Siirry pääsisältöön
Bosch Suomessa
Yrityshistoria

Globalisaatio vuodesta 1990

Reaaliaikainen tuotantoanalyysi.

Rautaesirippu murtui, uudet markkinat syntyivät Aasiaan ja ohjelmistot avasivat uusia mahdollisuuksia Boschille. Kolmen viime vuosikymmenen aikana on tapahtunut nopeita taloudellisia muutoksia, jotka yrityksen on pitänyt rohkeasti kohdata.

Piirros avatusta puomista, joka symbolisoi avautuvaa Itä-Eurooppaa.

Varsovan liiton romahtaminen ja Itä-Euroopan avautuminen

Rautaesiripun murtuminen merkitsi myös Boschille uuden aikakauden alkua. Vuoteen 1994 mennessä sillä oli omia yrityksiä 13 maassa entisen itäblokin alueella. Bosch avasi tuotantolaitokset Jihlavassa ja České Budějovicessa Tsekin tasavallassa, Wrocławissa Puolassa, Miskolcissa ja Hatvanissa Unkarissa ja Englesissä ja Samarassa Venäjällä. Saksan ulkopuolella tuotetun liikevaihdon osuus kasvoi. Kun se vuonna 1990 oli 51 prosenttia, vuoden 2000 vastaava luku oli noin 72 prosenttia.

IFA Trabant 601 autohuollossa Brandenburgin Bosch Car Servicessä (1992). Trabant oli vakiohenkilöauto sosialistisessa Itä-Saksassa vuoteen 1989 asti. Siksi Boschin testaustekniikkaa piti mukauttaa tälle yleiselle automallille tehtävien töiden mukaisesti.
IFA Trabant 601 autohuollossa Brandenburgin Bosch Car Servicessä (1992). Trabant oli vakiohenkilöauto sosialistisessa Itä-Saksassa vuoteen 1989 asti. Siksi Boschin testaustekniikkaa piti mukauttaa tälle yleiselle automallille tehtävien töiden mukaisesti.
Yksi Unkarin alueorganisaation tärkeimmistä lokaatioista on vuonna 1991 perustettu Hatvan. Siellä valmistetaan autoteollisuudelle elektroniikkatuotteita, kuten esimerkiksi antureita. (1998)
Yksi Unkarin alueorganisaation tärkeimmistä lokaatioista on vuonna 1991 perustettu Hatvan. Siellä valmistetaan autoteollisuudelle elektroniikkatuotteita, kuten esimerkiksi antureita. (1998)
/

Uusien mahdollisuuksien hyödyntäminen — näkymät Aasian markkinoilla

Intiassa, Japanissa ja Kaakkois-Aasian maissa Bosch oli joko ollut jo pitkään edustettuna tai oli nyt hankkimassa jalansijaa kehittyviltä markkinoilta. Tärkein strateginen merkitys oli kuitenkin Kiinan markkinoiden asteittaisella avautumisella. Vuoteen 1994 asti Bosch oli Kiinan markkinoilla läsnä vain lisenssien muodossa ja Pekingiin 1989 perustetun edustustonsa kautta. Sen jälkeen Bosch ryhtyi valmistamaan tuoteteitaan myös tällä markkinalla.

Rakennusteollisuuden ammattilaisten sähkötyökaluja mainostava taulu Shanghain kaduilla. (1996)
Rakennusteollisuuden ammattilaisten sähkötyökaluja mainostava taulu Shanghain kaduilla. (1996)
Mainoskyltti Shanghain keskustassa. Sytytystulpat olivat ensimmäisiä tuotteita, joita Bosch alkoi valmistaa Kiinassa. (1998)
Mainoskyltti Shanghain keskustassa. Sytytystulpat olivat ensimmäisiä tuotteita, joita Bosch alkoi valmistaa Kiinassa. (1998)
/

Mikromekaaniset anturit

Punkki mikromekaanisen anturin (MEMS) päällä havainnollistamassa mittasuhdetta (1995)

Pienet valvontalaitteet

Bosch kehitti 1990-luvulla autoteollisuuden käyttöön mikromekaaniset anturit, jotka toimivat eräänlaisina kiihtyvyyttä, kierroksia, painetta ja ääntä mittaavina "aisteina." Ne välittävät elektronisille ohjausyksiköille tietoa, jonka perusteella ohjausyksiköt tietävät tarkkaan, koska esimerkiksi onnettomuuden yhteydessä on laukaistava turvatyyny. Vuonna 2005 Bosch aloitti anturien tuotannon myös kulutuselektroniikalle, kuten esimerkiksi älypuhelimiin tai pelikonsoleihin. Pienimpien MEMS-anturien leveys on vain 1,5 millimetriä. Boschin tutkimustiimi kehitti "plasmaetsaus"-prosessin näiden miniatyyriosien valmistusta varten. Bosch on tuottanut noin 15 miljardia MEMS-anturia vuodesta 1995 alkaen ja on tällä hetkellä markkinajohtaja noin 4 miljoonan yksikön päivittäisellä tuotannolla.

