Jälleenrakennus 1946–1959
Toisen maailmansodan lopussa Bosch oli menettänyt kansainväliset toimipaikkansa jo toisen kerran. Suuri osa sen tehtaista oli raunioina. Seuraavat kaksi vuosikymmentä omistettiin jälleenrakennukselle, mutta myös uusien liiketoiminta-alueiden hankkimiselle.
Käsikärryillä ja lapioilla — jälleenrakennus Boschilla
Vuonna 1945 yli 50 prosenttia Boschin tehdaslaitoksista Saksassa oli tuhoutunut liittoutuneiden pommituksissa. Yhtiön avainrooli sodan aikana sotilasajoneuvojen toimittajana oli tehnyt siitä strategisen kohteen. Nyt yrityksen oli selvitettävä tilanne, rakennettava uutta ja luotava työpaikkoja työntekijöille.
Sytytystulppia ja kattiloita — sodanjälkeisestä ajasta selviäminen
Pystyäkseen työllistämään työntekijät uudelleen ja maksamaan heidän palkkansa Boschin oli saatava tuotanto jaloilleen valmistamalla tehtaan raunioissa kottikärryjä ja sateenvarjoja sekä kattiloita teräskypäristä. Työntekijät saivat joko käyttää näitä tarvikkeita itse tai välittää ne muille tarvitseville. Ensimmäiset monimutkaisemmat tuotteet olivat sytytystulppia liittoutuneiden sotilasajoneuvoihin.
Robert Boschin testamentin toimeenpanija ja hallituksen puheenjohtaja
Robert Bosch oli kuollut vuonna 1942. Hänen jäämistönsä toimeenpanijat muodostivat sen jälkeen yrityksen uudelleen hänen toiveidensa ja testamenttinsa mukaisesti vuonna 1945. Tarkoituksena oli tuottaa voittoa, mutta myös ohjata osa ylijäämästä hyväntekeväisyystarkoituksiin. Hans Walz johti yritystä sen perustajan seuraajana vuoteen 1963 asti.
Kilpailurajoitusmenettelyt — kaiken menettämisen pelko
Kansallissosialistien pyrkimykset maailmanvaltaan olivat olleet saavutettavissa vain suurten yritysten avulla. Sen vuoksi liittoutuneet vaativat suurten saksalaisten yhtiöiden jakamista, Bosch mukaan luettuna. Bosch oli kuitenkin kasvanut orgaanisesti, eivätkä sen yksittäiset osat siksi olisi olleet elinkelpoisia yksinään. Lopulta Bosch säilyi lähes koskemattomana, tosin sen oli annettava patenttinsa kaikkien kilpailijoidensa käyttöön.
“Made all over the world” — uusia väyliä yrityksen kansainvälistymiselle
Ennen Hitlerin vallankaappausta yli 50 prosenttia Boschin myynnistä syntyi kansainvälisestä kaupankäynnistä, mutta vuoden 1945 jälkeen summa oli lähes nolla ja yrityksen kansainvälinen omaisuus oli pakkolunastettu. Pitkäaikaisten kumppanien kanssa säilyneiden hyvien suhteiden sekä Brasilian ja Intian kaltaisten maiden nopeasti kasvavien markkinoiden ansiosta kansainvälinen verkosto alkoi muotoutua vähitellen. Kesti kuitenkin aina vuoteen 1960 asti ennen kuin Boschin kansainvälinen myynti ylitti taas 20 prosentin rajan.
Viimeistellyn tyylikästä — kuluttajateknologia
1950-luvun alkupuolella Bosch toi markkinoille tuotteita, jotka heijastivat Saksan ja Euroopan talousihmettä ja tyydyttivät kuluttajien tarpeita ankarien aikojen väistyessä. Näihin kuuluivat kotitalouslaitteet ja porakoneet tee-se-itse -harrastelijoille. Keskeisimpiä tuotteita kuten autoradioita myytiin miljoonittain.
Bosch-kodinkone
Keittiön "uusi aikakausi"
Kun Boschin yleiskone tuli myyntiin, sitä kuvailtiin kahdella ominaisuudella. Mallin nimi oli "Uusi aika" ja se esiteltiin "maalaisnaisen apulaisena". Kaupunkiympäristöjen asiakkaille luvattiin uuden aikakauden alkavan huipputeknisillä kotitalouslaitteilla, jotka helpottaisivat kotitaloustöitä.
Maaseudun kotitalouksille haluttiin osoittaa, kuinka merkittävästi kone helpottaisi suurten ruokamäärien valmistusta. Yhtenä syynä olivat suurilapsiset perheet ja toisena tarve valmistaa hedelmä- ja vihannessato nopeasti myöhempää käyttöä varten esimerkiksi pakastamalla tuote-eriä tai tekemällä hilloja ja säilykkeitä.
"Uusi aika" oli monitoimilaite, joka leikkasi, raastoi, puristi, vaivasi taikinan ja jopa kuori perunoita.
Valokuva: Monitoimikoneen myyntitilanne Stuttgartin-myyntipisteessä (1962)
Vanhojen suosikkien elvyttäminen — autojen bensiinin ruiskutusjärjestelmä
Teknologia, jota monissa Bosch-tuotteissa käytettiin, perustui vielä sotaa edeltävään aikaan. Kilpailukykyisenä pysyminen edellytti innovaatioita. Bensiinin ruiskutusjärjestelmä, jonka Bosch oli kehittänyt lentokonemoottoreille, osoittautui autoille käyttökelpoiseksi innovaatioksi 1950-luvun alussa, vaikka kesti vuosikymmeniä ennen kuin siitä tuli standardi.
Bosch Combi
Kodin sähkötyökalut
Tee-se-itse -harrastuksen leviämisestä tuli Boschille kannattava liiketoimintaa. Vuonna 1952 markkinoille tuotua "Bosch Combi" sähkötyökalua voitiin käyttää monin eri tavoin valituista varusteista riippuen — porana, ruuvivääntimenä, hiomakoneena tai jopa pensasaidan leikkurina. Tämä tuote synnytti kokonaan uuden liiketoiminnan Euroopassa, "tee-se-itse -työkalut" . Kiinnostuneet kuluttajat olivat vielä lähinnä miehiä, jotka käyttivät kuluttajille suunnattuja työkaluja pääasiassa kellareissa ja autotalleissa.
Vakiovarusteilla varustettu sarja myytiin kotelossa tai seinään asennettavassa puulaatikostossa. Näin Bosch kehitti toisen sähkötyökaluvalikoimansa täydentääkseen rakennustyömaille tarkoitettujen ammattimaisten sähkötyökalujen sarjaansa, johon kuuluivat myös poravasarat.
.
Valokuva: "Bosch Combi" tee-se-itse -harrastajille käytännöllisessä kantokotelossa (1952)
Elektroniikka — toimiala kauaskantoisilla vaikutuksilla
Bosch alkoi kehittää elektronisia komponentteja 1950-luvun puolivälissä. Ensimmäinen näistä oli "variode"-säädin, jonka tuotannon Bosch aloitti 1958. Sen jälkeen tulivat transistorit, ja vuodesta 1970 alkaen integroidut piirit. Epäilijät suhtautuivat tuotteisiin kriittisesti, mutta kannattajiensa innokkaasti kehittäminä ne kylvivät ensimmäiset siemenet elektroniikka-alan kehittämiseksi, joka kuuluu nyt Boschin tärkeimpiin toimialoihin.