Globalisaatio vuodesta 1990
Rautaesirippu murtui, uudet markkinat syntyivät Aasiaan ja ohjelmistot avasivat uusia mahdollisuuksia Boschille. Kolmen viime vuosikymmenen aikana on tapahtunut nopeita taloudellisia muutoksia, jotka yrityksen on pitänyt rohkeasti kohdata.
Varsovan liiton romahtaminen ja Itä-Euroopan avautuminen
Rautaesiripun murtuminen merkitsi myös Boschille uuden aikakauden alkua. Vuoteen 1994 mennessä sillä oli omia yrityksiä 13 maassa entisen itäblokin alueella. Bosch avasi tuotantolaitokset Jihlavassa ja České Budějovicessa Tsekin tasavallassa, Wrocławissa Puolassa, Miskolcissa ja Hatvanissa Unkarissa ja Englesissä ja Samarassa Venäjällä. Saksan ulkopuolella tuotetun liikevaihdon osuus kasvoi. Kun se vuonna 1990 oli 51 prosenttia, vuoden 2000 vastaava luku oli noin 72 prosenttia.
Uusien mahdollisuuksien hyödyntäminen — näkymät Aasian markkinoilla
Intiassa, Japanissa ja Kaakkois-Aasian maissa Bosch oli joko ollut jo pitkään edustettuna tai oli nyt hankkimassa jalansijaa kehittyviltä markkinoilta. Tärkein strateginen merkitys oli kuitenkin Kiinan markkinoiden asteittaisella avautumisella. Vuoteen 1994 asti Bosch oli Kiinan markkinoilla läsnä vain lisenssien muodossa ja Pekingiin 1989 perustetun edustustonsa kautta. Sen jälkeen Bosch ryhtyi valmistamaan tuoteteitaan myös tällä markkinalla.
Mikromekaaniset anturit
Pienet valvontalaitteet
Bosch kehitti 1990-luvulla autoteollisuuden käyttöön mikromekaaniset anturit, jotka toimivat eräänlaisina kiihtyvyyttä, kierroksia, painetta ja ääntä mittaavina "aisteina." Ne välittävät elektronisille ohjausyksiköille tietoa, jonka perusteella ohjausyksiköt tietävät tarkkaan, koska esimerkiksi onnettomuuden yhteydessä on laukaistava turvatyyny. Vuonna 2005 Bosch aloitti anturien tuotannon myös kulutuselektroniikalle, kuten esimerkiksi älypuhelimiin tai pelikonsoleihin. Pienimpien MEMS-anturien leveys on vain 1,5 millimetriä. Boschin tutkimustiimi kehitti "plasmaetsaus"-prosessin näiden miniatyyriosien valmistusta varten. Bosch on tuottanut noin 15 miljardia MEMS-anturia vuodesta 1995 alkaen ja on tällä hetkellä markkinajohtaja noin 4 miljoonan yksikön päivittäisellä tuotannolla.
Kuva: Punkki mikromekaanisen anturin (MEMS) päällä havainnollistamassa mittasuhdetta (1995)
ESP:stä ACC:hen — voimakkaampi keskittyminen innovaatioihin
ESP® elektroninen ajonvakautusjärjestelmä, joka tuotiin markkinoille 1995, oli merkittävä teknologinen edistysaskel. Se estää auton sivuluiston. Samana vuonna Bosch julkisti TravelPilot-navigointijärjestelmän reittiopastuksella ja ääniohjauksella. Vuonna 1997 dieselmoottorien yhteispaineruiskutusjärjestelmä vähensi polttoaineen kulutusta, samalla tavoin kuin bensiinin suoraruiskutusjärjestelmä DI Motronic vuonna 2000, ja kuljettajaa avustavat järjestelmät kuten vakionopeuden säädin sekä pimeänäköavustin paransivat puolestaan turvallisuutta.
Yritys muutoksessa — uudet liiketoiminta-alueet
Televiestintätoimialan myynnin jälkeen Bosch osti teollisuusteknologiaan erikoistuneen yrityksen Mannesmann Rexrothin vuonna 2001. Se vahvisti teollisuusteknologian toimialaa ja tasapainotti yritysrakennetta. Televiestintätoimialan jäljelle jääneistä osista muodostettiin Security Systems -toimiala. Bosch laajensi termotekniikan toimialaansa ostamalla Buderus AG -yrityksen vuonna 2003. Joistain uusista toimialoista kuten vuonna 2008 perustamastaan aurinkoenergiatoimialasta Bosch luopui.
Älykästä ruuvausta, pyöräilyä, jäähdytystä ja ohjausta
IXO-sähköruuvivääntimellä, josta tuli hämmästyttävän nopeasti eniten myyty sähkötyökalu maailmassa, Bosch loi vuonna 2003 perustan pienten, litiumioniakuilla toimivien, kevytpainoisten laitteiden tuotannolle ja myynnille. Syntyi myös kokonaan uusia toimialoja, kuten sähköpolkupyörät vuonna 2011. Samanaikaisesti Bosch laajensi perinteisiä toimintojaan, esimerkiksi lunastamalla aiempia yhteisyrityksiä kuten ZF Lenksysteme ja Bosch und Siemens Hausgeräte. Tämä loi ratkaisevan perustan verkkoon liitettävien kodinkoneiden ja automatisoitujen autojen kaltaisille ttulevaisuuden skenaarioille.
Automatisoitu ajaminen
Kuin taikaiskusta
Automaattinen ajaminen ei rajoitu enää tieteiskirjallisuuteen. Bosch tutkii, kehittää ja testaa tätä tekniikkaa laboratorioissa sekä Saksan ja Kalifornian moottoriteillä. Bosch lanseerasi etäisyystutkan jo vuonna 2000. Järjestelmä pystyi tuolloin jarruttamaan autoa automaattisesti pysähdykseen asti ja kiihdyttämään sitä jonoliikenteessä. Anturitekniikan ja ohjelmistojen kehittymisen myötä automaattinen ajaminen on askel askeleelta mahdollista maanteillä ja pitkällä aikavälillä myös kaupunkiliikenteessä.
Kuva: Automaattisen ajon testiajoneuvo, jossa 360 astetta pyörivä, nopea kamera (2015)
Uusi ulottuvuus: esineiden internet ja tekoäly
Esineiden ja palveluiden internet avaa Boschin liiketoiminnoille monia uusia suuntia. Perinteisten tuotteiden rinnalla siihen sisältyy myös ohjelmistoja, uusia internet-pohjaisia liiketoimintamalleja ja tietosuojaratkaisuja. Yritys on asettanut tavoitteekseen yhdistää pitkällä tähtäimellä nämä neljä aluetta. Kokonaisuus kattaa kaiken automatisoidusta ajamisesta älykoteihin ja tehtaiden koneiden väliseen automaattiseen kommunikointiin.