Uudet liiketoiminta-alueet 1960–1989
Aika 1960-luvulta aina 1980-luvulle asti oli Boschille muutosten aikaa. Tänä aikana se kehittyi monialaiseksi ryhmäksi itsenäisillä yksiköillä, globaaliksi yritykseksi ja autoteollisuuden elektroniikkakomponenttien markkinajohtajaksi.
Uusi rakenne — yksiköt ovat muodostuneet
1950-luvulta 1960-luvulle Boschin työntekijämäärä kasvoi 15 000:sta 70 000 työntekijään. Keskikokoisen yrityksen keskitetty rakenne ei ollut enää riittävä ja näin ollen 1960-luvulla liiketoiminta-alueet muuttuivat asteittain itsenäisimmiksi alkaen Power Tools -yksiköstä. Tänä taloudellisen nousukauden ja täystyöllisyyden aikana Bosch teki yritysostoja muilta aloilta ja tuhansia työntekijöitä koulutettiin uudelleen autoteollisuuden elektroniikkakomponenttien tuotantoa varten.
Hydrauliikasta pakkauskoneisiin
Vaikka autoteollisuus kukoisti tähän aikaan Boschille tärkeimmillä markkinoilla Länsi-Euroopassa, monipuolistuminen muille aloille oli kuitenkin tärkeää. Bosch oli siirtynyt 1950-luvulla mobiilihydrauliikkaan, lääkelaite-elektroniikkaan ja radioteknologiaan. Vuonna 1963 yritys osti pakkauskoneyrityksen ja laajensi sen toimintoja lisäostoilla muodostaen Packaging Technology -yksikön.
Perustajan perintö — Robert Bosch -säätiö
Tutkimus- ja kehitystyö ja yrityskaupat — innovaation voimalla
Bosch yhdisti tutkimus- ja kehitysresurssinsa uuteen tutkimuskeskukseen vuonna 1968. Voimien yhdistäminen oli välttämätöntä, jotta pystyttiin kehittämään ideoita, jotka Bosch myöhemmin toteutti innovatiivisina kilpailukykyisinä tuotteina. 1960-luvun puolivälistä yrityksen omat tutkimuslaitokset keskittyivät myös mikropiirien kaltaisiin erikoisprojekteihin.
Jetronic
Elektroniikan voittokulku
Vuonna 1959 Bosch aloitti elektronisesti ohjatun bensiinin ruiskutusjärjestelmän kehittämisen. Jetronic oli ensimmäinen tämän tyyppinen järjestelmä maailmassa. Sen massatuotanto aloitettiin vuonna 1967. Aluksi sitä käytetiin Volkswagenin yhdysvaltalaisissa malleissa 1600 LE ja TLE. Jetronicin ansiosta VW 1600 pystyi tyydyttämään Kalifornian osavaltion suhteellisen tiukat ympäristösäännökset.
Valokuva: Jetronic elektronisen ohjainlaitteen piirilevy bensiinin ruiskutukselle elektroniikan laboratoriossa Schwieberdingen Teknisessä keskuksessa lähellä Stuttgartia (1970)
Puolijohteet ja tietokoneavusteinen auto — elektroniikka Boschilla
Tutkijoiden ja johtajien määrätietoinen päätös keskittyä pääasiallisesti elektroniikkaan alkoi kantaa hedelmää 1970-luvulta alkaen, ja tämä alkuperin kartoittamaton alue on vaikuttanut koko yrityksen menestymiseen tähän päivään asti. Tyypillinen esimerkki on vuonna 1978 markkinoille tuotu lukkiutumaton ABS-jarrujärjestelmä, josta Bosch teki autotekniikan teknisen standardin digitaalisen elektroniikan asiantuntemuksensa ansiosta.
Globaali ajattelu — uusi alku Yhdysvalloissa ja Aasiassa
Yhdysvalloissa, maailman suurimmalla talousalueella, Bosch sai vasta vuonna 1983 täydet oikeudet omalle tuotemerkilleen. Tämä avasi yritykselle uudelleen tien entisenlaiseen myyntimenestykseen. Aasiassa Bosch sai jalansijaa erilaisella tyylillä. Yritys tuotti korkealaatuisia tuotteita, kuten valokuvaus- ja videotekniikkaa, Malesian kaltaisissa kustannustehokkaissa maissa. Se muodosti myös yhteisyrityksiä avainmarkkinoilla, esimerkiksi Japanissa. Siellä Bosch aloitti elektronisen bensiinin ruiskutusjärjestelmän valmistuksen vuonna 1973 ja lukkiutumattoman ABS-jarrujärjestelmän valmistuksen vuonna 1984.
Lambda-anturi
Herkkävaistoisuutta
Vuonna 1969 Boschin asiantuntijat alkoivat kehittää pakokaasumittauksiin anturia, joka alkuhankaluuksien jälkeen vakiinnutti asemansa reilun vuosikymmenen aikana. Nykyisin ympäristöystävälliset polttomoottorit eivät ole enää ajateltavissa ilman lambda-anturia, jonka tuotanto aloitettiin vuonna 1976. Tämä Boschin innovaatio oli edellytys pakokaasujen käsittelylle kolmitiekatalysaattoria käyttäen. Lambda-anturi mittaa pakokaasun happipitoisuuden katalysaattorin yläosasta. Tätä arvoa, joka jatkuvasti muuttuu huomattavasti ajotilanteiden mukaan, ruiskutusjärjestelmän elektroninen moottorinohjaus käyttää ilman ja polttoaineen seoksen koostumuksen säätämisessä. Järjestelmän tarkkuus takaa täydellisen palamisen, jonka ansiosta katalysaattori puhdistaa pakokaasut optimaalisesti. Tällä tavoin voidaan vähentää haitallisia päästöjä jopa 90 prosenttia.
Valokuva: Lambda-anturin toimintaa testataan Schwieberdingen Teknisessä keskuksessa (1975)
Televiestintä — uusi painopistealue
1980-luvun alussa Bosch siirtyi televiestintään ja aloitti avaruussatelliitti- ja matkapuhelinteknologian rakentamisen sekä toteutti julkisia ja yksityisiä televiestintäverkkoja. Toimittuaan tällä alalla, jonka osuus yrityksen myyntituotosta oli 25 prosenttia, kaksi menestyksellistä vuosikymmentä, Bosch vetäytyi monilta segmenteiltä epäedullisten kehityssuuntien vuoksi. Security Systems -yksikkö jatkoi liiketoimintaansa ja on yhä edelleen menestyvä toimiala.