Kuva: Punkki mikromekaanisen anturin (MEMS) päällä havainnollistamassa mittasuhdetta (1995)

Piirros autosta lampun sisällä.

ESP:stä ACC:hen — voimakkaampi keskittyminen innovaatioihin

ESP® elektroninen ajonvakautusjärjestelmä, joka tuotiin markkinoille 1995, oli merkittävä teknologinen edistysaskel. Se estää auton sivuluiston. Samana vuonna Bosch julkisti TravelPilot-navigointijärjestelmän reittiopastuksella ja ääniohjauksella. Vuonna 1997 dieselmoottorien yhteispaineruiskutusjärjestelmä vähensi polttoaineen kulutusta, samalla tavoin kuin bensiinin suoraruiskutusjärjestelmä DI Motronic vuonna 2000, ja kuljettajaa avustavat järjestelmät kuten vakionopeuden säädin sekä pimeänäköavustin paransivat puolestaan turvallisuutta.

Noin vuosikymmenen kestäneen kehitystyön jälkeen ensimmäinen Boschin navigointijärjestelmä TravelPilot tuotiin markkinoille vuonna 1989. Se täydennettiin reittiopastuksella ja ääniohjauksella vuonna 1995.
Noin vuosikymmenen kestäneen kehitystyön jälkeen ensimmäinen Boschin navigointijärjestelmä TravelPilot tuotiin markkinoille vuonna 1989. Sitä täydennettiin reittiopastuksella ja ääniohjauksella vuonna 1995.
ESP-testejä Pohjois-Ruotsissa (1995). Testiautoa kuvataan helikopterista TV-ohjelmaa varten.
ESP-testejä Pohjois-Ruotsissa (1995). Testiautoa kuvataan helikopterista TV-ohjelmaa varten.
Dieselmoottorien yhteispaineruiskutusjärjestelmän komponentteja (1997). Polttoaine varastoidaan 2 500 bariin asti ruiskutusta kohden.
Dieselmoottorien yhteispaineruiskutusjärjestelmän komponentteja (1997). Polttoaine varastoidaan 2 500 bariin asti ruiskutusta kohden.
/

Yritys muutoksessa — uudet liiketoiminta-alueet

Televiestintätoimialan myynnin jälkeen Bosch osti teollisuusteknologiaan erikoistuneen yrityksen Mannesmann Rexrothin vuonna 2001. Se vahvisti teollisuusteknologian toimialaa ja tasapainotti yritysrakennetta. Televiestintätoimialan jäljelle jääneistä osista muodostettiin Security Systems -toimiala. Bosch laajensi termotekniikan toimialaansa ostamalla Buderus AG -yrityksen vuonna 2003. Joistain uusista toimialoista kuten vuonna 2008 perustamastaan aurinkoenergiatoimialasta Bosch luopui.

Kuuden tuuman kiekon silmämääräinen tarkastus Reutlingenin tehtaassa (1999). Nykyään yhdestä kiekosta saadaan useita tuhansia mikrosiruja integroituja piirejä tai mikromekaanisia antureita varten.
Kuuden tuuman kiekon silmämääräinen tarkastus Reutlingenin tehtaassa (1999). Nykyään yhdestä kiekosta saadaan useita tuhansia mikrosiruja integroituja piirejä tai mikromekaanisia antureita varten.
Junkersin kaasutoimista kondenssikattila valmistetaan kotitalouksien lämmitykseen. Bosch laajensi termotekniikan toimialaansa merkittävästi ostamalla Buderus AG yrityksen. (2015)
Junkersin kaasutoimista kondenssikattilaa valmistetaan kotitalouksien lämmitykseen. Bosch laajensi termotekniikan toimialaansa merkittävästi ostamalla Buderus AG -yrityksen. (2015)
Bosch Rexrothin hydrauliikkakomponenteilla varustettuja tunneliporia käytetään vuorten läpi kulkevien pitkien tunnelien rakentamisessa. (2015)
Bosch Rexrothin hydrauliikkakomponenteilla varustettuja tunneliporia käytetään vuorten läpi kulkevien pitkien tunnelien rakentamisessa. (2015)
Solar Decathlon House, jonka ovat kehittäneet Darmstadtin teknisen yliopiston ja Boschin asiantuntijat, tuottaa kaiken tarvitsemansa energian itse. Se voitti arvostetun yhdysvaltalaisen “Solar Decathlon” -palkinnon vuonna 2007.
Solar Decathlon House, jonka ovat kehittäneet Darmstadtin teknisen yliopiston ja Boschin asiantuntijat, tuottaa kaiken tarvitsemansa energian itse. Se voitti arvostetun yhdysvaltalaisen “Solar Decathlon” -palkinnon vuonna 2007.
/
Piirros miehestä, joka ajaa polkupyörällä mäkeä ylös, sekä tyylitelty näyttö.

