Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä toiminnallisuuden, mukavuuden varmistamiseksi ja tilastojen kerämiseksi. Voit muuttaa tätä asetusta koska tahansa napsauttamalla "Muuta asetuksia". Jos hyväksyt tämän evästeiden käytön, napsauta "Kyllä, hyväksyn."

Yrityshistoria

Uudet liiketoiminta-alueet 1960–1989

Lukuaika: 10 minuuttia

Aika 1960-luvulta aina 1980-luvulle asti oli Boschille muutosten aikaa. Tänä aikana se kehittyi monialaiseksi ryhmäksi itsenäisillä yksiköillä, globaaliksi yritykseksi ja autoteollisuuden elektroniikkakomponenttien markkinajohtajaksi.

Tyylitelty rakennepiirros, joka osoittaa eri liiketoimintayksiköiden kehityksen.

Uusi rakenne — yksiköt ovat muodostuneet

1950-luvulta 1960-luvulle Boschin työntekijämäärä kasvoi 15 000:sta 70 000 työntekijään. Keskikokoisen yrityksen keskitetty rakenne ei ollut enää riittävä ja näin ollen 1960-luvulla liiketoiminta-alueet muuttuivat asteittain itsenäisimmiksi alkaen Power Tools -yksiköstä. Tänä taloudellisen nousukauden ja täystyöllisyyden aikana Bosch teki yritysostoja muilta aloilta ja tuhansia työntekijöitä koulutettiin uudelleen autoteollisuuden elektroniikkakomponenttien tuotantoa varten.

Raskaisiin rakennustöihin tarkoitettuja poravasaroita asennetaan Boschin tehtaalla Leinfeldenissä. (1956)
Raskaisiin rakennustöihin tarkoitettuja poravasaroita asennetaan Boschin tehtaalla Leinfeldenissä. (1956)
Tämän esitteen kansilehti osoittaa, että tuohon aikaan pyykinpesu oli yhä edelleen naisten työtä, jota lapset saivat katsella. (1963)
Tämän esitteen kansilehti osoittaa, että tuohon aikaan pyykinpesu oli yhä edelleen naisten työtä, jota lapset saivat katsella. (1963)

Hydrauliikasta pakkauskoneisiin

Vaikka autoteollisuus kukoisti tähän aikaan Boschille tärkeimmillä markkinoilla Länsi-Euroopassa, monipuolistuminen muille aloille oli kuitenkin tärkeää. Bosch oli siirtynyt 1950-luvulla mobiilihydrauliikkaan, lääkelaite-elektroniikkaan ja radioteknologiaan. Vuonna 1963 yritys osti pakkauskoneyrityksen ja laajensi sen toimintoja lisäostoilla muodostaen Packaging Technology -yksikön.

Tytäryhtiö Höfliger & Karg, osa Packaging Technology -yksikköä, kehitti tätä konetta, joka pystyi tuottamaan 1400 yksittäispakattua kahvikerma-annospurkkia minuutissa. (1982)
Tytäryhtiö Höfliger & Karg, osa Packaging Technology -yksikköä, kehitti tätä konetta, joka pystyi tuottamaan 1 400 yksittäispakattua kahvikerma-annospurkkia minuutissa. (1982)
Auton laturien säätimien tuotantoa Reutlingenin tehtaassa vuonna 1964. Bosch osti tekstiilivalmistaja Emil Gminder AG:n toimipaikan Reutlingenissa samana vuonna.
Auton laturien säätimien tuotantoa Reutlingenin tehtaassa vuonna 1964. Bosch osti tekstiilivalmistaja Emil Gminder AG:n toimipaikan Reutlingenissa samana vuonna.
Sytytyspuolien tuotantoa Blaichachissa vuonna 1964. Alueen tekstiiliteollisuuden romahtamisen jälkeen Bosch tarjosi entisille työntekijöille uusia uranäkymiä.
Sytytyspuolien tuotantoa Blaichachissa vuonna 1964. Alueen tekstiiliteollisuuden romahtamisen jälkeen Bosch tarjosi entisille työntekijöille uusia uranäkymiä.

Perustajan perintö — Robert Bosch -säätiö

Boschin perheen koti itäisen Stuttgartin kukkulalla on nykyisin vuonna 1964 perustetun Robert Bosch -säätiön päämaja.
Boschin perheen koti itäisen Stuttgartin kukkulalla on nykyisin vuonna 1964 perustetun Robert Bosch -säätiön päämaja.
Boschin uusi pääkonttori Stuttgartin lähellä Schillerhöhellä korvasi ahtaaksi käyneet vanhat liiketilat kaupungin keskustassa vuonna 1970.
Boschin uusi pääkonttori Stuttgartin lähellä Schillerhöhessä korvasi ahtaaksi käyneet vanhat liiketilat kaupungin keskustassa vuonna 1970.
Molekyylirakenteen piirros, joka kuvaa tutkimus- ja kehitystyötä Boschilla.

