoi Boschin tehtaan symboliseksi muodostuneen tornin.