Älykästä ruuvausta, pyöräilyä, jäähdytystä ja ohjausta

IXO-sähköruuvivääntimellä, josta tuli hämmästyttävän nopeasti eniten myyty sähkötyökalu maailmassa, Bosch loi vuonna 2003 perustan pienten, litiumioniakuilla toimivien, kevytpainoisten laitteiden tuotannolle ja myynnille. Syntyi myös kokonaan uusia toimialoja, kuten sähköpolkupyörät vuonna 2011. Samanaikaisesti Bosch laajensi perinteisiä toimintojaan, esimerkiksi lunastamalla aiempia yhteisyrityksiä kuten ZF Lenksysteme ja Bosch und Siemens Hausgeräte. Tämä loi ratkaisevan perustan verkkoon liitettävien kodinkoneiden ja automatisoitujen autojen kaltaisille ttulevaisuuden skenaarioille.

Litiumioniakut mahdollistivat erittäin pienen ja kätevän IXO-ruuvivääntimen toteutuksen. Se tuli myyntiin vuonna 2003.
Litiumioniakut mahdollistivat erittäin pienen ja kätevän IXO-ruuvivääntimen toteutuksen. Se tuli myyntiin vuonna 2003.
Sähkömoottorien tuotantoa sähköajoneuvoihin Boschin Hildesheimin tehtaassa (2015). Kyseiset moottorit muodostavat edellytykset tulevaisuuden liikkumiselle tehoelektroniikan, taajuusmuuttajien ja energian talteenoton ohella.
Sähkömoottorien tuotantoa sähköajoneuvoihin Boschin Hildesheimin tehtaassa (2015). Kyseiset moottorit muodostavat edellytykset tulevaisuuden liikkumiselle tehoelektroniikan, taajuusmuuttajien ja energian talteenoton ohella.
/

Automatisoitu ajaminen

Automaattisesti ajava testiauto pyörivällä 360 asteen suurnopeuskameralla. (2015)

Kuin taikaiskusta

Automaattinen ajaminen ei rajoitu enää tieteiskirjallisuuteen. Bosch tutkii, kehittää ja testaa tätä tekniikkaa laboratorioissa sekä Saksan ja Kalifornian moottoriteillä. Bosch lanseerasi etäisyystutkan jo vuonna 2000. Järjestelmä pystyi tuolloin jarruttamaan autoa automaattisesti pysähdykseen asti ja kiihdyttämään sitä jonoliikenteessä. Anturitekniikan ja ohjelmistojen kehittymisen myötä automaattinen ajaminen on askel askeleelta mahdollista maanteillä ja pitkällä aikavälillä myös kaupunkiliikenteessä.

Kuva: Automaattisen ajon testiajoneuvo, jossa 360 astetta pyörivä, nopea kamera (2015)

Uusi ulottuvuus: esineiden internet ja tekoäly

Esineiden ja palveluiden internet avaa Boschin liiketoiminnoille monia uusia suuntia. Perinteisten tuotteiden rinnalla siihen sisältyy myös ohjelmistoja, uusia internet-pohjaisia liiketoimintamalleja ja tietosuojaratkaisuja. Yritys on asettanut tavoitteekseen yhdistää pitkällä tähtäimellä nämä neljä aluetta. Kokonaisuus kattaa kaiken automatisoidusta ajamisesta älykoteihin ja tehtaiden koneiden väliseen automaattiseen kommunikointiin.

Bosch kehittää ohjelmistoja, jotka helpottavat sähköautojen lataamista ja mahdollistavat pääsyn yhteen Euroopan suurimmista latausverkostoista.
Bosch kehittää ohjelmistoja, jotka helpottavat sähköautojen lataamista ja mahdollistavat pääsyn yhteen Euroopan suurimmista latausverkostoista.
Reaaliaikainen tuotantoanalyysi. Tällä tavoin kerätty tieto auttaa toteuttamaan teollisuus 4.0:n verkottuneen ympäristön, jossa koneet voivat itsenäisesti kommunikoida keskenään parantaen siten tuotantoprosessia.
Reaaliaikainen tuotantoanalyysi. Tällä tavoin kerätty tieto auttaa toteuttamaan teollisuus 4.0:n verkottuneen ympäristön, jossa koneet voivat itsenäisesti kommunikoida keskenään parantaen siten tuotantoprosessia.
Tekoälyn käyttö muokkaa Boschin tuotteita ja palveluita tulevaisuudessa.
Tekoälyn käyttö muokkaa Boschin tuotteita ja palveluita tulevaisuudessa.
Panostus hiilineutraaliuteen: Boschin Nashikin tehtaalla Intiassa sijaitsee yksi Intian autoteollisuuden suurimmista aurinkovoimaloista, 2020.
Panostus hiilineutraaliuteen: Boschin Nashikin tehtaalla Intiassa sijaitsee yksi Intian autoteollisuuden suurimmista aurinkovoimaloista, 2020.
Jo kaukaa havaittavissa vilkkaasti liikennöidyllä autobahnilla Stuttgartista Müncheniin, lähellä Stuttgartin lentokenttää - Bosch-logo ja kirjaimet loistavat öisin. Kaikki kirjaimet ovat kahdeksan metrin korkuisia.
Jo kaukaa havaittavissa vilkkaasti liikennöidyllä moottoritiellä Stuttgartista Müncheniin, lähellä Stuttgartin lentokenttää on Bosch-logo. Jokainen kirjain on kahdeksan metriä korkea.
/