Tutkimus- ja kehitystyö ja yrityskaupat — innovaation voimalla

Bosch yhdisti tutkimus- ja kehitysresurssinsa uuteen tutkimuskeskukseen vuonna 1968. Voimien yhdistäminen oli välttämätöntä, jotta pystyttiin kehittämään ideoita, jotka Bosch myöhemmin toteutti innovatiivisina kilpailukykyisinä tuotteina. 1960-luvun puolivälistä yrityksen omat tutkimuslaitokset keskittyivät myös mikropiirien kaltaisiin erikoisprojekteihin.

Komponenttien testaus kylmäkammiossa on osa tutkimus- ja kehitystyötä, jolla varmistetaan Boschin teknologian kestävyys ankarissa talviolosuhteissa. (1959)
Komponenttien testaus kylmäkammiossa on osa tutkimus- ja kehitystyötä, jolla varmistetaan Boschin teknologian kestävyys ankarissa talviolosuhteissa. (1959)
1960-luvun puolivälistä puolijohdekomponentit, kuten tämä elektroninen ohjainlaite, kehittyivät sivutuotteina Boschin menestystuotteiksi, joita myytiin miljoonia kappaleita. (n. 1965)
1960-luvun puolivälistä puolijohdekomponentit, kuten tämä elektroninen ohjainlaite, kehittyivät sivutuotteina Boschin menestystuotteiksi, joita myytiin miljoonia kappaleita. (n. 1965)
Tehoelektroniikan testaus sähköajoneuvoille (1967). Tähän aikaan sähkötoimisten autojen elektroniikka vaati suuren osan tavaratilasta.
Tehoelektroniikan testaus sähköajoneuvoille (1967). Tähän aikaan sähkötoimisten autojen elektroniikka vaati suuren osan tavaratilasta.
Bosch IBM 370/malli 15 keskuslaitteistolla Schwieberdingenissä oli 100 kilotavun muistikapasiteetti ja veden jäähdytysjärjestelmä, joka käytti 150 litraa jäähdytysainetta. (1970)
Bosch IBM 370/malli 15 keskuslaitteistolla Schwieberdingenissä oli 100 kilotavun muistikapasiteetti ja veden jäähdytysjärjestelmä, joka käytti 150 litraa jäähdytysainetta. (1970)

Jetronic

Jetronic elektroninen ohjainlaite bensiinin ruiskutukselle elektroniikan laboratoriossa Schwieberdingen teknisessä keskuksessa lähellä Stuttgarttia (1970)

Elektroniikan voittokulku

Vuonna 1959 Bosch aloitti elektronisesti ohjatun bensiinin ruiskutusjärjestelmän kehittämisen. Jetronic oli ensimmäinen tämän tyyppinen järjestelmä maailmassa. Sen massatuotanto aloitettiin vuonna 1967. Aluksi sitä käytetiin Volkswagenin yhdysvaltalaisissa malleissa 1600 LE ja TLE. Jetronicin ansiosta VW 1600 pystyi tyydyttämään Kalifornian osavaltion suhteellisen tiukat ympäristösäännökset.

Valokuva: Jetronic elektronisen ohjainlaitteen piirilevy bensiinin ruiskutukselle elektroniikan laboratoriossa Schwieberdingen Teknisessä keskuksessa lähellä Stuttgartia (1970)

Puolijohteet ja tietokoneavusteinen auto — elektroniikka Boschilla

Tutkijoiden ja johtajien määrätietoinen päätös keskittyä pääasiallisesti elektroniikkaan alkoi kantaa hedelmää 1970-luvulta alkaen, ja tämä alkuperin kartoittamaton alue on vaikuttanut koko yrityksen menestymiseen tähän päivään asti. Tyypillinen esimerkki on vuonna 1978 markkinoille tuotu lukkiutumaton ABS-jarrujärjestelmä, josta Bosch teki autotekniikan teknisen standardin digitaalisen elektroniikan asiantuntemuksensa ansiosta.

Boschin tekninen ABS-tiimi testasi lukkiutumattoman jarrujärjestelmän suorituskykyä jäätyneellä järvellä Pohjois-Ruotsissa (1975).
Boschin tekninen ABS-tiimi testasi lukkiutumattoman jarrujärjestelmän suorituskykyä jäätyneellä järvellä Pohjois-Ruotsissa (1975).
Poikkileikkaus bensiinimoottorin palokammiosta Motronic elektronisella moottorinohjauksella. Uudessa järjestelmässä yhdistettiin elektroninen sytytysjärjestelmä ja ruiskutusjärjestelmä, mikä teki mahdolliseksi moottorin käynnin optimoinnin.
Poikkileikkaus bensiinimoottorin palokammiosta elektronisella Motronic-moottorinohjauksella. Uudessa järjestelmässä yhdistettiin elektroninen sytytysjärjestelmä ja ruiskutusjärjestelmä, mikä teki mahdolliseksi moottorin käynnin optimoinnin.

Globaali ajattelu — uusi alku Yhdysvalloissa ja Aasiassa

Yhdysvalloissa, maailman suurimmalla talousalueella, Bosch sai vasta vuonna 1983 täydet oikeudet omalle tuotemerkilleen. Tämä avasi yritykselle uudelleen tien entisenlaiseen myyntimenestykseen. Aasiassa Bosch sai jalansijaa erilaisella tyylillä. Yritys tuotti korkealaatuisia tuotteita, kuten valokuvaus- ja videotekniikkaa, Malesian kaltaisissa kustannustehokkaissa maissa. Se muodosti myös yhteisyrityksiä avainmarkkinoilla, esimerkiksi Japanissa. Siellä Bosch aloitti elektronisen bensiinin ruiskutusjärjestelmän valmistuksen vuonna 1973 ja lukkiutumattoman ABS-jarrujärjestelmän valmistuksen vuonna 1984.

Työntekijän opastusta Boschin toimipaikassa Nasikissa, Intiassa (1973). Bosch on tuottanut diesel-ruiskutustekniikkaa täällä jo 1970-luvun alusta alkaen.
Työntekijän opastusta Boschin toimipaikassa Nasikissa, Intiassa (1973). Bosch on tuottanut diesel-ruiskutustekniikkaa täällä jo 1970-luvun alusta alkaen.

Lambda-anturi

Lambda-anturin toimintaa testataan Schwieberdingen teknisessä keskuksessa. (1975)

Herkkävaistoisuutta

Vuonna 1969 Boschin asiantuntijat alkoivat kehittää pakokaasumittauksiin anturia, joka alkuhankaluuksien jälkeen vakiinnutti asemansa reilun vuosikymmenen aikana. Nykyisin ympäristöystävälliset polttomoottorit eivät ole enää ajateltavissa ilman lambda-anturia, jonka tuotanto aloitettiin vuonna 1976. Tämä Boschin innovaatio oli edellytys pakokaasujen käsittelylle kolmitiekatalysaattoria käyttäen. Lambda-anturi mittaa pakokaasun happipitoisuuden katalysaattorin yläosasta. Tätä arvoa, joka jatkuvasti muuttuu huomattavasti ajotilanteiden mukaan, ruiskutusjärjestelmän elektroninen moottorinohjaus käyttää ilman ja polttoaineen seoksen koostumuksen säätämisessä. Järjestelmän tarkkuus takaa täydellisen palamisen, jonka ansiosta katalysaattori puhdistaa pakokaasut optimaalisesti. Tällä tavoin voidaan vähentää haitallisia päästöjä jopa 90 prosenttia.

Valokuva: Lambda-anturin toimintaa testataan Schwieberdingen Teknisessä keskuksessa (1975)

Televiestintä — uusi painopistealue

1980-luvun alussa Bosch siirtyi televiestintään ja aloitti avaruussatelliitti- ja matkapuhelinteknologian rakentamisen sekä toteutti julkisia ja yksityisiä televiestintäverkkoja. Toimittuaan tällä alalla, jonka osuus yrityksen myyntituotosta oli 25 prosenttia, kaksi menestyksellistä vuosikymmentä, Bosch vetäytyi monilta segmenteiltä epäedullisten kehityssuuntien vuoksi. Security Systems -yksikkö jatkoi liiketoimintaansa ja on yhä edelleen menestyvä toimiala.

Bosch OF4 autopuhelin (1983). Boschilla on ollut vuodesta 1954 lähtien radiotekniikan osasto, joka kehitti ensimmäiset autopuhelimet. 1980-luvulla autopuhelimet olivat yhtä kalliita kuin itse autot.
Bosch OF4 autopuhelin (1983). Boschilla on ollut vuodesta 1954 lähtien radiotekniikan osasto, joka kehitti ensimmäiset autopuhelimet. 1980-luvulla autopuhelimet olivat yhtä kalliita kuin itse autot.
Bosch Telecom hätäpuhelukeskus (1991). Ostamalla Telenorma AG and ANT GmbH -yrityksen Boschista tuli johtava televiestintäalan toimittaja 1980-luvulla.
Bosch Telecom hätäpuhelukeskus (1991). Ostamalla Telenorma AG and ANT GmbH -yrityksen Boschista tuli johtava televiestintäalan toimittaja 1980-luvulla.